N12
פרסומת

פרסום ראשון | בטענה לחשש לטיוח: משרד התחבורה מינה ועדת בדיקה למחדל ברכבת - בניגוד לעמדת החברה

במשרד התחבורה מינו ועדת בדיקה נוספת לחקירת נסיבות התקלה שהובילה להשבתת פעילות הרכבת למשך יותר משבוע בחודש אוגוסט • התקלה נגרמה לאחר שרכבת משא קרעה מאות מטרים של כבלים המשמשים להנעת מערכת הרכבות • במשרד טוענים כי קיים חשש שברכבת ינסו לטייח את הממצאים • ברקע הדברים: ביקורת על הידרדרות פיתוח התשתיות ברכבת מאז שרגב הובילה לעזיבת המנכ"ל לשעבר

יובל שדה
פורסם: | עודכן:
מירי רגב ברכבת
שרת התחבורה מירי רגב באתר התקלה ברכבת ישראל (ארכיון) | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הקישור הועתק

מירי רגב לא סומכת על רכבת ישראל: לחדשות 12 נודע שבמשרד התחבורה החליטו למנות ועדה שתחקור את המחדל שהביא להשבתת פעילות הרכבת למשך יותר משבוע בסוף חודש אוגוסט - זאת אף שברכבת כבר מינו ועדה חיצונית לחקירת האירוע. ברקע הדברים נשמעות טענות לפיהן שרת התחבורה רגב מנסה להרחיק את עצמה ואת המשרד שבראשותה מהמחדל.

במוקד המחלוקת עומדות הנסיבות שהובילו לתקלה החריגה שהשביתה את פעילות קווי הרכבת המרכזיים שבין תל אביב לחיפה. התקלה נגרמה לאחר שרכבת משא פגעה בכבלי החשמול המשמשים להנעת הרכבות. הפגיעה הסבה נזק למאות מטרים של כבלים בשני מוקדים עיקריים: מדרום לתל אביב ובין חדרה לנתניה.

דוח הביניים של הרכבת לא הצביע על אשמים

לחדשות 12 נודע כי במשרד התחבורה הוחלט למנות ועדת נוספת לאחר שדוח הביניים שפרסמה בספטמבר הוועדה שהקימה הרכבת לא הצביע על אשמים בתקלה. בין היתר, דוח הביניים לא הזכיר כי סמנכ"ל חטיבת המטענים של הרכבת אישר את הנסיעה שהובילה לתקלה.

ברכבת הודיעו כי יישמו באופן באופן מיידי את המלצות דוח הביניים, שכללו בין השאר בקרה מוגברת על נסיעות רכבות המטענים, בחינה מקיפה של מערך ההדרכות ברכבת, ותיקון הממשקים שבין הרכבת לבין ספקים חיצוניים.

עם זאת, במשרד התחבורה חוששים כי ברכבת ישראל ינסו למסמס את המקרה ו"לטייח" את הממצאים כדי להגן על הנהלת החברה ועובדי הרכבת. בין היתר טענו גורמים במשרד כי ברכבת צפויים לנסות להפיל את האחריות על המחדל על מנכ"ל הרכבת הקודם, משה (שיקו) ז'נה, שסיים את תפקידו ביום שלפני התקלה.

פרסומת
רכבת משא קרעה כבלי חשמל
תיעוד הנזק שנגרם לכבלי החשמול של הרכבת (ארכיון)

ברכבת טוענים שהוועדה שלהם מקצועית יותר

בחברת רכבת ישראל התנגדו לקיום בדיקה נוספת וביקשו ממשרד התחבורה לא להקים עוד ועדה בנושא. בכירים ברכבת טוענים כי הרכב הוועדה החיצונית שמינתה החברה מקצועי יותר מהרכב הוועדה שמינתה משרד התחבורה - דבר שמלמד לטענתם כי מסקנותיה יהיו מהימנות יותר מזו שמינה המשרד.

בראש הוועדה שהקימה הרכבת עומד מנכ"ל חברת נת"ע לשעבר יהודה בר-און. לצדו חברים בה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד שרית דנה ומהנדס החשמל אפי כליפא.

בראש הוועדה שהקים משרד התחבורה עומד נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט פרופ' אביעד הכהן. לוועדה מונו גם סמנכ"לית משאבי האנוש במשרד ראש הממשלה סיגלית גבאי, מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה כמאל קייס, רו"ח קובי נבון ויו"ר החברה הממשלתית לתיירות סמי בקלש.

פרסומת
תיקונים ברכבת ישראל בעקבות תקלת כבלי החשמל
תיקונים ברכבת ישראל בעקבות תקלת כבלי החשמל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כאמור, ברקע המחלוקת על מינוי ועדה נוספת עומדת הטענה כי מדובר בניסיון להרחיק את רגב משרד התחבורה מהמחדל, שהתרחש רגע לפני שהשרה טסה שוב לחו"ל, הפעם לנסיעה ממושכת בארה"ב.

טענות להידרדרות בפעילות הרכבת

לאחרונה מתרבה הביקורת מתוך הממשלה ומחוצה לה על תפקוד רכבת ישראל בקדנציה הנוכחית של רגב. רגב חתומה על מינוי יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני וגם מנכ"ל החברה ז'נה, שסיים את תפקידו יום לפני האירוע וכיהן למשך פחות משנה, מונה בקדנציה שלה.

בין היתר נטען כי חברת הרכבת נמצאת בתהליך הידרדרות משמעותי בכל הקשור לפיתוח תשתיות מאז שרגב ושמעוני הובילו לעזיבת מנכ"ל הרכבת לשעבר מיכה מייקסנר באוקטובר 2023. מייקסנר פרש מהתפקיד לאחר ניסיונות הדחה ממושכים מצד רגב ושמעוני בעילות שונות.