עושק הקשישים בידי חברות ה"טלמרקטינג": סימה (שם בדוי) נפלה קורבן לשיטת העושק של חברות השיווק הישיר. יום אחרי יום הן מחייבות את אותן קשישים שלא הבינו שנעקצו בחיובים של אלפי שקלים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"גיליתי חבילות בבית והתחלתי לשאול את אמא שלי שאלות. גיליתי בעצם את כל החיובים ש'פמילי דיל' ביצעו - קרוב ל-50 אלף שקלים בשנה האחרונה", סיפרה עדי (שם בדוי) על כיצד אמא שלה נפגעה בידי החברה. "אני פנסיונרית אני חיה מקצבה. זה יוצר עליי לחץ ואני מתביישת מהילדים שהגעתי לסכומים האלה", הסבירה סימה (שם בדוי) שחויבה.

בתה של סימה ממשיכה ומנסה להבין כיצד לעזור לאמה: "אני פונה לחברה כדי לקבל חשבוניות שאני אוכל להחזיר מוצרים ואין ממש שיתוף פעולה. כל הזמן יש איומים מצד המנהלת של החברה בתביעה של הוצאת דיבה ולשון הרע".

הטונים בשיחות בין עדי ל"פמילי דיל" לא נעימים ומגיעים עד לכדי צעקות מצד מנכ"לית החברה חלי צור. "אני הזהרתי אותך לגבי לשון הרע, הוצאת דיבה והכפשת השם הטוב של החברה. אני מפנה ואת זה לעורך הדין שלי והוא יפנה אלייך על כל נזק תדימתי שאת תעשי לחברה", תוקפת צור.

תמלול השיחה עם החברה
תמלול השיחה עם החברה | צילום: החדשות‎

מתקפותיה של צור על הלקוחות שמעיזים לנסות לבטל את החיובים הן אלו שגרמו לעדי וסימה להתראיין בעילום שם. זאת מאיימת על כל מי שפונה לתקשורת או נעזר בסיוע כי תתבע אותו. "עשית לי נזק, הכפשת את שמי בחברת האשראי, אני הולכת להיכנס בזה עד הסוף יש לי פה עילה לתביעה", נשמעת בשיחה.

"מה שעשית לי זה פלילי", ממשיכה המנכ"לית חלי צור, "גנבת ממני כסף ומוצרים. אני לא מאיימת, אני אתבע אותך על לשון הרע. זה קנס של מאה אלף שקל. אם את לא חוזרת בך תוך 24 שעות מן ההכחשה אני תובעת אותך אישית".

הקשישים נרתעים ומוותרים על המאבק להשיב את הכסף

מירב כהן מובילת המטה למאבק בעוקץ הקשישים הסבירה: "הקשישים ומשפחותיהם נרתעים ואומרים 'לא משנה, למרות שלקחו ממני כאן הרבה מאוד כספים בצורה לא הוגנת אין לי כוח יותר למאבק הזה'".

שיטת הפעולה לרוב היא כזו: בחברה לא עונים לקשישים או לבאי כוחם, הם בלית ברירה פונים לחברת כרטיסי האשראי, פונים לארגון צרכנות, פונים למטה המאבק ומבקשים עזרה. אז בתגובה הם מקבלים טלפונים ואיומים מהחברה, מתארת כהן.

סכומים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים
סכומים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים | צילום: החדשות

"מדובר בחברה שהשתמשה בפרקטיקות שמעלות חשד לכאורה לשימוש בהשפעה בלתי הוגנת והטיה", מבהירה ענת בן עזרא-דוקן, מנהלת אגף החקירות ברשות להגנת הצרכן. "הרשות נלחמת בכל האמצעים שיש ברשותה בתופעה של ניצול אוכלוסיות מוחלשות ובכלל בתופעת הקשישים".

הרבה מאוד הבטחות נשמעו לטיפול בתופעה אבל החברות ממשיכות לפעול. עד שהענישה לא תוחמר יהיו עוד קורבנות רבים.

תגובת "פמילי דיל": החברה פועלת על פי דין ומשרתת בנאמנות ובמסירות לקוחות רבים המרוצים משירותציה. אין חולק כי לקוחות מסוימים יכולים לחוש אי שביעות רצון, ועל כן מרשתי מסדירה עימם את כל המחלוקות. טענתכם על הטעיה ורמייה מוכחשת ונדחית. מרשתי עשתה ועושה הכל בהתאם לחוק. השימוש הבלתי ראוי בתקשורת על מנת לשפר את ההסדרים הכספיים המרחיבים שהוצעו להם, היא התנהלות בלתי ראויה ובלתי הגונה".