N12
פרסומת

ב-65 מיליארד שקל: פרויקט המטרו של גוש דן יוצא לדרך - כך זה צפוי להיראות

חברת נת"ע פרסמה את השלב הראשון במכרזי המטרו עבור ביצוע הטבעת הפנימית של הקווים • המכרזים עוסקים ב-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות • עם השלמתה צפויה רשת המטרו לכלול שלושה קווים שיחברו בין 24 רשויות, אזורי תעסוקה, מוסדות חינוך ורפואה ומוקדי מגורים • כך צפויות להיראות התחנות עם השלמת העבודות

ליאור באקאלו
יובל שדה
פורסם:
מטרו רכבת
המטרו | הדמיה: נת"ע
הקישור הועתק

מכרזי הענק להקמת המטרו בגוש דן יצאו לדרך: חברת נת"ע הממשלתית פרסמה היום (שני) את השלב הראשון במכרזים - שלב המיון המוקדם (PQ) שבמסגרתו ייבחרו החברות שיוזמנו להשתתף במכרזי הפרויקט.

הסבב הראשון של המכרזים שיפורסמו יתמקד במקטעי הטבעת הפנימית של שלושת קווי המטרו. לפי נת"ע, טבעת זו תיצור קישוריות רשתית רחבה ותניב את עיקר התועלות הכלכליות של הפרויקט. שלב א' של פרויקט המטרו, בהיקף של כ-65 מיליארד שקל, כולל הקמת כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו־59 תחנות תת־קרקעיות. מדובר באחד ממיזמי התשתית הגדולים והמורכבים שנעשו עד כה בישראל.

מטרו תחנה משולבת
המתחם המשולב של קווי המטרו בתחנת השלום (עזריאלי) בתל אביב | הדמיה: נת"ע

לדברי מנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר, לביצוע עבודות הכרייה יידרשו כ-20 מכונות כרייה (TBM), שיפנו כ-40 מיליון קוב של עודפי עפר. לביצוע העבודות יועסקו יותר מ-16 אלף מומחים ופועלים - רבים מהם צפויים להגיע מחו"ל.

עם השלמתה צפויה רשת המטרו לכלול שלושה קווים שיחברו בין 24 רשויות, אזורי תעסוקה, מוסדות חינוך ורפואה ומוקדי מגורים. בסופו של דבר מתוכננת רשת המטרו לכלול 300 ק"מ של מנהרות ו-109 תחנות תת קרקעיות.

במטרו עתידות להתבצע יותר מ-600 מיליון נסיעות בשנה, ובחיבור עם רשת הרכבת הקלה בגוש דן - יותר מ- 800 מיליון נסיעות מדי שנה. לפי נת"ע, נתוני מחקר כלכלי מעלים כי המטרו עתידה להביא לחסכון משקי שנתי של למעלה מ-34 מיליארד שקל.

מטרו תחנה
תחנת נס ציונה מרכז בקו M1 | הדמיה: נת"ע

הסינים ישתתפו למרות הלחץ האמריקני?

ההליך שיצא היום לדרך נועד לאתר חברות ישראליות ובין-לאומיות בעלות ניסיון מוכח בכרייה ובבנייה של מנהרות ותחנות תת-קרקעיות, לקראת השתתפותן במכרזי התכנון והביצוע של שלב א’ של פרויקט המטרו.

בשבוע שעבר חשפנו בחדשות 12 כי במשרד האוצר בוחנים דרכים לשלב חברות סיניות במיזמי תשתית גדולים ובראשם פרויקט המטרו - חרף התנגדות עזה מכיוון הממשל האמריקני. בסוף אוקטובר התקיימה פגישה חריגה בנושא בהשתתפות נציגי הדרגים המקצועיים במשרד, בהם אגף החשב הכללי ואגף התקציבים.

מטרו תחנה
תחנת כיכר נגה בגבעתיים בקו M2 | הדמיה: נת"ע
פרסומת

באוצר חוששים כי על רקע העוינות הגוברת של גורמים עסקיים באירופה לא תהיה היענות מספקת למכרזי המטרו. על רקע זה מבקשים באוצר לבחון בכל זאת דרכים לשילוב חברות סיניות במכרזים.

גורמי המקצוע באוצר חוששים מההשלכות האפשריות של מספר מצומצם של מתמודדים במכרזים של מיזמי התשתית. להערכתם, הדבר עלול להוביל לכך שמדינת ישראל גם תידרש לשלם מחירים גבוהים יותר עבור העבודות - וגם פשרה באיכות העבודות בפועל. על פניו, מסמכי המכרז שפורסמו היום אינם מונעים מחברות סיניות להתמודד.

כך תיראה רשת המטרו

עם השלמתה, צפויה רשת המטרו צפויה לכלול שלושה קווים:

  • קו M1 בציר צפון-דרום: יחבר למרכז תל אביב את הערים מצפון רעננה, הרצליה, כפר סבא, רמת השרון והוד השרון, ומדרום את הערים לוד, רמלה, רחובות, נס ציונה, באר יעקב, חולון וראשון לציון. אורכו של הקו 85 ק"מ והוא צפוי לשרת 14 רשויות מקומיות ולכלול 62 תחנות.
  • קו M2 בציר מזרח-מערב: יחבר את חולון, גבעתיים, רמת-גן, פתח תקווה, גבעת שמואל ובני ברק למרכז המטרופולין. אורכו של הקו 25ק"מ והוא צפוי לשרת 9 רשויות מקומיות ולכלול 22 תחנות.
  • קו M3 החצי טבעתי: הקו ייצור רשת היקפית באורך כולל של כ-39 ק”מ וישרת את הטבעת התיכונה של המטרופולין. הקו יגיע עד לנתב"ג ויחבר בין הרצליה, רמת השרון, תל אביב, רמת גן, פתח תקווה, קריית אונו, אור יהודה, בת ים וחולון. הקו צפוי לשרת 13רשויות מקומיות ולכלול 25 תחנות.
מטרו תחנה
תחנת אזור התעשייה חולון בקו M3 | הדמיה: נת"ע

במהלך הפרויקט יוקמו שבעה מתחמים תחבורתיים משולבים הכוללים גם פנאי ותעסוקה, וכן תחנת כוח שתספק חשמל למטרו ומפעלים ליצור חלקי המנהרות.