N12
פרסומת

הישראלים חזרו לקנות בנובמבר - אבל עדיין לא התאוששו לגמרי

נתוני ישראכרט מסמנים התאוששות קלה בהוצאות הצרכנים מתחילת המלחמה • ועדיין, הוצאות האשראי בנובמבר היו נמוכות ב-10%-15% מהחודש המקביל ב-2022 • מכירות "בלאק פריידי" הסתיימו בירידה של 10% ברכישות האופליין ושל 40% בקניות המקוונות לעומת שנה שעברה • היום עם הרכישות הכי גבוהות: ערב הפסקת האש הזמנית

n12
פורסם:
שופינג בקניון עזריאלי (אילוסטרציה)
שופינג בקניון עזריאלי (אילוסטרציה) | צילום: Flash90
הקישור הועתק

סיכום נתוני הוצאות האשראי של הישראלים לחודש נובמבר שמפרסמת היום (ראשון) ישראכרט מסמן התעוררות קלה בקרב הצרכנים ושינוי מגמה לעומת הקיטון בהוצאות שנצפה בתחילת המלחמה. מניתוח שביצעה החברה להיקף הוצאות בכרטיס האשראי בישראל בנובמבר האחרון בהשוואה לנובמבר 2022 נרשמה ירידה של 10%-15% בסכום ההוצאות. בישראכרט אומרים שהקיטון הושפע גם מירידה במספר העסקאות וגם בגובה העסקה הממוצעת.

היום בחודש שבו היקף הרכישות היה הגבוה ביותר היה יום חמישי 23.11, ערב הפסקת האש הזמנית, ובמהלכו נרשם גם מחזור האונליין הכי גבוה. אחריו, היום הגבוה ביותר היה יום ראשון 26.11 שחל מיד אחרי Black Friday. בישראכרט מציינים כי שבשגרה ימי שבת הם הימים שבהם הישראלים קונים יותר באונליין בהשוואה לאופליין, וכי ה-11.11, יום הרווקים הסיני, היה היום שבו נתח האונליין היה הגבוה ביותר ועמד על 30%-35% מסך הרכישות.

במהלך החודש, קנינו יותר באתרים בארץ לעומת אתרים בחו"ל. רכישות מאתרים כחול-לבן היוו השנה כ-60%-65% לעומת 50%-55% בשנה שעברה. עם זאת, גם באונליין היקף הרכישות נמוך ביחס לשנה שעברה בכ-10%-15% בארץ ו-40%-50% ברכישות באתרים בחו"ל.

דיזנגוף סנטר ריק מלקוחות, 9.10.23
דיזנגוף סנטר בתל אביב ריק מלקוחות, ימים ספורים לאחר פרוץ המלחמה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ענף הלבשה והנעלה הציג ירידה גם בכמות העסקאות וגם בסכום העסקה הממוצעת, מה שהביא את הענף לירידה של 10%-15% בקניות ביחס לשנה שעברה. גם בענף ההלבשה וההנעלה קנינו יותר ממוכרים מקומיים: כ-60% מהרכישות היו באתרים בארץ לעומת כ-50% בשנה שעברה.

פרסומת

ענף התיירות והנופש חווה את הירידה הדרסטית ביותר, ירידה של 80%-90% לעומת נובמבר אשתקד.

באשר ל-Black Friday, למרות ריבוי המבצעים, ההפוגה בלחימה ומזג האוויר השמשי, נרשמה ירידה של כ-10% במחזור המכירות אופליין וירידה של כ-40% במחזור האונליין בהשוואה לשנה שעברה. ענפי החשמל והאלקטרוניקה וענפי ההלבשה וההנעלה רשמו ירידות משמעותיות בהיקף הרכישות ביחס לשנה שעברה. גם ביום זה בוצעו יותר רכישות באתרים ישראליים: כ-50% מסך מחזור האונליין היה מאתרים מקומיים לעומת כ-40% בשנה שעברה.

קניות אונליין, אילוסטרציה
קניות אונליין (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

לדברי עמית שגיא, סמנכ"ל שיווק דאטה ודיגיטל בישראכרט: "למרות שנרשמה עלייה ברכישות בשבועות האחרונים, המספרים עדיין נמוכים מהמספרים שראינו בשנים קודמות, בשל המלחמה ומצב הרוח הלאומי הירוד. הפוגת הלחימה, מתן הנחות ומבצעים ומזג אוויר יחסית נעים לעונה הובילו את הצרכן לבצע יותר רכישות משבועות קודמים, רכישות המאופיינות במענה על צרכים ופחות מותרות.

"התייקרות הדולר לצד המאמצים של חברות וארגונים בישראל לעידוד הצרכן הישראלי לרכוש כחול לבן, הסיטו רכישות מחו"ל לישראל ויש לכך חשיבות לחוסן הכלכלי הלאומי. אנו צריכים להמשיך לעשות ככל הניתן על מנת לתמוך בעסקים ישראלים ולהמשיך לעודד העדפתם על מנת לחזק את החוסן הכלכלי הישראלי".