יום האישה הוא אירוע צרכני משמעותי, וצרכניות הרשת מוצפות באינפלציה של לינקים, אפשרויות רכישה, קמפיינים פרסומיים ומוצרים. בשנים האחרונות יותר ויותר עברייני רשת מבינים את הפוטנציאל הגלום במותגים הנשיים, ובתקופות כמו יום האישה, המזוהות בעלייה משמעותית ברכישות ובמתנות, ויוצרים אתרים מזויפים הנראים כמו אתרים מוכרים. בכל רגע עולה אתר חדש כזה, ורובם מוסרים זמן קצר לאחר מכן. האתרים והמוצרים עשויים להיראות אמינים במיוחד ודומים מאוד למקור. לעתים האקרים גם שותלים מוצרים באתרי עלי אקספרס למיניהם, ואלה יהיו מוצרים מזויפים או ניסיונות פישינג. באמצעות בינה מלאכותית הרבה יותר קל להתחקות לטקסטים ולוויזואליה של האתרים הקיימים והמותגים.

במקרה הטוב, תקבלו הביתה מוצר מזויף שרכשתן; במקרה הרע, כספכם ייגבה ללא כל תמורה; במקרה הנורא – פרטי האשראי שלכם יישמרו ויעשה בהם שימוש חוזר ללא ידיעתכם וללא אישורכם.

חברת BrandShield, חברת סייבר ישראלית המתמחה בניטור, מעקב והסרה של הונאות, רמאויות, התחזויות וזיופים ברשת, חושפת את נתוני ההונאות והזיופים של כמה מהמותגים המובילים והאהובים על ידי נשים. כדאי לשים לב: עולם הזיופים שהיה שייך בעבר למותגי יוקרה מגיע למוצרים העממיים יותר.

הנתונים הבאים מתייחסים לחצי השנה האחרונה ובודקים את כמות הלינקים החשודים כמובילים להונאה:

ענקית התכשירים והקוסמטיקה Ulta (שמנייתה זינקה לאחרונה ב-400 אחוז) מובילה את הטבלה עם 27,411 לינקים החשודים בהונאה/זיוף. אמנם החברה לא משווקת את מוצריה בישראל, אבל ישנם אתרים המשלחים את המוצרים לארץ – מה שמעמיד גם אותנו בסיכון.

הבאה אחריה TOUS, שתכשיטיה הפכו לאהובים במיוחד בישראל, עם 2,193 לינקים חשודים. אחריה ענקית התכשיטים PANDORA עם 1,152 לינקים חשודים, ואחריה רשת האיפור Sephora עם 233.

המותג פנדורה עשה קפיצה של 90 אחוז בעלייה בהיקפי ההונאה ברחבי הרשת, ככל הנראה לקראת רכישות המתנות של יום האישה במרץ, ואולי גם יום המשפחה החל בפברואר. האתר המתחזה, שעדיין באוויר, מציע הנחות דרמטיות של כ-80 אחוז על כל הפריטים באתר, ועל כל התכשיטים של פנדורה. פנדורה נחשבת לחברת תכשיטים לא יקרה במיוחד, לעומת חברות היוקרה, ולכן המבצע לא הגיוני ומעורר חשד. בבדיקה של ברנדשילד נמצא כי מדובר באתר שאינו מהימן ואינו רשמי. אפילו בסימן הרישום הרשמי בתחתית האתר ניתן לראות שרשום: Copyright © 2023,pandorastyles.shop,All Rights Reserved. כלומר זכויות היוצרים הם לא לפנדורה עצמה - דגל אדום. קל מאוד ליפול בפיתוי של המחירים הנחשקים והמבצעים האטרקטיביים שהאתר מציע, אך המוצרים שיתקבלו הם לא מוצרי פנדורה הרשמיים, ויכול להיות שלאחר הרכישה תבינו שנעקצתם ועברתם דיוג.

אתרים מזויפים לקראת יום האישה (צילום: צילום מסך)
אתרים מזויפים לקראת יום האישה | צילום: צילום מסך

עוד נתון מדאיג קשור בבוטוקס. בשנה האחרונה דווח בישראל מחסור מסוים בבוטלניום, מה שייקר את הזרקות הבוטוקס והעביר אנשים (ובעיקר נשים רבות) להזמין את מוצרי הבוטוקס דרך הרשת. במצב זה, הסכנה בהיתקלות בהונאה גבוה במיוחד. רק בחצי השנה האחרונה, ברנדשילד מצאה 2,219 לינקים חשודים בהונאה/זיוף הכוללים את המילה "botox", ואלו מציעים בעיקר ערכות בוטוקס ביתיות מזויפות - סכנה בריאותית חמורה. 

"כל תופעה שהופכת פופולרית מתורגמת מיידית לחיקויים, זיופים וניסיונות הונאה. יום האישה הפך גם הוא לחגיגה של קניות ברחבי הרשת. מותגי קוסמטיקה, בישום, מתנות ואופנה מציעים מבצעי שיא ומשיקים קמפיינים לשיווק אגרסיבי", מסביר יואב קרן, מנכ"ל ומייסד-שותף ברנדשילד, "עם עליית המודעות של השוק ל-8.3, גם עברייני הרשת מצאו את הפוטנציאל הגלום ביום הזה לפישינג, עוקץ והונאות. אנחנו רואים שמותגי הנשים הפופולריים שוברים שיאי הונאות חדשים, ומציפים את הרשת בזיופים. הצרכנית והצרכן מוכרחים להיות חכמים יותר, ולבדוק היטב היכן הם מפקידים את כספם ואת פרטיהם האישיים. אולם יתרה מכך, יש לחברות ולמותגים אחריות על שמם הטוב, על הלקוחות הפוטנציאליים שלהם ועל הצורך בהגנת מותג חזקה".

אתרים מזויפים לקראת יום האישה (צילום: צילום מסך)
אתרים מזויפים לקראת יום האישה | צילום: צילום מסך

אז איך אפשר לבחון את אמינות האתרים ברשת

  1. ראשית, בדקו את שם האתר - אם הוא כולל טעות כתיב, זאת כנראה הונאה (אותיות כפולות, שגיאות כתיב וכדומה). מעבר לכך, בדקו גם את התוכן: חברה אמיתית שמעוניינת למכור שירותים תשקיע את המשאבים הדרושים כדי לוודא שתוכן האתר יהיה נקי משגיאות כתיב.
  2. חפשו את האותS לאחר ה-HTTP המעידה על כך שלאתר יש תעודת אבטחה. אתרים ללא תעודת אבטחה חשודים בהכרח בהונאה. אך יש אתרי הונאה שמצליחים לקבל תעודת אבטחה, ולכן הימצאות התעודה לא מבטיחה כי אין זו הונאה.
  3. הונאות רבות מתחילות ברשתות החברתיות: המעבר לאתר המזויף מתבצע באמצעות שליחת קישור בהודעה פרטית בווטסאפ, פייסבוק, מסנג'ר, טלגרם וכו'. חברות אמיתיות לא מתקשרות עם לקוחותיהן באמצעים הללו. אם קיבלתם הודעות כאלו עם כל מיני לינקים, או הודעות מגורמים שאינכם מכירים שבהן מנסים ליצור איתכם קשר ישירות  – סבירות גבוהה שזוהי הונאה.
  4. תמיד עוזר לבדוק: תשאלו בני משפחה ו/או חברים, בדקו אם הם מכירים ואיך זה נשמע להם. נסו לוודא אם קיימים ערוצים רשמיים ומוכרים של המותג ברחבי הרשת, ולא מול אותו המקור החשוד בהתחזות.