כבר היום חסרים בישראל 3,000 נהגי תחבורה ציבורית ועל פי ההערכות ב-2025 נצטרך להתמודד עם מחסור של 5,000 נהגים – כך עולה מהנתונים שחשף היום (שני) ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית בכנס הוועדים, ואשר הגיעו לידי N12. המשמעויות של המחסור בנהגים חמורות: זמני המתנה ארוכים, ריבוי רכבים פרטיים על הכבישים ונהגים שעובדים שעות רבות ביממה ומסכנים את הנוסעים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בשנת 2025 יהיה מספר הנהגים החסרים גדול ב-20% נוספים, כלומר כל משתמש בתחבורה הציבורית ימתין עוד כ-10 דקות בממוצע לקו שלו הוא זקוק. כבר היום בישראל זמני ההמתנה לתחבורה ציבורית ארוכים - בממוצע ממתין נוסע 14 דקות לקו האוטובוס ו-30% מהאוטובוסים לא יוצאים בזמן מתחנת המוצא.

ארגון ה-OECD מתריע כבר מספר שנים שהצפיפות בכבישי ישראל היא הגבוהה בקרב מדינות הארגון. עומסי התנועה הכבדים פוגעים בפריון העבודה, בתוצר הלאומי הגולמי וגורמים למפגעים סביבתיים חמורים. הנזק השנתי למשק על פי בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומי וה-OECD, מוערך ב-35 מיליארד שקל, כ-850 מיליון שעות עבודה אבודות בשנה. החרפת המחסור בנהגים רק תחמיר את המצב בכבישים.

פאנל המנכלים בכנס ועדי התחבורה הציבורית של ההסתדרות
פאנל המנכלים בכנס ועדי התחבורה הציבורית של ההסתדרות

בנוסף, עלפי אגון הנהגים, המחסור גורם לרבים מהנהגים לעבוד שעות רבות ולעבור על תקנה 168 לשעות מנוחה ועבודה של נהגים דבר שיכול להסביר את מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים קשות. אוטובוסים בישראל מעורבים פי 11 יותר מרכבים פרטיים בתאונות  דרכים קשות, האוטובוסם מעורבים בכ-35% מהתאונות בעוד חלקם מכלל הרכבים הנו כ-5% בלבד.

למה נהגים לא באים לעבוד בתחבורה הציבורית?

נתוני משרד התחבורה והרלב"ד ומסמך המלצות הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים מעלים כי המחסור נובע הן מביקוש הולך וגובר לנהגים והן מהיצע נמוך של עובדים. בין הסיבות להיצע הנמוך של נהגי רכב כבד ישנן: דימוי נמוך ופיחות במעמד הנהג המקצועי, תנאי עבודה קשים ושוחקים של הנהגים - בין היתר בשל שעות עבודה מרובות, היעדר אופק לקידום מקצועי וכלכלי והיעדר התמחויות, אי-צבירת ותק וזכויות סוציאליות בעבודה ותהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה.

איך פותרים את מצוקת הנהגים?

בארגון הנהגים מסיקים שיש לערוך בענף שינוי תדמיתי מסיבי, הן באמצעות הסברה והן באמצעות מיסוד תהליכי הסמכה, שיפור ההכשרה המקצועית, מתן תגמול הולם, שינוי ועדכון של תנאי סף, וייעול תהליך קבלת רישיון הנהיגה. הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ לקדם תוכנית הכוללת גיוס, הכשרה וקליטה של נהגים במקומות העבודה, קיצור תהליך רישוי הנהגים, נקיטת צעדים לשיפור תנאי העבודה ומעמד הנהגים, מיסוד מקצוע הנהג המקצועי  ובחינת האפשרות להגדיר את מקצוע הנהג כעבודה מועדפת, במטרה למשוך לענף חיילים משוחררים, ובפרט כאלה ששירתו בצבא כנהגים.