בצל הבקשה לתביעה ייצוגית, מנכ"ל שטראוס אייל דרור הבטיח היום (שלישי) כי כל מי שיפנה יקבל פיצוי כפול עבור השוקולד שרכש. "ביממה האחרונה אנחנו נמצאים בדיאלוג עם הצרכנים ומשתדלים לתת מענה לכל החששות שלכם", אמר. "לצד כל הפעילות שאנחנו עושים בהתמודדות עם האירוע, כל לקוחה או לקוח שיפנה יקבל פיצוי כפול עבור השוקולד שנרכש". בעקבות ריקול הענק, אתמול הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך מאות מילוני שקלים נגד החברה.

מנכ"ל החברה הוסיף כי "אני מודע לכך שיש מוקדי המתנה ארוכים ואנחנו מתגברים אותם ואני מבטיח שנחזור לכל הפונים. אנחנו ממתינים לתוצאות בדיקות המעבדה וברגע שיהיו נעדכן אתכם. אנחנו עושים הכל כדי לתקן את התקלה בצורה יסודית ולהחזיר את המוצרים למדפים".

אייל דרור מנכ״ל שטראוס
אייל דרור מנכ״ל שטראוס

אתמול הוגשה לבית המשפט המחוזי ירושלים בקשה לתביעה ייצוגית בסך מאות מיליוני שקלים נגד שטראוס. התובעים, שמייצגים את "כל מי שרכש ו/או צרך ממוצרי הריקול", טוענים שהחברה שיווקה מחודש פברואר ועד אתמול מוצרי מזון שאינם ראויים למאכל אדם, ועל כן צריכה לפצות את הצרכנים הן על הנזק הכספי בשל רכישה של מוצרים פגומים, והן על הנזק הבריאותי הפוטנציאלי שיש בצריכת מוצרים נגועים בסלמונלה. תביעות נוספות הוגשו ביממה האחרונה.

שלושת התובעים, יונתן ליברמן, צוריאל רייבי ומוריה ליפשיץ, מתארים בתביעה כי הם עצמם צרכנים של המוצרים הנגועים ומחזיקים את המוצרים בביתם. עוד מוסיפים התובעים כי בשל צריכתם הם סבלו, ועדיין סובלים, מתסמינים כגון שלשולים, הקאות וכאבי בטן.

בתביעה נטען כי שטראוס גרופ, חברת המזון הגדולה בישראל, פעלה ברשלנות שכן ידעה על הימצאות חיידק הסלמונלה כבר שבוע בטרם ביצעה את הריקול, במהלך פסח. כדי לא לפגוע במכירות, המתינה החברה זמן מיותר עד שיידעה את הציבור, על חשבון בריאותו. בנוסף, על פי התביעה, החברה לא ביצעה את הבדיקות ההולמות באשר למוצרים ששיווקה במשך חודשים ארוכים, כבר מפברואר.

עוד טוענת התביעה כי שטראוס הפרה את חוק ההגנה על בריאות הציבור, האוסר על הימצאות חיידקים מחוללי מחלות במזון ובפרט על סלמונלה, הפרה את פקודת בריאות הציבור, את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, את צו הפיקוח על מצרכים בדבר סחר וייצור מזון, והטעתה את הצרכנים.

התביעה ערכה אומדן של מספר חברי הקבוצה, כלומר של כמות הצרכנים שנפגעו מהמוצרים הנגועים, והגיע לכ-833 אלף חברים. אמנם מדובר באמדן שמרני וראשוני אך בתביעה בטוחים בכל מקרה שמדובר במאות אלפים. הנזק שנגרם לתובעים ולחברי הקבוצה הוא ראשית נזק בריאותי ופגיעה באוטונומיה, שכן הצרכנים היו בוחרים להימנע מרכישת המוצרים וצריכתם אם לא היו מוטעים על ידי החברה. בנוסף ישנם נזקים כלכליים: אילו היו מודעים להימצאות חיידק הסלמונלה לא היו משלמים הצרכנים על אותם מוצרים כלל.

את הנזק הכללי אומדים התובעים בכ-500 שקלים לכל נפגע ואת הנזק הכספי בכ-30 שקלים לכל תובע. בסך הכול זהו נזק של 530 שקלים לכל חבר, ובהינתן שיש כ-883 אלף חברים בתביעה, מדובר בסכום של 458 מיליון שקלים. התובעים דורשים פיצוי בסכום הזה משטראוס.

גם עו"ד האני טאנוס הגיש תביעה ייצוגית נגד שטראוס. בריאיון לשש עם סיון רהב-מאיר הוא סיפר: "זה ילך לדעתי לפשרה, שטראוס יפצו את האנשים ויתחייבו לשפר את האיכות שלהם. הם מיום שלישי מודעים לזה ולא הודיעו לצרכנים, היו צריכים להגיד לאנשים לא לרכוש את המוצרים. תביעה כזאת לוקחת 2-3 עד הסוף, זה תלוי גם בשטראוס. כל בית זכאי לקבל פיצוי כלשהו, יש פה תיק שצריך למצות אותו. מהניסיון שלי אני יכול להגיד שהחברות לא רואות את הצרכן הישראלי ממטר".

משטראוס נמסר בתגובה: "החברה תגיב לטענות כאשר כתב התביעה יתקבל לידיה".