כבר יותר מחודש שנתב"ג עובד בתכונת מצומצמת ביותר, עם פחות מ-20 אלף נוסעים שעוברים בו ביום. יחד עם זאת, בימים האחרונים נראים נhצנים שלך התעוררות, כאשר המספרים קצת מטפסים, סוכנויות הנסיעות מעידות על התעניינות שעולה ואפילו חברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לאט לאט, לאחר שפלאיי דובאי הודיעה שתעלה את תדירות הטיסות ל-2 ביום החל מיום שני ואייר אירופה הספרדית הכריזה על חזרה בינואר.

רן פולק, מנהל פעילות איתיחאד אירוויז בישראל, אחת החברות הזרות היחידים שהמשיכו לפעול בתקופה הזו, אומר כי "נכון להיום מפעילה איתיחאד אירוויז את הקו בין תל אביב לאבו דאבי במכונת של 4 טיסות שבועיות. קצב ההזמנות לטיסות בחודש דצמבר עלה משמעותית בהשוואה לחודש נובמבר והתפוסה הממוצעת של המטוסים חצתה את ה- 80 אחוזים ואותו הקצב מסתמן גם בינואר. עיקר ההזמנות בעת הזאת הן לטיסות ליעדי ההמשך כמו תאילנד, סיאול, אוסטרליה וכלל יעדי המזרח ופחות נוסעים לאבו דאבי עצמה".

המחירים הגבוהים לא צפויים לרדת

כעת, כאשר מתחילה להיות אופטימיות זהירה לגבי חזרת חברו התעופה הזרות לנתב"ג, השאלה היא מה יקרה למחירי הטיסות ביום שאחרי. יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", שערכו עבורנו בדיקה לגבי מחירי הטיסות בימים אלה ובעתיד, מציין שעם הפסקת הפעילות של חברות הלואו קוסט בנתב"ג מחירי הטיסות עלו משמעותית.

לוח המראות לאותו היום (צילום: נטע צ'חנובסקי)
עד שחברות הלואו קוסט לא יחזרו, לא צפוי שינוי מהותי במחיר | צילום: נטע צ'חנובסקי

"נכון להיום, החברות הפעילות ביותר בנתב"ג הן אל על, ישראייר, ארקיע, פליי דובאי ואיתיחאד", אומר לניס. "שני הקווים הפופולריים ביותר בחודשים האחרונים הם הקווים לאתונה ולרנקה, לאור הקרבה הגיאוגרפית שלהם לישראל והעובדה שישראלים רבים נמצאים שם. אל על, ארקיע וישראייר טסות לאתונה - לשם טיסות הלוך ושוב יעלו החל מ-114 דולרים בחודשיים הקרובים, כאשר בחנוכה המחיר יזנק ל-218 דולרים. גם ללרנקה חברות התעופה הישראליות מפעילות טיסות רבות שמתחילות מ-116 דולרים, והטיסה הזולה ביותר שמצאנו לחופשת חנוכה היא עם חברת ישראייר והעלות שלה היא 188 דולרים".

הוא ממשיך: "הקווים המבוקשים לניו יורק, פריז ולונדון כיום מופעלים בלעדית על ידי חברת אל על והמחירים עלו בעשרות אחוזים. מצאנו שבחודשי דצמבר-ינואר אל על מתמחרת טיסות ישירות לניו יורק ב-1,300 דולרים כולל כבודה. גם בלונדון, אל על היא כיום החברה היחידה שמפעילה טיסות ישירות על הקו בהן המחיר מתחיל מ-420 דולרים (לא כולל כבודה) בחודשים דצמבר-ינואר לשדה התעופה לוטון ו-498 דולרים (לא כולל כבודה) לשדה התעופה הית'רו. בחופשת חנוכה המחיר מזנק ל-732 דולרים".

הכוונה למרחב מוגן בנתב"ג במהלך מלחמת חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
נכון להיום כמות הנוסעים נמוכה מאוד | צילום: רויטרס

לניס מוסיף כי לדעתו המחירים לא צפויים לרדת ביום שאחרי המלחמה - ואולי אפילו להפך: "המחיר בסוף נקבע משיקולי ביקוש והיצע. לאור העובדה כי הרוב המוחלט של חברות התעופה הזרות ביטלו את הטיסות לכאן - ניתן להניח כי חברות מסוימות לא יחזרו בקרוב או יפעילו טיסות בתדירות נמוכה משהייתה טרום המלחמה, מה שיקטין את ההיצע וישאיר את המחירים גבוהים".

לטענתו על משרד התחבורה לחשוב על היום שאחרי, לעזור לחברות התעופה הישראליות שנפגעו מהמלחמה ולתמרץ חברות תעופה זרות לחזור להפעיל טיסות מתל אביב בהקדם. "ההשפעה הגבוהה ביותר על המחירים לאירופה תלויה בחזרתן של חברות הלואוקוסט הגדולות - וויז אייר, איזיג'ט, וריינאייר. מתי יחזרו לתל אביב, באיזה היקף ולאילו יעדים ישפיעו מאד על השוק", הוסיף לניס. "בלעדיהן כולנו נרגיש פגיעה גדולה בכיס ומחירי הטיסות ימשיכו לטפס למעלה גם לפסח ולעונת הקיץ הבאים".