N12
פרסומת

הקטל בכבישים: סמוטריץ' מתנגד לתקצב תוכנית לטיפול בתופעה - ונתניהו יאלץ להכריע

השנה הנוכחית שוברות שיאים שליליים מבחינת מספר הרוגים בתאונות דרכים ואם המגמה תימשך 2025 עשויה להפוך לשנה הגרועה מזה שני עשורים • על שולחנה של השרה רגב מונחת תוכנית בעלות 350 מיליון שקלים בשנה לבטיחות בדרכים - אך היא מותנית בקיצוץ בשלושה משרדים, שר האוצר מתנגד

הילי קרן
הילי קרן
N12
פורסם:
תאונת דרכים בנתיב השיירה
תאונת דרכים, ארכיון | צילום: תיעוד מבצעי מד"א, תיעוד מבצעי מד"א
הקישור הועתק

ביום ראשון הקרוב הממשלה צפויה לדון באישור תקציב התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, שבוע לאחר שנחצה שיא שלילי נוסף - 400 הרוגים בתאונות דרכים בישראל מתחילת שנת 2025. אולם, מאבק פוליטי פנימי על תקציבים עלול להביא להקפאת התוכנית שנועדה להציל חיים.

כדי לתקצב את התוכנית, נדרש קיצוץ בכמה משרדי ממשלה: משרד מבקר המדינה, תקציב שירות התעסוקה והתקציב המנהלי של הביטוח הלאומי. אולם, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד לאשר את התוכנית, בטענה שמשרד האוצר צריך לממן לבדו את המאבק בקטל בדרכים. ללא אישורו של שר האוצר - התוכנית תרד לטמיון, וראש הממשלה בנימין נתניהו הוא זה שיאלץ להכריע האם הוא תומך בשרת התחבורה מירי רגב או בסמוטריץ'.

בנימין נתניהו, מירי רגב ובצלאל סמוטריץ'
רה"מ יצטרך להכריע? שר האוצר סמוטריץ', רה"מ נתניהו והשרה רגב | צילום: חיים צח, לע"מ

הקטל בכבישי ישראל מתקדם לעבר שיאים שליליים חדשים. במהלך השבוע נחצה כאמור הרף העגום של 400 הרוגים בתאונות מתחילת שנת 2025, לעומת 378 ו-313 בתקופות המקבילות בשנתיים הקודמות. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעריכים שאם המגמה תימשך, עלול להישבר שיא שלילי של שני עשורים, מאז שבשנת 2005 נהרגו בכבישים 465 בני אדם.

העלות המשקית של תאונות הדרכים מסתכמת בכ-20 מיליארד שקלים בשנה, לנוכח המספרים הגבוהים. התוכנית הלאומית שתובא לאישור הממשלה, בהיקף של 350 מיליון שקל בשנה, מבטיחה להפחית תוך 5 שנים 25% מהנפגעים, ולשפר את דירוגה של ישראל ביחס ליתר מדינות ה-OECD במדד שיעור ההרוגים ביחס לאוכלוסיה.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גלעד כהן, הגדיר את המצב כ"מצב חירום לאומי". "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יביאו לאישור הממשלה הצעת החלטה שתוציא לפועל את התוכנית הלאומית, שתסמן לראשונה מנגנון פעולה מחייב לכל משרדי הממשלה, ותסמן מעבר למדיניות לאומית כוללת להצלת חיים בכבישי ישראל", אמר כהן.

פרסומת

אך בינתיים, אם השר סמוטריץ' לא יאשר וראש הממשלה לא יכפה עליו לתת אור ירוק לתוכנית - התוכנית צפויה להיגנז, ומספר ההרוגים בכבישים עלול להמשיך ולטפס לשיאים חדשים.

תגובת משרד האוצר: "החלטה להביא קיצוץ רוחבי בשירותי הממשלה לציבור בעת הזאת, נתונה להחלטת ראש הממשלה".