מרתיח: גילתה שהיא משלמת ביטוח על רכב שהיא לא מכירה
כשיערה נשיא נתקלה בפירוט האשראי החודשי שלה בחיוב של מאות שקלים על ביטוח רכב, היא לא תיארה לעצמה שמזה חצי שנה היא משלמת ללא ידיעתה על פוליסות ביטוח של אנשים שהיא כלל לא מכירה, בחברה שלא הייתה מבוטחת בה מעולם: "זאת תזכורת שצריך לעבור על ההוצאות כל חודש, זה יכול לחסוך אלפי שקלים"

לפני כשבוע עברה יערה נשיא על פירוט חיובי האשראי בכרטיסים של משפחתה, ונתקלה בחיוב של יותר מ־800 ש"ח על ביטוח רכב. זה אמנם לא נשמע כמו תרחיש יוצא דופן, אלא שאז היא שמה לב שחברת הביטוח שגבתה את החיוב – אחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל – לא הייתה זו שבה מבוטח רכבם.
נשיא (36), מנהלת קהילת "שותפים לשפע", הקימה אותה במטרה לסייע למשפחות בישראל לבנות שפע כלכלי לטווח ארוך, ולכן, בין השאר, מעודדת את חברי הקהילה לגלות אחריות כלכלית ולעבור על פירוט האשראי החודשי שלהם. אלא שהחיוב החשוד הופיע בכרטיס האשראי שנשיא ובעלה עוד לא הספיקו להשתמש בו מעולם – כרטיס של הייטקזון, שהוציאו כדי ליהנות מהטבות המועדון.
נשיא המופתעת התקשרה מיד לחברת הביטוח כדי לברר את העניין. "התברר שמאז חודש אפריל אנחנו משלמים מעל 800 ש"ח כל חודש על ביטוח מקיף וחובה וביטוח לפי קילומטרים בשתי פוליסות שונות של אנשים שאין לנו מושג מי הם", היא מספרת בשיחה עם מאקו. למעשה, נשיא ומשפחתה לא היו מבוטחים באותה חברה מעולם. עד היום, היא גילתה, נגבו מהם בסך הכל 3,487 ש"ח על הביטוחים שלא שייכים להם.
"הנציגה שאלה אותי – יש לך אולי קשר לכרמל או אפרת? עניתי שאין לי מושג מי אלו, ושהחיוב הזה לא קשור אלינו, אנחנו בכלל לא מבוטחים בחברה הזאת", מספרת נשיא, "גם הם נשמעו מופתעים, אבל לא קיבלתי התנצלות או הסבר איך דבר כזה קורה". הנציגה הבטיחה לבדוק את הנושא ולחזור אליה, אך כשמתום שבוע לא יצרה איתה קשר, יערה התקשרה לחברה שוב. אותה נציגה הסבירה לה שהם מנסים ליצור קשר עם בעלי הפוליסות, והפעם שאלה האם יש לה קשר לאדם בשם גלעד, שנשיא, כמובן, לא מכירה.

הנציגה הציעה שוב לבדוק, אבל הפעם נשיא לא הסכימה לוותר: "ביקשתי לבטל מיד את הפוליסה, בלי לחכות שכרמל, אפרת או גלעד יאשרו משהו, כי זה לא הגיוני שבינתיים אני מממשיכה לשלם על הביטוח שלהם", היא מספרת. לבסוף הנציגה השתכנעה, ובתחילת השבוע חזרה לנשיא והודיעה לה שהחברה תחזיר לה את כל התשלומים רטרואקטיבית.
כשנשיא ניסתה להבין איך ייתכן שכרטיס שלה שויך לרכישה של מישהו אחר, הנציגה הסבירה לה שהלקוח, גלעד, שרכש שתי פוליסות, טעה בארבע הספרות האחרונות של כרטיס האשראי שמסר – והחיוב התאפשר. נשיא, מצידה, לא ממש השתכנעה: "בדרך כלל בשביל חיוב צריך לתת גם את שלוש הספרות שבגב הכרטיס וגם תעודת זהות. זה לא נשמע לי הגיוני", היא אומרת.
נשיא מקווה שהמקרה הזה יהווה תמרור אזהרה עבור כל מי שלא נוהגים לבדוק את פירוט חיובי האשראי שלהם. "זה שם מראה רצינית מול הפנים, ותזכורת לזה שצריך לעבור על ההוצאות כל חודש ולבדוק, לא להניח שהכל תקין. זה לוקח כמה דקות ויכול לחסוך אלפי שקלים". לדבריה, זאת לא הסיבה היחידה לבדוק את החיובים: "לפעמים יש טעויות. למשל צעיף שקניתי בשלושים שקל, אבל חייבו אותי עליו 300 שקל – בטעות או בשיטת מצליח", היא אומרת. היא מוסיפה שזה מסייע גם לבחון האם יש להוצאות שלנו סיבה אמיתית: "כדאי לבדוק על מה אנחנו משלמים כסף, האם באמת אנחנו משתמשים בדברים האלה, והאם זה לא חיוב שכבר לא רלוונטי לנו", היא אומרת, "למשל מנוי שמתחדש כל שנה אוטומטית למרות שאנחנו כבר לא צריכים אותו, או ביטוח יקר לחיית מחמד שבפועל אנחנו לא משתמשים בו. כדאי לוודא שאנחנו לא משלמים סתם".