N12
פרסומת

ניצחון לצרכנים: שר הכלכלה מקפיא את היוזמה לביטול חובת סימון המחירים

על רקע הביקורת הציבורית הודיע משרד הכלכלה כי השר ברקת החליט ש"הנושא אינו בשל ליישום" • בדיון בוועדת הכלכלה חשף הממונה על רשות הסחר ההוגן כי העמדה שהוצגה לפני השר היא כי "לא בשלה העת לשנות את הצגת המחיר" • בספטמבר הורה ברקת לרשות לבחון את החלפת החובה הקיימת להצמיד מדבקות מחיר למוצרים במערכת צגים דיגיטלית

ליאור באקאלו
פורסם: | עודכן:
ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: Yonatan Sindel, flash90
הקישור הועתק

המהלך לביטול חובת סימון המחירים על גבי המוצרים הוקפא, כך עולה מהודעה שהפיץ היום (שני) משרד הכלכלה. ההודעה מציינת כי שר הכלכלה ניר ברקת הנחה לפני מספר חודשים את הרשות להגנת הצרכן "להגיש לו תוכנית לבחינת שילוב סימון מחירים באופן דיגיטלי, לצד או במקום סימון המדבקות - אך לאחרונה הודיע השר לממונה על הרשות, כי הוא מוצא שהנושא אינו בשל ליישום".

עוד בנושא ב-N12:

הודעת המשרד מגיעה לאחר לחץ ציבורי לביטול היוזמה שעליה הודיע ברקת בחודש ספטמבר האחרון, ולפיה יש לבחון חלופות לשיטה הקיימת של סימון המחירים במדבקות על גבי המוצרים. ההודעה פורסמה דקות אחדות לפני תחילת דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שנקבע לעסוק ב"השלכות של סימון מחירים דיגיטלי על ציבור הצרכנים".

"אתמול התבקשתי להציג את העמדה שלנו לפני השר", אמר הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן יעקב זריהן במהלך הדיון בוועדת הכלכלה. "בשורה התחתונה אנחנו סבורים, מהרבה סיבות, שלא בשלה העת לשנות בשלב זה את הצגת המחיר. צריך לנסות ולבחון את זה בפיילוט באופן ממוקד, להציג לציבור, לבחון שביעות רצון, להציג לוועדת הכלכלה ולקבל את עמדתה - ורק לאחר מכן לעשות את זה".

קובי זריהן הממונה על הרשות להגנת הצרכן
קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, בוועדת הכלכלה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
פרסומת

גורמים בתחום הקמעונאות העריכו החודשים האחרונים כי ביטול חובת סימון המחירים תקל על הרשתות להעלות את המחירים לצרכנים, שלא ישימו לב לכך עד להגעה לקופה. כיום מהווה חובת הסימון את אחת ההגנות היחידות שמוענקות לצרכנים כנגד טעויות מחיר בקופה - החוק קובע שמדבקת המחיר המופיעה על המוצר היא המחיר שיש לחייב בקופה, גם אם "במחשב" מופיע מחיר גבוה יותר.

לפי הודעת משרד הכלכלה, עם הסיבות שבגללן החליט השר ברקת כי לא ניתן לשלב סימון מחירים דיגיטלי נכללים היעדר פתרונות ישימים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ומבוגרים לצד בעיות תפעול נוספות.

מבצע אכיפה לסימון מחירים

במקביל להקפאת הדיון בביטול חובת הסימון הנוכחית הנחה ברקת לקיים הכשרה מהירה של 21 מפקחי משרד הכלכלה וצירופם ל-8 מפקחי הרשות להגנת הצרכן. זאת לשם מבצע אכיפה רחב "בכדי למגר את תופעת אי סימון המחירים", לשון הודעת המשרד. בדיון בוועדת הכלכלה העיר יו"ר הוועדה חה"כ דוד ביטן (הליכוד) כי עם 8 מפקחים אי אפשר לעשות אכיפה.

לפי הודעת משרד הכלכלה, מבצע האכיפה ישים דגש על התאמת המחיר על המדבקה למחיר בקופה ודיוק המשקלים ברשתות השיווק.

מדפי גבינות וחלב בסופרמרקט
סימון מחירים בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) | צילום: מיכאל גלעדי, flash90
פרסומת

ההנחיה החדשה מגיעה בעקבות התרבות תלונות הצרכנים על היעלמות סימון המחירים ממדפי רשתות המזון. הודעת משרד הכלכלה מודה כי הנחיית השר מגיעה "על רקע הדיווח כי על אף תגבור האכיפה, שכללה 260 ביקורות בחודשים האחרונים, קנסות בהיקף מיליוני שקלים ועשרות התראות נוספות שנשלחו לעוסקים, לצד הבהרות לרשות השיווק, באופן ישיר, כי אין כל שינוי בחוק, מוצרים רבים עדין נמצאים בלתי מסומנים בניגוד לחוק".

לפני כחודש הודיעה הרשות להגנת הצרכן לענקית המזון שופרסל כי בכוונתה להטיל עליה עיצום כספי של 2.1 מיליון שקל בגין שורה של הפרות הקשורות לאי הצגת מחירים או הצגה לא תקינה של מחירים. שופרסל מסרה בזמנו: "החברה פועלת על פי דין, ולכן סבורה שאין בסיס לכוונת החיוב. הודעת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן טרם התקבלה על ידי החברה, ולכשתתקבל החברה תתייחס אליה בהליכים המתאימים".