פרסום ראשון | הסכום העצום שתשלם אל על בעקבות התנהלותה במלחמה
רשות התחרות צפויה להטיל על אל על עיצומים של עשרות מיליוני שקלים עם סיומה של בדיקת התנהלות החברה בתקופת המלחמה • הרשות צפויה להכריז כי אל על גבתה מחירים מופרזים ובלתי הוגנים על כרטיסי הטיסה • על רקע בריחת חברות התעופה הזרות מישראל בתקופת המלחמה זינקו הכנסות ורווחי אל על ומנייתה קפצה ביותר מ-400%


רשות התחרות צפויה להטיל עיצומים בגובה עשרות מיליוני שקלים על חברת התעופה אל על. זאת, על רקע טענות כי ניצלה את תקופת המלחמה להפקעת מחירים - כך חשפנו הערב (שלישי) ב"מהדורה המוקדמת". העיצומים הם פרי בדיקה שניהלה הרשות במשך כמעט שנתיים והתמקדה בבחינת התנהלות אל על מאז טבח 7 באוקטובר.
מאז טבח 7 באוקטובר ולאורך כל תקופת המלחמה, התמודדה ישראל עם אירועים חוזרים ונשנים של ביטולי טיסות ועזיבה של חברות התעופה הזרות. המציאות הביטחונית המשתנה והמאתגרת הפכה את חברות התעופה הישראליות למשחק היחיד בעיר ואל על, החברה הגדולה מבין השלוש, גרפה את עיקרי הקופה.
לחדשות 12 נודע כי רשות התחרות הודיעה לאל על כי הבדיקה הכלכלית בעניינה הסתיימה, הציגה לה את תוצאותיה ועדכנה כי היא שוקלת להוציא לה הודעה על כוונת חיוב. עם סיום הבדיקה צפויה הרשות להכריז כי אל על גבתה מחירים מופרזים ובלתי הוגנים על כרטיסי הטיסה שמכרה בתקופת מלחמה. הממונה על התחרות צפויה להודיע על כך לחברה ולזמן אותה לשימוש לפני פרסום החלטה והטלת עיצום כספי.
המניה זינקה ביותר מ-400%
חברת התעופה שבשליטת משפחת רוזנברג סיימה את 2024 בזינוק של 37% בהכנסות לעומת 2023 וצמיחה של כמעט פי 5 ברווח הנקי. כל זאת, במקביל לתלונות חוזרות ונישנות מצד הנוסעים הישראלים על ניצול השליטה בשמיים להעלאת מחירים. המשקיעים דווקא העריכו את המגמה ומאז 7 באוקטובר זינקה מניית החברה ביותר מ-460%.
על רקע תשומת הלב השלילית והביקורת הציבורית, הנהיגו באל על, משלב מסוים, מדיניות של קיבוע מחירים למספר יעדים מרכזיים, לצד קביעת מחירי מקסימום ("גג") ליתר יעדי החברה במחלקת תיירים. בחברה טענו שצעדים אלה מיתנו את עליות המחירים - אך חגיגת ההכנסות לא נפגעה.
הפסקת האש שנכנסה לתוקף באוקטובר פגשה אל על חותמת עוד רבעון מוצלח: החברה סיימה את רבעון יולי-ספטמבר השנה עם הכנסות של 1.1 מיליארד - צמיחה של עוד 7% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2024. לפי דיווחי אל על, העלייה בהכנסות נבעה מעלייה בהיצע המושבים, עלייה בתפוסה - ועלייה בהכנסה מכל מושב במטוס.

ברשות בוחנים: עיצום אישי על המנכ"לית
גובה העיצום הכספי עשוי להגיע לרף המקסימלי המותר בחוק, העומד על כ-120 מיליון שקל. במקביל בוחנים ברשות אפשרות להטיל עיצום כספי אישי על מנכ"לית אל על לשעבר דינה בן טל גננסיה, שזכתה למענקים נציבים מהחברה בתקופת המלחמה.
עם זאת, בניגוד למקרים אחרים שבחנה רשות התחרות השנים האחרונות, כמו במקרה של חברת המזון ויקטורי, במקרה של אל על לא התקיימה חקירה נגד החברה והעומדים בראשה. מסיבה זו הבדיקה צפויה להסתיים רק בעיצומים כספיים וללא העמדה לדין.

מאל על נמסר בתגובה: "במשרדי אל על טרם התקבלה הודעה מרשות התחרות. אל על מקפידה לפעול תמיד בהתאם לכל הוראות החוק, לרבות הוראות דיני התחרות. אנו משוכנעים שלא נפל כל דופי במעשי החברה והדברים יוצגו באופן מסודר בפני רשות התחרות. לאורך כל תקופת המלחמה, פעלה אל על הרבה מעבר לנדרש על פי הדין, מתוך תחושת סולידריות ומחויבות לציבור הנוסעים בישראל. החברה ממשיכה לפעול בשקיפות מלאה מול כל הרשויות הרלוונטיות ותשתף פעולה עם רשות התחרות בהליך הבדיקה. אנו משוכנעים כי בתום התהליך יתברר כי לא דבק רבב בהתנהלות החברה".
