אפליקציית WAZE מותקנת בילט-אין לא רק ברכבים שלנו, אלא גם במוח של רבים מאיתנו. לאחרונה יותר ויותר אנשים מרגישים שהאפליקציה איבדה חלק מהקסם שלה, שהיא כבר לא עוזרת לנו לנצח את הפקקים כמו פעם. עד כדי כך, שאולי אפילו לפעמים עדיף בלי WAZE. ערכנו בדיקה מיוחדת ובדקנו: מי יגיע ראשון? זה שמתעלם מהאפליקציה או זה שמציית להוראות הניווט שלה.

אביהו הוא נהג מונית יותר מ-40 שנה. אם תגידו לו "סע לפי ה-WAZE" - הוא ממש ייעלב. "משתמש בדרך כלל בשביל לדעת מה לא לעשות", אמר. כתבנו בן מיטלמן ערך בדיקה מיוחדת. בעוד שהוא נסע לפי ה-WAZE, אביהו הפעיל את האפליקציה – אך לא הקשיב לה.

הקטע הראשון – מאצטדיון רמת גן לרחוב רופין במרכז תל אביב, WAZE העריך שזה ייקח כ-25 דקות.  התוצאה – אביהו הגיע ליעד דקה לפניי כשלוקח לו 29 דקות, בעוד שלבן לקח 30 דקות.

מבחן הוויז מי הגיע יותר מהר (צילום: חדשות 12)
מבחן הוויז הגדול | צילום: חדשות 12

התחנה הבאה – היכל מנורה מבטחים, WAZE מעריך את הדרך ב-23 דקות. גם בקטע הזה אביהו הצליח יותר. התוצאה: אביהו, שהתעלם מהאפליקציה, הגיע בתוך 23 דקות – בעוד שבן, ששמע להוראות הניווט שלה, הגיע אחרי 26 דקות ליעד.

מבחן הוויז מי הגיע יותר מהר (צילום: חדשות 12)
מבחן הוויז הגדול | צילום: חדשות 12

התחנה האחרונה – רכבת ראשונים. התוצאה לא פחות ממדהימה. בעוד שלאביהו, שהתעלם מ-WAZE, לקח רק 19 דקות להגיע – לבן, שנשמע להוראות האפליקציה, לקח 28 דקות להגיע. למרות אביהו ואחרים שיכולים כנראה די בקלות להגיע ליעד לפני WAZE, אין ספק שהתועלת שכלל הנהגים מפיקים מהתוכנה גדול בהרבה מהנזק. בווייז מבטיחים שממש בימים אלה הם בוחנים דרכים להשתפר ונראה את התוצאות בקרוב.

מבחן הוויז מי הגיע יותר מהר (צילום: חדשות 12)
מבחן הוויז הגדול | צילום: חדשות 12

הטענות נגד WAZE

כ-140 מיליון איש בעולם משתמשים בקביעות בווייז, היישומון שפותח כאן בישראל והפך לשם דבר בעולם, ושנרכש על ידי גוגל בכמיליארד דולר לפני שמונה שנים. ווייז הפכה לסיפור הצלחה ישראלי גדול וכמעט מילה נרדפת לטכנולוגיית ניווט ברכב. לפני כחצי שנה התפטר במפתיע המנכ"ל הוותיק, נועם ברדין, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על גוגל. עצם שיתוף הפעולה בין גוגל לווייז גורם לעיתים להרמת גבה בשל כך שגוגל עצמה מזוהה יותר כמובן עם אפליקציית הניווט שלה – Google Maps.

היום כבר נראה שגם הסנטימנט בכבישים כלפי ווייז השתנה. "הוא מאריך את הדרך תמיד", סיפר עידו. "אני בנסיעה שלוש פעמים מאפס את הווייז, עושה לו חשב מסלול מחדש, כי הוא משנה את המסלול כל הזמן".

מבחן הוויז מי הגיע יותר מהר (צילום: חדשות 12)
פקקים בכבישי ישראל | צילום: חדשות 12

גורמים בוויז מסרו לנו שהחברה מעולם לא התיימרה לתת לנהג את המסלול המהיר ביותר ליעד, אלא שקלול של דרך בטוחה, מהירה ונכונה. עוד נמסר כי "חישובי זמני ההגעה שלנו בישראל נשארו מדויקים, כמעט ללא שינוי מאז 2019". אבל גם בווייז מודים שמאז מגפת הקורונה יש בעיה, והבעיה העיקרית היא פקקים בלתי נסבלים.

על פי נתונים של ווייז, התנועה מאז התפרצות המגפה, לא בימי סגרים כמובן, גבוהה בהרבה מאשר טרום הקורונה. כך התנועה בירושלים ובתל אביב עלתה ב-17% - בבאר שבע אף נרשמה עלייה של 26%. בראשון לציון חלה עלייה של 23% וגם בממוצע הארצי חלה עלייה זהה. האמת המרה היא שככל שהפקקים קשים יותר גם האפקטיביות של ווייז יורדת.

ד"ר ישראל פלדמן הוא מומחה למערכות תחבורה, שחקר את ווייז ואת אופן הפעולה שלה. הוא מצא שתי בעיות שחוזרות על עצמן בהמלצות הניווט של האפליקציה. "אחד זה חוסר עדכניות של נתונים, במיוחד בעיר כשנעשות עבודות, סוגרים כבישים", סיפר. "הבעיה השנייה זה מעצם האלגוריתם. אנחנו מגיעים למקומות שנסתמים כתוצאה מזה שווייז מנהל לנו את רשת הכבישים".