הפרסומות אומרות הכול. התחרות בין הבנקים עזה, וכל בנק מנסה לשכנע את הלקוח לעבור דווקא אליו. אבל למרות המאמץ, ובניגוד לענפים כמו הסלולר למשל, בענף הבנקאות, ללקוחות קשה מאוד לעבור.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

סקר שערך מכון המחקר "מרקט-טסט" מגלה שאחד מכול 3 ישראלים שאפו השנה לעבור לבנק אחר. עם זאת, בפועל רק 7 אחוזים עשו זאת. "שאלנו לקוחות מה הסיבה לכך שהם עוברים בנק", סיפר עודד שי, מנכ"ל "מרקט-טסט". לדבריו, "התשובה הייתה מאוד ברורה - כסף. זה מה שמעניין אותם. הם דיברו רק על ריביות, עמלות ודמי ניהול".

הסחף הכי גדול היה אמור לקרות ב-"בנק הפועלים" וב-"בנק לאומי". 40 אחוזים מהנשאלים שהזדהו כלקוחות הבנקים הללו הודו שהם שוקלים לעבור לבנק אחר. אחריהם בדירוג המפוקפק נמצא בנק "דיסקונט", שם אחד מכול 3 לקוחות הביע רצון לעבור לבנק אחר.

אבל בשטח, תמונת המצב שונה. כל אחד משלושת הבנקים הגדולים ממשיך לגייס כעשרת אלפים לקוחות חדשים בשנה בממוצע, ואילו הבנקים הקטנים שמציעים תוכניות אטרקטיביות ומפרסמים באופן נרחב בשנים האחרונות, מגייסים כמה אלפים בודדים בלבד.

אלון בירן, סמנכ"ל בנק "מרכנתיל", הסביר את הסיבה לקיבעון הישראלי. "אני חושב שהחסם העיקרי למעבר בין בנקים הוא בדרך כלל פסיכולוגי. אבל אנו עדים לתופעה שונה לגמרי. יש ריבוי של חשבונות למשק בית. יותר אנשים פותחים יותר חשבונות ביותר בנקים", אמר.

כך או אחרת, נראה שללקוח הישראלי קשה לעשות חיתוך קר ולעבור בנק ביום אחד. סקר חברת "TNS" מצאה שרוב גדול של ישראלים שכבר עזבו את הבנק שלהם גיבשו את ההחלטה על פני תקופה ארוכה. אז אולי זו הרגשת היציבות שבנק גדול מציע, ואולי יש את הפחד משינויים. אבל מה שברור זה שמי שחוסם את ענף הבנקאות בישראל לא מעט - הוא דווקא הלקוחות.

אז באילו זמנים הישראלים מחליטים בכל זאת לעבור לבנק אחר? "ההתנהגות בתחום הבנקאות מאוד מאפיינת גם את תחום הסלולר וקופות החולים. אנחנו אוהבים לקטר, ולא טוב לנו", הסביר אבי זיתן, יועץ ומומחה לשיווק ואסטרטגיה.

זיתן אף אמר כי אף אחד לא אוהב את הבנק שלו, אבל בסוף רק בודדים עוזבים. "יש רק שני מצבים בהם אנחנו עושים מעבר לבנק אחר. פעם אחת כשאנחנו נורא מאוכזבים ומתוסכלים מהבנק שלנו, והפעם השנייה כשפתאום שינינו חשבון מ-"חייל" ל-"סטודנט", או מ-"סטודנט" ל- "משפחה", הוסיף זיתן, ואמר כי "הבנקים עושים המון מהלכים כדי לתת לנו הנחות בעמלות ומבצעים, אך בסופו של דבר הציבור הישראלי נתקע באזור הנוחות. קשה לנו מאוד לעשות את השינוי הזה".