עזבו אתכם מאידיאלים, יישוב הארץ וכותרות דומות. רבים מהאנשים שהגיעו ביום שישי האחרון ליריד מכירת הדירות באריאל - פשוט חיפשו בית. מי הרוכשים הפוטנציאליים? התשובה לא ממש צפויה. בכל זאת, אזור השומרון, אפשר היה להניח שנפגוש כאן בעיקר דור ב' לתושבי יהודה ושומרון, אולי משפרי דיור. אז זהו - שלא.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

חולון, קריית אונו, רמת גן, לוד, חיפה - מאות זוגות הגיעו ליריד מכל רחבי הארץ. כשמחירה של דירת שלושה חדרים באזור המרכז ובירושלים מגיעה בקלות למיליון שקלים וחצי, כאן מדברים על בתים פרטיים ובסכומים נמוכים בעשרות אחוזים. "החיים כאן הרבה יותר זולים מאשר במרכז, מכל הבחינות", מסבירה קארן סעדי מחולון. "אין מה לעשות, המחירים בשומרון הרבה יותר אטרקטיביים", מסכימה אודליה אגלהרט מירושלים.

סיבוב ביריד הדירות חושף תופעה נוספת באזור הזה: משקיעים. "ישב אצלי היום זוג עם בית בבעלותו בגבעת שמואל", אומר זאב יעקובוביץ', מנכ"ל חברת 'אריאל יזמות'. "הזוג שואל את עצמו 'למה שאני אחזיר בית ב-2.5 מיליון שקל אם אני יכול לקנות בית במיליון וחצי, להישאר עם מיליון שקל ולהתחיל את החיים שלי אחרת?".

מועד פרסום תכנית המאה - יידחה
ארכיון | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, חדשות

המחיר יורד ככל שמתרחקים מהקו הירוק

קחו לדוגמה את הטרנד הכי חם בשומרון בשנים האחרונות: היישוב לשם, הקרוב יחסית לקו הירוק. ב-2011 נמכר שם בית פרטי על חצי דונם ב-930 אלף שקלים. לפני חודשים ספורים נמכר אותו הבית ב-1.75 מיליון שקלים. מרבית הקונים ביישוב הזה הם זוגות צעירים מערי גוש דן היקרות יחסית, שביקשו להישאר קרובים להורים - בורגנות חדשה מעבר לקו הירוק.

את ההצלחה השיווקית הזאת מנסים לשחזר יישובים רבים נוספים: יקיר, אבני חפץ, עינב, מגדלים ועוד. החוקיות ברורה - המחיר יורד ככל שמתרחקים מהקו הירוק, שעליו מנסים לא ממש לדבר כאן - לטוב או לרע. "יש אחד שמחפש איכות חיים, הוא יקבל איכות חיים. יש אחד שבא בשביל אידיאלים, הוא יקבל אידיאלים", אומר עוזי מחברת 'טובה הארץ'". רחל רוב מ'אריאל יזמות' מוסיפה: "אני באמת מאמינה שאת האידיאולוגיה משאירים שנייה בצד כשבאים היום לבחור בית".

קארן סעדי מחולון מסבירה שמבחינת בעלה, שעובד בבני ברק, אין הבדל ממשי אם מדובר בנסיעה מחולון לבני ברק או מאריאל לבני ברק. האומנם? המרחק יכול להיות זהה, אבל בין חולון לבני ברק אין מחסומים, גם לא רכבי סיור של צה"ל וגם לא החשש המתמיד מאירועים ביטחוניים על הצירים. המרכיב הזה של הסיכון מתומחר כאן היטב.