קבוצות פייסבוק של האמהות הפכו למקום אליו פונות רבות לעצה, לעתים במקרי חירום, ולעתים להתייעצות על מוצר או צעצוע. מסתבר, שלקבוצות האלה נכנסו גם "רשתות פייקים", שנטמעות בין הביקורות האותנטיות, מתחזות לאמהות מן השורה, ומשווקות מוצרים - תמורת תשלום. היום (רביעי) הרשות להגנת הצרכן קנסה את חברת אבוט, משווקת הפורמולה "סימילאק", ב-5 מיליון שקלים בדיוק מהסיבה הזו.

"החברות יצרו פרסום סמוי באמצעות העלאת תכנים שיש בהם כדי להטעות, על ידי פרופילים פיקטיביים, הכל במסווה של יצירת שיח אותנטי", כתבו ברשות להגנת הצרכן. איך זה נראה בפועל? אמא אמיתית מעלה פוסט על מנת להתייעץ באיזו פורמולה להשתמש, או מדווחת שפורמולה גרמה לתגובה לא טובה אצל תינוקה. בתגובות, מתאספות אמהות פיקטיביות שמייעצות לה - "רק סימילאק".

אחת הדוגמאות: גם הפוסט וגם התגובה פיקטיביים 

את הרשת הזו הפעילה לפי הרשות להגנת הצרכן חברת אגם לידרס טק, "דה לידרס שיווק משפיענים", העוסקת בתחום הפרסום והשיווק וחטפה בעצמה קנס בסך 497 אלף שקלים. לפי בדיקת הרשות, דה לידרס ייצרה אלפי תגובות ופוסטים פיקטיביים שפורסמו בכ-100 קבוצות פייסבוק. כל תגובה או פוסט היו פרסומת ממומנת למוצר החברה, זאת למרות שהציגו את עצמן כ"שיח טבעי", המלצה מאמא לאמא.

"פעולות אלו של חברת דה לידרס היו לשם מטרה אחת: הגברת החשיפה ברשת האינטרנט ליתרונות בשימוש במוצר והצגת החסרונות בשימוש יתר תחליפי החלב באמצעות שיח הנחזה להיות אמיתי ומהימן", כתבו ברשות להגנת הצרכן. לפי האתר של "דה לידרס", משתמשות בשירותיה לשיווק מוצרים ברשתות החברתיות חברות גדולות כמו LG, סופר פארם, וסבוקאלם.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה: "מדובר בתיק רחב היקפים, במהלכו נחשפנו לאלפי פוסטים ותגובות פיקטיביות ומטעות שכל מטרתם היתה הגברת החשיפה ברשת האינטרנטית ליתרונות בשימוש במוצר והצגת החסרונות בשימוש יתר תחליפי החלב באמצעות שיח הנחזה להיות אמיתי ומהימן. מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות, שהינה הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים ומדובר באמצעי שיווק פסול המהווה הטעיה. הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות כאלו כלפי הצרכנים ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים".

מחברת אבוט נמסר בתגובה: "אבוט לא מסכימה עם החלטה והגישה ערעור. אבוט מחויבת לתקשר בצורה אתית ואחראית לגבי מוצריה ופעלה בהתאם לחוק".