אובר, UBER (צילום: רויטרס)
אובר תפסיק לפעול בישראל | צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא הבוקר (שני) צו מניעה קבוע האוסר על פעילות חברת "אובר" בישראל. בהתאם לצו, שניתן בהסכמת החברה, אובר תוכל להמשיך עם שירות המוניות הרגיל שלה, אך שירות הנסיעות המוזלות - אובר "דיי" ו"נייט" - ייאסר במתכונתו הנוכחי. הצו ייכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב בשעה 10:00.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות בפייסבוק

הדיון שניהל נשיא בית המשפט המחוזי השופט איתן אורנשטיין עסק בבקשה לצו שהגישו איגוד נהגי המוניות וחברת "גט" כנגד התרחבות הפעילות של אובר, שפועלת במאות ערים ברחבי העולם ומסיעה מיליוני נוסעים בתעריף נמוך מהמוניות הרגילות. עד שהגיעה ההכרעה מבית המשפט, המשיכה אובר להפעיל את השירות, זאת למרות הפעילות האגרסיבית של משרד התחבורה, שטוען כי החברה עוברת על החוק.

"כל עוד אין כיסוי ביטוחי לנסיעות הללו, אני לא רואה היתכנות לנסיעות הללו", אמר השופט אורנשטיין במהלך הדיון. "אני צריך להבטיח את שלומו של הציבור. אני לא אתן לכם לנסוע מטר ללא ביטוח". באמצע חודש ינואר יחל המשפט של משרד התחבורה כנגד אובר, בדרישה להטיל קנס על פעילות עבריינית וגם להפסיק לאלתר את פעילות החברה בישראל.

בתגובה להחלטת בית המשפט, בחברת אובר מסרו: "אנחנו עוצרים את הפיילוט לשירות uberDAY/uberNIGHT, אבל שירות המוניות ממשיך לפעול כרגיל. אנחנו מחויבים להמשך שיתוף פעולה עם הרשויות, לבחון כיצד הטכנולוגיה יכולה לספק פתרונות תחבורה אמינים, משתלמים ובטוחים".

תחקיר: כך פועלת אובר מתחת לרדאר

תחקיר חדשות 2 חשף כי בימים האחרונים החלה אובר בהכשרות לנהגים פוטנציאליים לקראת הרחבת הפעילות שלה ברחבי הארץ. תחקירן שהגיע בימים האחרונים לאחת ההכשרות, סיפק הצצה מסקרנת לדרך שבה החברה מנסה למשוך אליה את מי שמחפשים להרוויח כסף מהצד. מחוץ למשרדים נהגי המוניות בהפגנה סוערת.

במשך כארבעים דקות הנציגה של אובר ניסתה להסביר מדוע כדאי לתחקירן להצטרף לחברה וכבר מהרגע הראשון ברור שיש בהתנהלות שטח אפור לחלוטין. ההדרכה מתקיימת במבנה צדדי ולא במשרדים של אובר - מחשש מהפגנות נהגי המוניות.

בחו"ל השירות פשוט - כל בעל רכב יכול להסיע אנשים תמורת תשלום ולשלם עמלה לחברה. בארץ החוק לא מאפשר את זה, ולכן מצאו באובר פתרון שלטענתם עוקף את החקיקה הקיימת: הם מגדירים את השירות ככזה שפועל לא למטרת רווח, אלא למטרת החזר אחזקת רכב. כלומר, בפועל, הנהג לא אמור להרוויח. אבל בתדרוך באובר, התנאים נשמעים על פניו מצוינים למי שמחפש השלמת הכנסה.

אלא שאז מתחילות להתברר הנקודות הבעייתיות שנציגת אובר לא מדגישה מיוזמתה. כיום, משרד התחבורה מצוי בהליכים נגד אובר על הפעלת השירותים הללו בדיוק. הוא תבע גם נהגים שעבדו דרך השירות. גורמים במשרד אומרים שימשיכו לנקוט בהליכים משפטיים גם נגד נהגים וגם נגד נוסעים שישתמשו באובר.

שמונה שנים לאחר שנוסדה, אובר פעילה כיום ביותר מ-600 ערים בעולם וחוסכת למיליוני נוסעים כסף רב. גם בארץ אין סיבה שהשירות לא יפעל בסופו של דבר, אבל כל עוד הוא עדיין לא מאושר כדאי לפחות לפרט באופן הוגן וישר את הסכנות לנהגים שמצטרפים לשירות ולנוסעים שמשתמשים בו.