ההסלמה באיומי המורדים החות'ים בתימן לגבי חסימת התנועה הימית לישראל מגבירה את החשש מעליית מחירי מוצרים מיובאים בישראל. בפירמת הייעוץ BDO מעריכים כי המסחר מהמזרח דרך נתיבי השייט בים האדום מהווה כ-30% מתוך הסחר הימי למדינת ישראל, שנאמד בכ-400 מיליארד שקל בשנה. הסחר הימי מסין לבדה מהווה כ-20% מהיקף הסחר הימי.

ההפרעה לנתיבי השיט שמסבים המורדים החות'ים בתימן צפויים לפגוע ביבוא כלי רכב ומוצרי חשמל וכן ביבוא רכיבים וחומרי גלם לייצור מקומי.

סמוטריץ' מעכב את התקציב - בשביל עוד כסף לסטרוק
באוצר מעריכים: הממשלה לא תעמוד ביעד הגירעון שהיא מקדמת
הישראלים ניצלו את הפסקת האש לשופינג - ובענק
בהפסקת האש: כך הועברו 180 מיליון דולר בתוך רצועת עזה

במהלך סוף השבוע המורדים החות'ים, הנתמכים בידי איראן, העלו את רף האיומים והודיעו כי יחסמו מעבר של כלי שיט שעושים את דרכם לישראל - בלי קשר לבעלות עליהן. "הכוחות המזוינים של צבא תימן מכריזים על איסור מעבר של ספינות אשר מפליגות לעבר הישות הציונית, תהיה אשר תהיה ההשתייכות המדינית של אותן ספינות, כל זמן שלא יוכנסו לרצועת עזה האוכל והתרופות שדרושים", הודיע דובר החות'ים, יחיא סריע

"ספינות אלה יהפכו ליעד לגיטימי למתקפות מצד הכוחות המזוינים שלנו. ומתוך רצון לשמור על שלום האזור הימי, אנחנו מזהירים את כלל הספינות והחברות מפני שיתוף פעולה עם הנמלים הישראליים".

במקום ים סוף - לעקוף את אפריקה

איומי החות'ים כבר דחפו את חברת הספנות הישראלית הגדולה צים להודיע כי תפסיק להוביל את כלי השיט שלה דרך מיצר באב אל מנדב בואך ים סוף. במקום זאת אוניות החברה יקיפו את כל אפריקה, ייכנסו לים התיכון דרך מצר גיברלטר ומשם יעשו את דרכן לנמלי החוף המערבי של ישראל.

תחליף תעלת סואץ (צילום: צילום מסך מתוך גוגל מפות)
השינוי בנתיב הספינות מהמזרח בשל חסימת הגישה לים האדום | צילום: צילום מסך מתוך גוגל מפות

הוויתור על הגעה לנמל אילת מצד חברות התובלה הימית צפוי ליצור עיכובים ממושכים של מספר שבועות בהגעת סחורות מהמזרח, ולהקפיץ את עלויות השינוע. במקביל קיימת אפשרות של התייקרות תעריפי הביטוח עבטר חברות שימשיכו להפליג דרך מצר באב אל מנדב, על רקע עליית הסיכון.

העיכובים שייצרו מחסורים בהגעת מוצרים ועליות מחירי השינוע עשויים להוביל להעלאות מחירים עבור הצרכנים הישראלים במוצרים המיובאים מהמזרח.