N12
פרסומת

המספרים מוכיחים: זו תחנת האוטובוס הכי עמוסה בישראל

דווקא בשנה של ירידות חדות ושיבושים חריגים, יש תחנות שבהן העומס לא נעלם. מנתוני חברת Moovit עולה כי נתוני השימוש, הימים העמוסים באמת, והאופן שבו ביטחון וחגים משנים בין רגע את מפת התחבורה הציבורית. מי תחנת האוטובוס ומי תחנת הרכבת העמוסה ביותר? לא ממש תופתעו

אפרת נומברג יונגר
פורסם: | עודכן:
תחנת אוטובוס בירושלים
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הקישור הועתק

בכל בוקר אלפי נוסעים נדחסים לאותה תחנה מחכים לאותו קו ומגלים שוב שהאוטובוס מגיע כבר מלא. הנתונים החדשים של Moovit לשנת 2025 מראים שזו לא תחושת בטן ולא תלונה קבועה של נוסעים אלא עובדה מספרית: יש קווי אוטובוס ותחנות רכבת שהם עובדתית הרבה יותר עמוסים מאחרים.

לפי הדוח, תחנת קניון עזריאלי בדרך מנחם בגין בתל אביב היא תחנת האוטובוס העמוסה ביותר בישראל, נקודת מפגש יומיומית לאלפי נוסעים, שמרכזת אליה עשרות קווים עירוניים ובין עירוניים, וממחישה איך גם בשנה של ירידות חדות בשימוש, העומס לא נעלם.

לצידה, גם הרכבת ממשיכה לשחזר את אותה תמונה מוכרת. תחנת סבידור מרכז שומרת על מעמדה כתחנת הרכבת העמוסה בישראל, ומשמשת שער כניסה ויציאה מרכזי של תל אביב. השילוב בין רכבת, אוטובוסים, מוניות שירות וצירי תנועה ראשיים מייצר עומסים קבועים בשעות השיא, בעיקר בבוקר ובשעות אחר הצהריים, ומחדד את הפער בין הביקוש הגבוה לבין היכולת של המערכת להכיל אותו לאורך זמן.

המספרים משרטטים גם דפוסי שימוש מובהקים במהלך השבוע. יום ראשון ויום חמישי הם הימים העמוסים ביותר בשבוע, שכן ימי ראשון מסמנים חזרה חדה לשגרה לאחר סוף השבוע, עם זרימה מאסיבית של עובדים וסטודנטים, ואילו יום חמישי רושם עלייה של כשלושה אחוזים בשימוש בתחבורה הציבורית לעומת הימים שני עד רביעי. הסיבה, לפי הנתונים, ברורה: יציאה מוקדמת מהעבודה, סידורים לקראת סוף השבוע, ופעילויות פנאי שמעמיסות על הקווים המרכזיים בשעות אחר הצהריים והערב.

אבל 2025 לא הייתה רק שנת עומסים שגרתיים. היא הייתה גם שנה שבה תחושת הביטחון שינתה לחלוטין את מפת התחבורה. בין 13 ל-24 ביוני, במהלך המערכה מול איראן,"עם כלביא", נרשמה ירידה דרמטית של 48 עד 57 אחוזים בשימוש בתחבורה הציבורית. זו לא הייתה הירידה החריגה היחידה. בתקופת החגים נרשמו תנודות קיצוניות אף יותר, כאשר בפסח נמדדו ירידות שנעו בטווח רחב במיוחד, בין 19 ל-64 אחוזים. השיא השלילי הגיע סביב יום העצמאות, שנחווה כיום קשה במיוחד, עם צניחה חדה נוספת בתנועת הנוסעים. המספרים מבהירים עד כמה המערכת רגישה לאירועי קיצון, ועד כמה הבחירה לעלות לאוטובוס או לרכבת קשורה ישירות לתחושת הביטחון האישי.

פרסומת

הנתונים חושפים גם תמונה מעניינת מחוץ לגבולות ישראל. איטליה היא המדינה שבה ישראלים עושים את השימוש הרב ביותר באפליקציית Moovit, יותר מכל יעד אחר, נתון שמצביע על היקפי נסיעות גבוהים של ישראלים במדינה גם בשנה מורכבת. אחריה ניצבת ארצות הברית, עם שימוש נרחב מצד נוסעים ישראלים, מה שמחזק את הדימוי של נוסע מקומי שממשיך להסתמך על כלים דיגיטליים לתחבורה ציבורית גם מעבר לים."הנתונים מראים שהישראלי הוא 'נוסע חכם' גם בחו"ל- עם שיעורי שימוש מרשימים באיטליה ובארה"ב. היכולת שלנו ללוות את המשתמש בזמן משברים לאומיים, בחופשות, בתכנון מסלול ובתשלום נוח", אומר נמרוד סוזין, מנהל השיווק של Moovit.


בסופו של יום, התחנה העמוסה בישראל היא לא רק נתון בטבלה. מאות אלפי הנוסעים שממשיכים להצטופף באותם צירים, באותן שעות, גם כשמסביב הכול משתנה. המספרים מראים שהעומס אולי יודע להיעלם ברגעי חירום, אבל בשגרה הוא חוזר מיד לאותם מוקדים מוכרים, לאותם קווים, ולאותן תחנות שאין להן תחליף. כל עוד מוקדי התעסוקה נשארים מרוכזים במרכז, וכל עוד פתרונות התחבורה מדשדשים מאחור, השאלה האמיתית כבר לא מי הקו הכי עמוס בישראל, אלא כמה זמן עוד אפשר להמשיך להידחס אליו מדי בוקר.