דרמה באל על: טייסים בחברת התעופה אל על מוחים על המספר זעום של טיסות לחילוץ ישראלים שנתקעו בחו"ל. הטייסים דורשים להוציא מספר גדול בהרבה של טיסות שיאפשר להחזיר לישראל קרובי משפחה של פצועים וציוד מגן הרלוונטי ללחימה. בענף התעופה אומרים כי כדי שהדבר יצא לפועל נדרשת הנחיה של שרת התחבורה מירי רגב מכוח מניית הזהב שמחזיקה המדינה בחברה, או הנחיה ממשרד הביטחון ש"יגייס" את החברה למאמץ המלחמתי.

בשלב זה לא הובהר מקור ההתנגדות באל על להפעלת הטיסות. לפני שלוש שנים הונפקה אל על בבורסה, וכיום בעל השליטה בה הוא איש העסקים החרדי אלי רוזנברג, המחזיק בכ-48% ממניות חברת התעופה. בסביבת אל על אומרים שהחברה דרשה מכתב מהמדינה כדי להסדיר את היכולת לטוס ומציינים כי אם גורמי הממשלה יגדירו את הדבר כ"צורך" בחברה יענו בחיוב.

מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב. "יצאה הוראה לחברות התעופה הישראליות ביום שלישי"

אתמול (חמישי) הודיעה אל על שתפעיל בשבת שתי טיסות חילוץ מארה"ב והמזרח, כדי להחזיר לישראל חיילי מילואים שקיבלו צו 8 ואנשים שהגעתם לארץ חיונית. הטיסות מופעלות במחיר עלות וללא מטרת רווח. בחברה מציינים כי טיסת החילוץ הראשונה שהוציאה אל על ללוחמים בעלי צו 8 וכוחות הביטחון וההצלה מבצעת בורדינג כעת בנמל התעופה JFK שבניו יורק. 

"בשביל להפעיל טיסות של אל על בשבת צריך או הוראה משרת התחבורה מירי רגב או צו גיוס משר הביטחון יואב גלנט. שניהם לא פעלו עדיין אבל מודעים לסיפור", מעריך נרי ירקוני, לשעבר מנהל רשות תעופה אזרחית (רת"א), שדוחף להרחבת טיסות אל על בשבת על רקע האירועים הביטחוניים.

בורדינג לטיסת חילוץ של אל על ב-JFK (צילום: אל על)
נוסעים בתור לבורדינג לטיסת חילוץ של אילת ב-JFK, היום | צילום: אל על

סעיף 8 בחוק רישום ציוד וגיוסו לצבא הגנה לישראל תשמ"ז-1987 מעניק לשר הביטחון את היכולת להכריז בצו על הצורך בגיוס ציוד, כולו או מקצתו. סעיף 10 מעניק למפקד מוסמך לתפוס את הציוד למטרה שלשמה ניתן הצו. 

"טיסות אל על שייצאו בשבת שעליהן דווח אתמול זה קשקוש, זה רק טיסות לחיילים", מפרט ירקוני. "צריך להביא חזרה ארצה אלפי ישראלים שנתקעו בחו"ל שהם קרובים של פצועים. ויש המון ציוד שצריך להביא. אל על תמיד אמרה שהיא המוביל הלאומי ושתמיד תטוס במלחמה כי חברות זרות לא יטוסו - רק לא אמרו שזה לא כולל שבת. הטייסים רוצים לטוס, ויש שני גורמים שתוקעים: הממשלה ובעלי החברה. בינתיים מאבדים זמן".

"משרד התחבורה מנסה להוביל ספין ואומר שניתנה הרשאה להוצאת טיסות בשבת", אומר איש העסקים נעם לניר, שדוחף לחילוץ מהיר של ישראלים מחו"ל. "האמירה הזו של המשרד לא רלוונטית. אל על צריכה לפרסם לו"ז טיסות מלא, להכניס בבטן המטוס את אפודי המגן לחיילים. המשרד צריך להוציא הוראה לאל על – ולא להסתפק בהרשאה. מירי רגב לא ממלאת את תפקידה".

מטעם שרת התחבורה מירי רגב נמסר: "הוצאנו הוראה לחברות התעופה ביום שלישי. היום אל על ביקשה שנשלח לה מכתב רשמי – וזה הועבר".

במכתב שהוצא היום (שישי) ומצורף מטה כתבה רגב לחברות אל על, ארקיע וישראייר: "הנחיה מרת"א הובאה בפניכם כבר ביום ג' האחרון, להפעלת הטיסות בשבת. לפיכך, אבקשכם להפעיל את חברות התעופה במהלך כל ימות השבוע, כולל ביום שבת וזאת כאמור כחלק מהמאמץ המלחמתי".

מכתב משרד התחבורה לאל על מ-13.10.23 (צילום: משרד התחבורה)
המכתב שהוציאה רגב לחברות התעופה הישראליות, היום. "אבקשכם להפעיל (...) בכל ימות השבוע" | צילום: משרד התחבורה

מרשות שדות תעופה נמסר: "שרת התחבורה הורתה ביום שלישי 10 באוקטובר לחברות התעופה הישראליות לבצע טיסות בשבת נוכח מצב החירום. ההנחיה הועברה לחברות באמצעות רשות שדות התעופה. משרד התחבורה רשות שדות התעופה ורשות תעופה אזרחית פועלים סביב השעון מתחילת המבצע כדי להשיב ישראלים, חיילים, ציוד רפואי ובטחוני, על מנת לסייע למאמץ הלאומי".

מאל על נמסר בתגובה: "על רקע הצורך הבטחוני חברת אל על מוציאה בשבת הקרובה ביוזמתה ארבע טיסות חילוץ ללא תשלום להשבת אנשי מילואים וכוחות הביטחון יחד עם אנשי הצלה ורפואה, החיוניים למאמץ המלחמתי, כולל ציוד צבאי ורפואי. ביקשנו מהגופים במדינה ביוזמתנו להוציא הנחיות מסודרות לפעילות בחירום. אל על עומדת בקשר עם משרדי הממשלה ובוחנת את הצרכים בכל העת. ככל שמדינת ישראל כבעלת מניית זהב באל על, תורה לנו לטוס מובן שנבצע".

יו"ר ועד עובדי אל על שרון בן יצחק: "עובדי אל על עובדים וטסים 24 שעות ביממה בכל נקודה בגלובוס. אנו שומרים על שמי מדינת ישראל פתוחים וזאת לאחר שכל החברות הזרות הפסיקו את טיסותיהם והשאירו אלפי ישראלים ללא מענה. המוקדים שלנו מטפלים במאות אלפי פניות לאורך כל השבוע. עובדי אל על מחויבים לאזרחי מדינת ולמדינת ישראל ונעשה כך כפי שעשינו זאת בכל פעם שהמדינה היתה צריכה אותנו במצב חרום. נטוס בחרום ככל שנדרש בכל יום ושעה ביממה".