N12
פרסומת

המגזר העסקי מזהיר: "פגיעה בדמוקרטיה ובשוק- הליך החקיקה של רפורמת התקשורת לוקה בחסר"

במכתב רשמי שנשלח ליו״ר הכנסת אמיר אוחנה, מתריע נשיא איגוד לשכות המסחר מפני "פגמים מהותיים בהליך החקיקה" של חוק ההשתלטות על התקשורת של קרעי ומהשלכות מרחיקות על התחרותיות והיציבות בשוק המדיה והפרסום

פורסם:
בנימין נתניהו, שלמה קרעי
בנימין נתניהו, שלמה קרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הקישור הועתק

המגזר העסקי בישראל מביע דאגה חריגה מהאופן שבו מקודמת הצעת חוק התקשורת (שידורים). במכתב רשמי שנשלח ליו״ר הכנסת אמיר אוחנה, ליו״ר ועדת הכנסת אופיר כץ וליועצת המשפטית לכנסת עו״ד שגית אפיק, מתריע נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג׳מן, מפני "פגמים מהותיים בהליך החקיקה" ומהשלכות מרחיקות הלכת של הרפורמה על המשק, התחרותיות והיציבות בשוק המדיה והפרסום.

לפי המכתב, המגזר העסקי, שמשקיע כ-2 מיליארד שקלים בשנה בשוק הפרסום, מודאג מהחלטת הממשלה להעביר את הדיון בהצעת החוק לוועדה מיוחדת במקום לוועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן. לטענת האיגוד, מדובר בצעד "חריג המעקר את הסמכות המקצועית והסטטוטורית של ועדות הכנסת", ומצמצם את יכולת הפיקוח הפרלמנטרית. באיגוד טוענים עוד כי המהלך מהווה "רמיסה של מנגנוני האיזון הדמוקרטיים", וכי הוא עומד בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לכנסת שקבעה בעבר כי ועדות מיוחדות אינן יכולות לקדם חוק ספציפי.

מעבר לפגמים בשיטה, המכתב מצביע על שורה ארוכה של חששות מהותיים מתוכן הרפורמה עצמה. בין הנושאים המרכזיים:

1. ריכוז סמכות בידי רגולטור יחיד

בהצעת החוק ניתנת לרשות משודרת סמכות לבקש ולקבל נתוני צפייה פרטניים, ולקבוע בעצמה את כללי עיבודם. באיגוד מזהירים כי מדובר ביצירת "מדד רייטינג אלטרנטיבי" בלתי מהימן, שעלול לעוות את שוק הפרסום.

2. קנסות ענק ואיום על שחקנים חדשים

הצעת החוק כוללת קנס של עד 1% מההכנסה השנתית לספקי תוכן - עיצום הנחשב חריג ביחס לרגולציה אחרת. לטענת האיגוד, זהו כלי ענישה בלתי מידתי העלול להרתיע כניסת שחקנים חדשים ולייצר פגיעה לא הוגנת בענף.

3. הקמת רשות חדשה בעלת סמכויות נרחבות

על פי ההצעה, רשות משודרת חדשה תקבל סמכויות מקיפות בתחומי רגולציה, תחרות, איסוף מידע וקביעת הנחיות - גם בנושאים המעומעמים בלשון החוק. באיגוד מזהירים מפני "בסיס כוח בלתי מידתי שיוביל לעיוותים בשוק".

4. ביטול ההפרדה בין חברת החדשות לערוץ

האיגוד מתריע כי ביטול ההפרדה המבנית - כפי שמופיע בהצעה - יעניק לגורמים פוליטיים גישה ישירה יותר למהדורות החדשות ולתכנים העיתונאיים. עוד נטען כי לא נערכה בחינה רגולטורית מספקת לרכיב רגיש זה.

פרסומת

5. רגולציה גבוהה על תוכן ופרסום

הצעת החוק מאפשרת לרשות לקבוע כללים בנושאי פרסום, יידוע על מממנים, החלת דיני צרכנות, חובת הפקת "תוכן קהילתי" ועוד. באיגוד טוענים כי רוחב הסמכויות עלול ליצור עומס רגולטורי "מוגזם וחסר תקדים".

 

לקראת סיום המכתב קורא נשיא איגוד לשכות המסחר לעצור את קידום החוק במתכונתו הנוכחית, להעביר אותו לדיון בוועדת הכלכלה ולבצע תיקונים מהותיים הן בהליך החקיקה והן בתוכן ההצעה. לדבריו, "שינויי עומק מסוג זה חייבים להיעשות בזהירות, באופן שקול ובהתאם לעקרונות המנהל התקין והכלכלה החופשית".