לפני 16 שנה בנק ישראל הסיר את הפיקוח על הכספומטים המרוחקים, כאלה שלא נמצאים ליד סניף, כדי לתת תמריץ לבנקים להקים כמה שיותר מהם. אבל התמריץ שנועד לסייע לצרכנים, עבד בכיוון ההפוך. הבנקים סגרו סניפים והשאירו מאות כספומטים שהפכו למכונות מזומנים על חשבון הצרכן.

החיפוש אחר כספומט של בנק הפך בשנים האחרונות לכמעט בלתי אפשרי. ואם כבר נמצא כספומט בנקאי, והוא לא ליד סניף של בנק, העמלה שלו גבוהה הרבה יותר. על כספומט שצמוד לסניף מי שלא לקוח הבנק ישלם עמלה של בין 1.2 ל-2.1 שקלים. על כספומט של אותו הבנק שלא צמוד לסניף, מי שלא לקוח הבנק ישלם כ-5 שקלים לבנק עצמו ועוד עמלת ערוץ ישיר לבנק שבו הוא לקוח.

כספומט (צילום: sanjagrujic, Shutterstock)
הבנקים סוגרים סניפים ומעלים עמלות בכספומטים מרוחקים, אילוסטרציה | צילום: sanjagrujic, Shutterstock

"לפני כמה שנים סגרו לנו את שלוחת סניף תל מונד של בנק לאומי בצורן, זה הפך את הגישה לבנק מאוד קשה והשאירו לנו כספומט ביישוב", סיפר עמרי שמידוב, תושב צורן. "הכספומט פעם היה חינמי אבל מאז הבנק פשוט החליט שהוא מעלה את העמלה מאפס לחמישה שקלים".

שי בדיחי, מנהל שותף בקהילת הפיננסים "ידע שווה כסף", מסביר שהעלאת המחירים נעשית לפי חוק, ומציע פתרון לצרכנים: "מה שחשוב לדעת זה שהבנקים עושים הכול במסגרת החוק. בנק ישראל מאפשר להם לגבות גם חמישה ושישה שקלים. אז אני מציע שתתמקחו על העמלות".