חברות כרטיסי ההסעדה והמשלוחים גרמו בחודש האחרון למחאה גדולה של מסעדנים, לאחר שהעלו את עמלות הסליקה לישיבה במסעדה ובמשלוחים המרוכזים לחברות. לאותם מסעדנים לא נותרה ברירה אלא לשלם את העמלות הגבוהות, כיוון ששתי חברות, "תן ביס" ו-"סיבוס", שולטות בשוק כרטיסי ההסעדה בישראל.

"תן ביס העלו עמלה ללא שום הצדקה בטענה שבתקופת הקורונה הועלו המחירים", טען ליאם שרף, הבעלים של מסעדת "Doctor Soup". "בתור מסעדן אני יכול להגיד שהספקים לוקחים לי מחירים יותר גבוהים ועל כן אני מעלה את המחירים שלי, אבל לתן ביס אין שום חומרי גלם. אין להם שום סיבה להעלות עמלה, בייחוד שאנחנו אחרי שנה מאוד קשה".

הריכוזיות לא קיימת רק בשוק כרטיסי ההסעדה, אלא גם בענף המשלוחים. "תן ביס" ו-Wolt, ששולטות בענף, גוזרות עמלות שמגיעות ל-30% מכל משלוח אחד.

שליח וולט (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
חברות המשלוחים גוזרות עמלות שמגיעות ל-30% מכל משלוח. ארכיון | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

עם זאת, חברות חדשות נכנסות לתחום ופותחות את השוק לתחרות. כך למשל חברת הפינטק PayEm, שמנפיקה כרטיסי אשראי ללא תשלום עבור עובדי החברות. רווחי החברה מגיעים מהעמלה הצולבת ומשירותים מורכבים יותר כמו הוצאות רכש, כאשר בכל כרטיס מנוהל תקציב הוצאות המזון החודשי שמקצה החברה לעובד.

"PayEm היא אלטרנטיבה במובן שהיא פועלת ככרטיס אשראי שניתן לקבל בכל מקום", הסביר מנכ"ל החברה. "המעסיק יכול להחליט אם הוא מקבל את ההזמנות לעובד רק במסעדות או בשירותי מזון כמו סופרים. יש גמישות מלאה ואנחנו לא גובים שום עמלת תיווך מהמסעדות".

גם חברות הכרטיסים, שהן הצרכניות הגדולות של חברות המשלוחים וכרטיסי ההסעדה – מבטיחות להצטרף לשינוי. כך למשל חברת הסייבר Coro, הודיעה שתחל להתנסות בכרטיסים כמו של PayEm. "זאת אפשרות לכל עובד באמת להשתמש בהטבה שהוא לא יוכל להשתמש לפני כן", הסביר מנכ"ל חברת הסייבר. "העובד יכול ללכת לכל בית קפה או לסופרמרקט, גם במקומות שאין את השירות של 'תן ביס' ולהשתמש בהטבה שהחברה רוצה לתת לו".

"נחתוך את העמלות ב-50% ויותר"

גם בהייטק-זון, מועדון צרכנות עם כ-300 אלף צרכנים, הודיעו שהם יחתכו בחצי את מחיר העמלות של המסעדנים בכרטיסי ההסעדה. "בתי עסק בתחום ההסעדה משלמים בין 7-10 אחוזים על ישיבה במסעדה ואפילו כפול מזה. אנחנו מתכוונים לחתוך את העמלות שמשולמות כיום ב-50% ויותר", כך לפי נועם בוסידן, מייסד ומנכ"ל משותף של החברה.

הארנק הדיגיטלי של הייטקזון למעשה פותח לתחרות את כל קטגוריות ההטבות של המעסיקים לעובדים: המסעדנות, בריאות, פנאי, כושר ועוד. המעסיק מחליט על התקציב לעובדים ובהתאם, העובדים מממשים את ההטבות שלהם.

בכל הנוגע לעולם ההסעדה, כל מסעדה בארץ תוכל להתחבר לחברה ועובד יוכל לשלם לכל מסעדה גם אם היא לא נמצאת באזור עבודתו. התקציב מוטען לארנק הדיגיטלי, ובאמצעות האפליקציה הוא מבצע את הפעולה בצורה פשוטה. הצרכנים, וגם המסעדנים, מקווים שכניסת חברות חדשות לשוק תגדיל את התחרות ותביא להורדת המחירים.