N12
פרסומת

התוכנית של המדינה להצלת נמל אילת - שעלולה להקפיץ את מחירי המכוניות מהמזרח

מתווה שהציג משרד התחבורה לוועדת הכספים מציע שהמדינה תשתתף בעלויות של חברות הספנות כדי שיפרקו אוניות נושאות רכב בנמל אילת • אם החברות לא יעמדו במינימום של הבאת ארבע אוניות לאילת מדי חודש - המדינה תקדם צו שיאסור לפרוק מכוניות מהמזרח באשדוד או בחיפה • ברשות התחרות מזהירים: האיסור ייקר את יבוא המכוניות - וצפוי להתגלגל אל הצרכנים

ליאור באקאלו
פורסם: | עודכן:
מכוניות שיוצרו בסין מחכות לייצוא בנמל
מכוניות תוצרת סין מחכות בנמל (ארכיון) | צילום: רויטרס
הקישור הועתק

המדינה תסבסד מכספי משלם המיסים יבוא מכוניות דרך נמל אילת - ומאיימת לאסור על יבוא מכוניות מהמזרח דרך נמלי הים האחרים של ישראל: כך לפי מתווה שהציג היום (שני) משרד התחבורה לחברי ועדת הכספים, ושנועד להחזיר את הפעילות לנמל הדרומי שמושבת זה חודשים ארוכים. לפי הודעת ועדת הכספים, הסכמות בעניין המתווה גובשו עם משרדי הכלכלה והאוצר.

המתווה שהוצג לדרישת ועדת הכספים מציע סבסוד נכבד להבאת אוניות נושאות מכוניות לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים. במסגרת המתווה, חברות הספנות יידרשו לפרוק בנמל אילת ארבע אוניות נושאות רכב מדי חודש, בכל אחד משלושת החודשים הקרובים. בתמורה, המדינה תשלם לחברות הספנות כחצי מיליון דולר כנגד כל אונייה, עד לתקרה של 21 מיליון שקל.

במקביל מאיימת המדינה כי אם חברות הספנות לא יעמדו ביעד של ארבע אוניות בחודש - היא תודיע על כוונתה לקדם צו שיחייב יבוא כלי רכב מהמזרח דרך נמל אילת. צו זה יהיה תקף לתקופה של חצי שנה או "עד לסיום איום החות'ים ופתיחת מצרי באב אל-מנדב", לפי הודעת ועדת הכספים.

חות'ים, תימן
מורדים חות'ים (ארכיון) | צילום: reuters, reuters

מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר קרא בדיון לא להמתין שלושה חודשים להטלת הצו. לטענתו, ללא איום של צו מרחף או הצו עצמו - החברות המייבאות לא יחדשו את הגעתן לנמל.

תוספת של ימי הפלגה - ומעבר בתעלת סואץ

נציגי משרד הכלכלה ציינו בפני ועדת הכספים כי הם תומכים במתווה, וכי לעמדתם אין צורך בצו האוסר יבוא מכוניות מהמזרח שלא דרך נמל אילת. נציג משרד האוצר ציין בדיון כי קיבל את המתווה לפני שעה בלבד ואך כי בכוונת המשרד לקדם אותו. נציג רשות התחרות הסתייגו מהטלת הצו בטענה כי הוא עלול לפגוע בתחרות.

מאז שהמצור החות'י הביא לסגירת מצר באב אל מנדב בין תימן לקרן אפריקה יבוא סחורות מהמזרח הרחוק נעשה תוך שספינות המשא נאלצות להקיף את אפריקה ולהגיע לנמלי הים התיכון. חיוב הספינות המגיעות מהמזרח הרחוק לעגון בכאל זאת בנמל אילת יחייב אותן להמשיך לעוד כמה ימי הפלגה: הספינות יידרשו לרדת מהים התיכון דרומה דרך תעלת סואץ לכיוון ים סוף, ואז צפונה במעלה מפרץ אילת לפני הגעה לנמל.

פרסומת
מגרש חנייה למכוניות מיובאות בנמל אילת, 20.2.2025
מגרש חנייה למכוניות מיובאות בנמל אילת, בפברואר האחרון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מסע זה צפוי לארוך מספר ימים ולהגדיל את עלות השינוע - וכל זאת בלי הוספת העלות האפשרית של העברת ספינות בתעלת סואץ שבבעלות מצרים. ברשות התחרות חוששים כי יבואני הרכב יגלגלו את העלות הנוספת של הארכת המסע אל הצרכנים.

יו"ר הוועדה חה"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) ציין כי להערכתו אין טעם לחכות שלושה חודשים לפני בחינת הטלת הצו האוסר יבוא מכוניות מהמזרח שלא דרך נמל אילת: "במקום לחכות שלושה חודשים לעניין צו היבוא - לראות איפה אנחנו עוד שישה שבועות. הייתי ממליץ למשרדים להוסיף נקודת ציון דרך כזו".