N12
פרסומת

שקר החניונים הגדול: "החוק החדש נוצל להתייקרות"

הרפורמה שנועדה להוזיל את החניה הפכה לכאב ראש יקר. שבוע אחרי שחוק החניונים נכנס לתוקף, נהגים מדווחים על זינוק במחירים. בעלי החניונים מאשימים את המחוקקים, יוזמת החוק ח"כ נעמה לזימי אומרת שהיא מתכוונת לפעול בנושא, ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן מבטיח: הוועדה תיכנס לתמונה

אפרת נומברג יונגר
פורסם: | עודכן:
קבלה על חנייה של פחות משעתיים שעלתה כמעט 50 שקל
קבלה על חנייה של פחות משעתיים שעלתה כמעט 50 שקל | צילום: גילי יערי, פלאש 90
הקישור הועתק

השבוע נכנסה לתוקף אחת הרפורמות הצרכניות המדוברות של השנה האחרונה: חוק החניונים, שאמור היה להפוך את החניה בישראל להוגנת יותר. החוק קובע מעבר מחישוב לפי שעה לחישוב מדויק לפי דקה, בתקווה שהנהג הישראלי סוף סוף ישלם על זמן החניה בפועל ולא על תקרה שרירותית.

זה היה יכול לעבור בשקט אילולא זרמו עדויות על מחירים שקפצו ב-100% ו-200%. המציאות, כדרכה, הפתיעה. בתוך ימים ספורים צצו עשרות עדויות של נהגים שהגיעו לחניון ובמקום לשלם פחות – נאלצו לשלם הרבה יותר. מחירים זינקו, שלטי החניונים התעדכנו, ובמקרים מסוימים קפץ התעריף בצורה שהשאירה נהגים המומים מול מכונות התשלום. החוק שהבטיח לחסוך הפך למוקד יוקר המחיה.

ממש ברגע שנכנס התיקון לפקודת התעבורה לתוקף, עברו החניונים לחישוב מדויק לפי דקות. אבל במקום הרעיון שאם חנית 18 דקות תשלם מחיר שמבטא 18 דקות ולא שעה שלמה, בחניונים רבים התברר שהמחיר לדקה טיפס לרמות שלא נראו כאן קודם. התופעה בולטת בעיקר במרכזי הערים ובסמוך למוסדות בריאות.

בדיקות שטח שנערכו במרכז הארץ מראות עלייה ממוצעת של שמונה שקלים לשעת חניה ומעבר גורף לחיוב שנע בין 50 ל-60 אגורות לדקה. בחניונים גדולים המחירון היומי זינק, אף שהחוק כלל לא חל על דמי כניסה יומיים.

בעלי החניונים מצדם טוענים שהחיוב לפי דקה מאלץ אותם לשנות מודלים כלכליים שלמים ולשאת בהוצאות טכנולוגיות כבדות. חלקם מזהירים מפני כאוס ביציאות החניונים ומתארים חשש מאלימות, כאילו שינוי שיטת הגבייה עלול להצית פקקי זעם קטנים בין מחסומי היציאה. אחרים מבהירים כי ללא העלאת מחירים, הכנסותיהם ייחתכו.

לזימי: "ניצול מקומם שמחייב פעולה"

מי שיזמה את החוק היא ח"כ נעמה לזימי, שאמרה ל-mako כי בכוונתה לפעול מיידית בנושא. "חוק החניונים הוא חוק חברתי שנועד להוזיל לציבור עלויות, ועבר בתמיכה רחבה של קואליציה ואופוזיציה", אמרה. "המטרה שלו פשוטה: לשלם על זמן החניה בפועל, לא לגבות תשלום על זמן שלא חנינו בו".

לדבריה, "מה שאנחנו רואים עכשיו גדול יותר מהחוק עצמו. בעלי החניונים נוהגים כקרטל, מנצלים בתיאום האסור בחוק את השינוי בשיטת ההפעלה כדי לייקר את עלויות החניה באופן דרקוני. הם משתמשים בחוק חברתי ככסות להתייקרות, ומעלים אפילו את התעריף היומי של החניה - למרות שהחוק החריג במפורש חניה בתעריפים יומיים".

פרסומת
מחירי החניה מזנקים
צילום: אתר קניון TLV ולפי חוק 27 א

"לצד יוזמי החוק האחרים ויו"ר ועדת הכלכלה, אנחנו עובדים עכשיו על כמה מישורים במקביל, כי תיקון חקיקה לבדו לא יספיק", מוסיפה לזימי. "נדרשת פעולה רחבה ויצירתית - גם בפיקוח פרלמנטרי בוועדת הכלכלה, גם בתיקוני חקיקה, ואנחנו בוחנים כלים נוספים מול בעלי החניונים. החוק נוצל להתייקרות וחשף שוק ריכוזי ששם את הרווח לפני הציבור. החובה שלנו עכשיו היא לוודא שחוק שנועד להגן על הצרכנים לא יהפוך למסחטת כסף על גב הציבור. זה ניצול מקומם שמחייב פעולה".

גם פניית mako ליו"ר ועדת הכלכלה נענתה באופן דומה. מלשכתו של ח"כ דוד ביטן נמסר כי הוא עודכן בנושא על ידי ח"כ לזימי, וכי הנושא בבירור על ידי הוועדה. ביטן אף הבטיח כי תתקיים ישיבה של הוועדה בעניין.