עם מיליון וחצי מכוניות חשמליות בשנה, לא כולל מה שיוצא לעולם, סין היא השוק הגדול ביותר של החשמליות ושנגחאי היא הבית למפעלים החדישים ביותר. אחרי עבודת שכנוע לא קצרה קיבלנו אישור חריג לבקר בשני פסי ייצור שכנים.

פס הייצור של MG הוקם כבר לפני 14 שנים. הוא שייך לקונגלומרט הרכב "SAIC" שמייצר לא רק את המותג החשמלי הזה שנשלח גם לישראל, אלא גם את "הונג גוואנג", המיני-חשמלית הנמכרת ביותר בסין. המכונית הזאת שברה את השוק השנה במחיר של 15 אלף שקלים בלבד ליחידה. "אנחנו מייצרים פה בערך 240 אלף רכבים בשנה, כל שעה אנחנו משלימים בערך 40 מכוניות", סיפר שאן ג'ון, מנהל קו הייצור במפעל MG בשנחאי.

שי שיאוצ'י, "איציק הסיני" (צילום: חדשות 12)
"איציק הסיני" במפעל ייצור מכוניות חשמליות בסין | צילום: חדשות 12

בשעה שמכונית חשמלית שמגיעה לישראל מתחילה בדרך כלל בכ-150 אלף שקלים ומהר מאוד מטפסת ל-180-200 אלף ואף יותר – בסין זה בערך חצי המחיר. "בעבר ה-MG הייתה מכונית די סטנדרטית", אמר ג'ון. "עכשיו יש רכבי MG חשמליים וכן רכבים היברידים. כמו כן, אנחנו משלבים בהדרגה טכנולוגיה של אינטיליגנציה מלאכותית, למשל זיהוי פנים או נהיגה אוטומטית".

מנהלי המכירות מול ישראל מדגישים שבעיית אספקת השבבים העולמית, שמכבידה על תעשיית הרכב כולה, מקשה גם עליהם לעמוד ביעדים. "אם לא הייתה מגבלת שבבים בעולם היינו יכולים להגביר את המכירות בהרבה", סיפרה יה צ'יאן, בכירה באגף השיווק למזרח התיכון ב-MG.

התוכנית הממשלתית הסינית לעידוד רכב חשמלי הצליחה מעל המשוער, ויש בה כבר עשרות קווי ייצור. הסובסידיות החלו לקטון, ועדיין הרוכשים מקבלים הטבת מס וגיפט-קארד לתדלוק. המחיר של המכוניות ושל הסוללות שבמרכזן הולך ויורד מעצמו, והכסף של הממשלה עובר יותר ויותר לתמיכה בהקמת תחנות הטענה.

שי שיאוצ'י, "איציק הסיני" (צילום: חדשות 12)
"איציק הסיני" במפעל ייצור מכוניות חשמליות בסין | צילום: חדשות 12

מ-MG אל היהלום שבכתר תעשיית הרכב החשמלי - "טסלה". המיסוי הגבוה אילץ את טסלה להקים מפעל בסין. 20 אלף עובדים יש בטסלה סין, כמחציתם במפעל הייצור "ג'יגה פקטורי". לא הכול מושלם בשוק בכלל, ובטסלה בפרט. מאז חנוכת המפעל החגיגית התגלו לא מעט בעיות. זה לא רק שחסרות עמדות הטענה מהירות, גם מיזמים של החלפת סוללות בסגנון "בטר פלייס", עדיין יקרים מאוד.

בנוסף לכך, טסלה סובלת מירידה חדה במכירות בסין בגלל מה שלקוחות וגם הממשלה מכנים "יחס שחצני לציבור". נתח השוק שלה צנח, ריקול להרבה טסלות בגלל תקלה בהפעלת נהג אוטונומי. והכי אירוני - טענות בסין שהמצלמות של הטסלה עלולות לרגל אחרי הסינים עבור גורמים בחו"ל, למרות שהן מיוצרות בסין.

ממשלת סין אוסרת על עובדי ממשלה ואנשי צבא לנסוע בהם, מה שהביא את אילון מאסק לנסות ולהרגיע. "אבטחת המידע במערכות הרכבים מעוררת דאגות בקרב הציבור יותר מאי פעם", אמר. "טסלה תעבוד יחד עם רשויות כל המדינות כדי לשמור על אבטחת המידע ברכבים חכמים עם חיבור לרשת".

אי אפשר לדבר על שוק החשמליות בסין בלי להזכיר שהחשמל שמזין אותן עדיין מיוצר בדרכים מאוד מזהמות, ושהיומרה לסיים כבר, עם הפחם במיוחד, עדיין רחוקה מאוד מאוד מביצוע. אבל בשביל אומה שנחשבה יצרנית מכוניות לא איכותיות רק לפני 20 שנה, קשה שלא להתרשם מהזינוק הטכנולוגי.