פעמים רבות קורה שצרכנים נתקלים בבעיה כלשהי מול חברה מסחרית ולכן רוצים לפנות לרשויות לשם קבלת עזרה. אך כיצד ניתן לדעת למי צריך לפנות? לפי דוח מבקר המדינה האחרון, לצרכן הישראלי אין כתובת ברורה לפניות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לפי הדוח, הסיבה העיקרית לחוסר הארגון של מערכת הפניות היא ריבוי גופים ממשלתיים הממונים על הנושא. מה שקורה בשטח כתוצאה מכך הוא שהצרכן לא מודע לתחומי העיסוק של כל אחד מהגופים, ולכן לא יודע לאן לפנות כדי לקבל את הטיפול המיטבי.

תקציב הרשות להגנת הצרכן עמד בשנה האחרונה על יותר מ-9 מיליון שקלים, וזה של המועצה לצרכנות עמד על כמעט 3.9 מיליון. אולם לדברי המבקר, אף אחד מהגופים הללו לא מיהר לחשוף שיניים מול החברות המסחריות.

אין לציבור כתובת ברורה לפניות

"בסוף הציבור לא יודע למי לגשת", אמר יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה ח"כ אמנון כהן. "אין להם כתובת אחת וגם הגופים האלה שכביכול צריכים לתת מענה, אין להם כוח, משאבים או סמכויות".

נתוני האכיפה של משרד הכלכלה חושפים תמונה עגומה יותר. מסתבר שיותר מחצי מהפעולות של המשרד מתמקדות בעבירות קלות יחסית, כמו למשל אי הצגת מחיר על המוצר, אולם כשזה מגיע לעבירות של ניצול והטעיית צרכנים  מובהקת- רוב המקרים מסתיימים רק בהתראה או בקנס מינהלי.

בפועל לא חסרים חוקים, ייתכן שאף קיימים יותר מדי גופים ממשלתיים הממונים על הנושא. אולם הצרכן הקטן אשר מחפש מישהו שיגן עליו מול עוולות והטעיות צרכניות של חניות וגופים מסחריים ברוב המקרים נשאר מבולבל, ובודד במערכה.

תגובת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "כוח האדם שניתן לרשות הוא מועט יחסית למטלות שלשמה הוקמה. בימים אלו נקלטו 11 עובדים נוספים שיתנו מענה לעבירות הליבה. קיימת הבחנה ברורה בין תפקידי המועצה לצרכנות לבין הרשות להגנת הצרכן - הרשות הינה הרגולטור הבלעדי, ואילו המועצה לצרכנות היא גוף צרכנים שמופקד לסייע לאזרח בכל בעיה צרכנית".

תגובת המועצה לצרכנות: "המועצה היא ארגון הצרכנים היציג הגדול בישראל, הפועל מכח חוק המועצה לצרכנות. פעילות המועצה משתרעת על 40,000 תלונות בשנה, תביעות ייצוגיות, חקיקה צרכנית, חינוך והסברה, פעילות סיירת המועצה לצרכנות ומאבק ביוקר המחיה. מבקר המדינה קבע כי יש להבטיח למועצה ודאות תקציבית כדי שתוכל למלא כראוי את כל תפקידיה".