N12
פרסומת

"בולען נפער בעולם התעופה": כך סגירת השמיים עלולה להשפיע עלינו

מדינות אירופה סגרו את המרחב האווירי שלהן בפני מטוסים רוסיים, שעומדים כעת באתגר גדול, בעיקר בטיסות ארוכות • מלבד ההשפעה הישירה על טיסות שיוצאות מרוסיה, המהלך יכול לייקר ולהאריך טיסות ברחבי העולם • מנכ"ל רשות התעופה האזרחית לשעבר: "עולם התעופה השתנה השבוע, גם ישראל תהיה חלק מזה"

עמית ולדמן
פורסם:
מרחב אווירי אוקראינה מטוס
צילום: photosounds, shutterstock
הקישור הועתק

מדינות אירופה וקנדה סגרו את המרחב האווירי שלהן למטוסים רוסיים, צעד חסר תקדים שמטרתו ללחוץ על הנשיא פוטין לעצור את הפלישה לאוקראינה. בתגובה, רוסיה סגרה את המרחב האווירי שלה בפני בריטניה ומדינות נוספות. לפי שעה ההתפתחויות משפיעות בעיקר על טיסות מרוסיה, שנאסר עליהן לטוס בשמי אירופה, אך הדבר משפיע למעשה על כל עולם התעופה – ועלול להוביל להארכת זמני הטיסות, להתייקרותן ולצורך בהרבה עצירות ביניים.

"נפער בולען בעולם התעופה", אומר גיורא רום, לשעבר מנכ"ל רשות התעופה האזרחית בשיחה עם N12. "אין ספק שזמן הטיסה יתארך ויהיה הרבה יותר צורך לעצירות ביניים ותדלוק מטוסים, גם ישראל תהיה חלק מהעניין הזה".

רום מסביר שמטוסים שטסו בעבר בקו ישיר יצטרכו לעשות מעקפים. למשל, טיסה ממוסקבה לקניה או לדרום אפריקה תיאלץ להקיף את אירופה ואולי לבצע גם נחיתות ביניים. "זה יאריך את זמן הטיסות וכמובן - ייקר מאוד את כל נושא התעופה", אומר רום. "הבעיה גם הפוכה, טיסות מצרפת ליפן למשל, ייאלצו לעשות מסלולים עוקפים. ניתן לראות זאת באתרים שעוקבים אחר הטיסות – עולם התעופה השתנה דרמטית השבוע".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
צילום: רויטרס, רויטרס

כאמור, גם רוסיה בעצמה סגרה את המרחב האווירי, בינתיים רק לטיסות מבריטניה, בולגריה ופולין. "ללא גישה לנתיבים שעוברים מעל רוסיה, חברות התעופה יצטרכו להסיט טיסות דרומה ובמקביל להימנע מאזורי המתיחות במזרח התיכון", הסבירו מומחים לסוכנות הידיעות רויטרס על האופן שבו ייפגע עולם התעופה.

פרסומת

ואם זה לא מספיק עבור עולם התעופה, ארצות הברית שוקלת גם את סגירת המרחב האווירי למטוסים רוסיים, אך טרם קיבלה החלטה סופית. בבית הלבן אומרים שאזרחים צריכים לשקול לעזוב את רוסיה מיד בטיסות מסחריות, תוך ציון מספר הולך וגדל של חברות תעופה שמבטלות את הטיסות כאשר יותר ויותר מדינות סוגרות את המרחב האווירי שלהן לרוסיה.

בוריס ג'ונסון בוועידת האקלים בגלזגו
בריטניה - מהראשונות לסגור את המרחב האווירי שלהן בפני רוסיה | צילום: reuters

האנליסט רוברט מאן, ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, הזהיר שסגירה הדדית של השמיים של רוסיה וארה"ב עלולה לפגוע אנושות בעולם התעופה שטרם התאושש אחרי הקורונה. "איסור הדדי במרחב האווירי של רוסיה וארה"ב יגרור זמני טיסה ארוכים יותר עבור חברות תעופה אמריקניות ועלול לדרוש החלפת צוותים בקווי החוף המזרחיים לאסיה", אמר מאן. " זה יוסיף המון הוצאות ועלול לגרום לטיסות מסוימות להיות יקרות מדי לתפעול".

פרסומת

בריטניה והמדינות הנורדיות והבלטיות היו הראשונות להחליט לסגור את המרחב האווירי שלהן לטיסות רוסיות. אליהן הצטרפו מאוחר יותר גרמניה, ספרד, צרפת ולאחר מכן שאר מדינות אירופה. למרות החשש מפגיעה ממשית בעולם התעופה, במערב סבורים שהמהלך הזה משמעותי מאוד כחלק מהלחץ של ברית נאט"ו על פוטין.