בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר אתמול (ג') הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת ליים נטוורק בע"מ, המשכירה קורקינטים שיתופיים לנסיעות קצרות ברחבי תל אביב וגוש דן, בגין תקלות באפליקציה שגרמו לחיובי יתר אצל הנוסעים. במסגרת ההסכם, תפצה ליים את לקוחותיה ב-3 מיליון דקות רכיבה על חשבונה.

בחודש פברואר 2021 הגישו שני סטודנטים למשפטים, ליעם עטיה ודניאל מורן, בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד ליים. בבקשה, שהגישו באמצעות עורכי הדיו מנחם אברמוביץ וגל רוזנצוויג ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות', נטען כי האפליקציה של החברה, שמתמחרת את השכרת הקורקינט לפי דקות הנסיעה בו, מקשה על נעילת המכשיר, ולכן גורמת לרוכבים לשלם סכום עודף בגין דקות ארוכות נוספות מעבר לנסיעה שביצעו.

לבקשה צורף סקר שנערך בקרב נוסעים בישראל, המעיד לשיטת המבקשים על כך שהתקלה מתרחשת בקרב 70% מהרוכבים, ונטען כי ליים לא סייעה לפתור את התקלות בזמן אמת, השיבה לפניות הרוכבים באיחור ולא הפעילה מוקד טלפוני בניגוד לתנאי היתר ההפעלה שלה. תובענה ייצוגית דומה הוגשה נגד ליים בניו זילנד.

קשיים תפעוליים

בתשובה לבקשה לאישור התובענה כייצוגית הכירה ליים בקשיים התפעוליים, אך טענה בין היתר כי רבות המתקלות אינן בשליטתה, כי מסקר שביצעה היא עצמה מדובר בתופעה זניחה, וכי בניו זילנד דובר בתקלה אחרת שגרמה לכך.

לאחר שהמבקשים הגיבו מצדם לטענותיה של ליים, והתקיים דיון בבקשה, פנו הצדדים לגישור, שם ניסה מומחה - ולא הצליח - להבין מה בדיוק גרם לתקלה.

חניית קורקינטים ברחוב יגאל אלון בתל אביב (צילום: Protasov AN, shutterstock)
קורקינטים שיתופיים בתל אביב | צילום: Protasov AN, shutterstock

בסופו של יום הצדדים גיבשו ביניהם הסדר פשרה, שלפיו ליים תעניק 3 מיליון דקות רכיבה חינם ללקוחותיה הפעילים נכון ליום 20 באפריל 2023. המימוש יתאפשר ב-3 השנים הבאות.

יצוין כי בבקשה לאישור ההסדר טענו הצדדים בפני בית המשפט כי ליים פעלה להיטיב את הקשיים שעליהם נסבה התובענה הייצוגית, כי האפליקציה שופרה, וכי יינתן מענה בעברית לרוכבים בכל יום בין השעות 7:00-23:00. כל אחד מן הסטודנטים שהגישו את הבקשה יקבל גמול בסך של 105 אלף שקל, ועורכי הדין שייצגו אותם יקבלו 490 אלף שקל בתוספת מע"מ.

שתי קבוצות של רוכבים

יצוין כי ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, היו הערות על הסדר הפשרה, שנגעו בעיקרו של דבר לשאלה אם הפיצוי יתחלק בין כלל הרוכבים באופן שווה, או שתינתן דיפרנציאציה בהתאם לרוכבים שנפגעו יותר. חלק מן ההערות, כמו זו, הוטמעו בהסדר. בהתאם לכך תיעשה הבחנה בין מי שרכבו עד ארבע רכיבות (שלהם יוענקו שתי דקות חינמיות) - ובין מי שרכבו יותר, שלהם יוענקו ארבע דקות.

השופטת שושנה אלמגור, שאישרה את ההסדר, ציינה כי "יש להתבונן על הסדר הפשרה כמכלול. בהסדר פשרה בתובענה ייצוגית קשה לעתים רבות להגיע לרזולוציה גבוהה כשמבקשים לדייק בחלוקת ההטבה בין חברי הקבוצה". יחד עם זאת, השופטת ציינה כי "טוב עשו הצדדים משהסכימו על חלוקה הבדלית של המשתמשים לשתי קבוצות".

הכתבה פורסמה במקור באתר גלובס