בטוח שגם בקניון הקרוב לביתכם ראיתם את השלטים שמבשרים על עונת המכירות: הנחות של 80% או אפילו 90%, מבצעים חד פעמיים ועוד פיתויים לקונים להוציא את כספם לפני סוף השנה. האם המספרים משקפים את ההנחות שהצרכן מקבל? לא בטוח.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"אם אנחנו נמכור בלי הנחה בכלל לא יקנו", אומרת אחת המוכרות. מוכרת אחרת מתעקשת כי מחירה של טבעת, 5,000 שקלים, מגלם בתוכה הנחה משמעותית מאוד של 90%. הלקוח חושב שזה טיפשי לא לקנות בהנחה כזאת גדולה, אבל לאחר מכן הלקוח יכול לגלות שהמחיר נשאר זהה, במשך כל השנה וההנחה היא למעשה המחיר הקבוע.

"השיטה הזאת יוצרת מלכודת ללקוחות", אומר יוסי הררי, שקנה טבעת יקרה בהנחה שהסתברה כמחיר הקבוע. הוא הגיש תביעה ייצוגית לבית המשפט, ופרקליטו טוען כי מדובר בהפרה של החוק להגנת הצרכן. גם בחנות אירוקה הסמוכה המוכרת אמרה כי יש להם הנחות כל השנה, וזוג המשקפיים לעולם לא מגיע למחיר המחירון המלא.

עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אומרת כי לפי החוק מבצע יכול להימשך עד 35 יום. מחיר שמוצע ללקוח מעבר לזה - הוא מחיר קבוע ולא מבצע. בעבר בית המשפט הטיל קנסות על רשתות מסחריות שעברו על החוק להגנת הצרכן.

תחום הבישום והטיפוח נחשב בעייתי במיוחד - בסניף סופר פארם בעזריאלי הודו כי המחיר המלא לעולם לא בשימוש בסניף. בשל התופעה הרחבה הרשות הוציאה הנחיות מחייבות לרשתות לגבי פרסום מבצעים.

תגובת המשביר לצרכן: מחיריהם של מוצרי הזהב המוצעים למכירה בסניף נקבעים על ידי הזכיין ולא על ידי המשביר. מאחר והנושא הובא על ידי התובע לבית המשפט שם הוא יתברר.

תגובת תכשיטי צבאן: הנטען בכתבה כפי שנמסר לנו שגוי ומופרך משפטית ועובדתית. אנו נוהגים על פי כל דין ונמשיך לשרת את לקוחותינו נאמנה. אנו מנהלים תביעות משפטיות בבית המשפט, כפי שקובע הדין וכפי שראוי לעשות.

תגובה אירוקה: מחירי המוצרים אינם קשורים עם מחירי היבואנים ונקבעים עצמאית על ידי הרשת, לגבי מבצעים הנמצאים בהנחה הרשת מקפידה על הצגת המחיר המקורי ועל הצגת שיעור ההנחה הניתן בהתאם לדרישות החוק. יחד עם זאת, אירוקה פועלת לבדיקת פנייתם ואם נפלה טעות אנו נתקן אותה.

תגובת סופר פארם: אנו פועלים בהתאם לחוק ולהנחיות הרשות להגנת הצרכן. כל מבצע של סופר פארם מתייחס למחיר הקודם שנמכר בפועל והמחיר מופיע על כל מוצר בהתאם לחוק.