נתקעתם בחו"ל במלחמה עם איראן? שר האוצר לא מוכן לפצות אתכם
נציג האוצר חשף בדיון ועדת הכלכלה שהשר סמוטריץ' הורה לדחות את המתווה שגובש במשרד התחבורה • לפי המתווה חברות התעופה יפצו את מי שנתקעו בחו"ל עבור היומיים הראשונים, והמדינה היתה משלימה את שלושת הימים הבאים • האוצר: לשרת התחבורה סמכות לקבוע את הפיצוי שיינתן לנוסעים • המשמעות: המוני הישראלים שנתקעו בחו"ל עם פרוץ מבצע "עם כלביא" יידרשו לתבוע לבד את חברות התעופה


בעוד יומיים ימלאו חודשיים לפרוץ "עם כלביא", מלחמת 12 הימים עם איראן - שבמהלכה רבבות של ישראלים נתקעו בחו"ל, בלי אפשרות לחזור ארצה. הבוקר (שני) הודיעו במשרד האוצר שהחליטו לדחות את המתווה שגובש במשרד התחבורה - ולא לפצות את מי שנתקע.
הבוקר (שני) אמר נציג האוצר בדיון בנושא בוועדת הכלכלה בכנסת כי השר סמורטיץ' החליט להתנגד למתווה. "בהמשך לדיונים, שר האוצר החליט להתנגד למתווה פיצויים", מסר דניאל שוורץ מאגף התקציבים. "לשרת התחבורה יש סמכות להגביל את הפיצויים ליומיים בלבד והיא יכולה להחליט בהתאם לשיקול דעתה".
משמעות ההחלטה של סמוטריץ' היא שהישראלים הרבים שמצאו עצמם מחוץ לישראל עם פרוץ המערכה מול איראן, שטיסתם בוטלה והם נאלצו לשלם מכספם על השהות הכפויה הנוספת בחו"ל - לא יקבלו פיצוי או סיוע מהמדינה.
מדובר בהודעה מפתיעה, שכן המתווה עצמו הוצג כבר לפני כחודש וחצי ולאוצר היתה שהות ארוכה להציג את עמדתו. המתווה שהציגה שרת התחבורה מירי רגב הציע לחלק את עלות הפיצויים למי שנתקעו בחו"ל בעקבות המלחמה נגד עם איראן בין חברות התעופה למדינה. המתווה הציע כי חברות התעופה ורשות שדות התעופה יישאו בעלות הפיצוי עבור היומיים הראשונים של שהות בחו"ל, ומשרד האוצר יישא בעלות של שלושת הימים הבאים.

"המדינה לא אחראית?"
יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ דוד ביטן (הליכוד) התקומם על הודעת האוצר: "נראה לך סביר כגוף מקצועי שמשרד האוצר לא רוצה לפצות אף אחד? מה העלות התקציבית שהצגתם לשר? לעמדתו המדינה לא אחראית למה שקרה? שאזרחים נתקעו בחו"ל? זו גם עמדת שרת התחבורה? את העובדים אתם מפצים ואת כל המשק, רק לא את חברות התעופה ואזרחים שנתקעו?".
מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"ע) שמואל זכאי אמר כי "עמדת השרה היא שאין להסתפק ביומיים של הצו, ונוסף על היומיים שחברות התעופה צריכות לפצות, על המדינה לפצות שלושה ימים נוספים. ללא השתתפות המדינה היא לא חושבת שעליה לחתום על הצו".

בתגובה לדברים הוסיף נציג האוצר שוורץ כי "העלות מוערכת במאות מיליוני שקלים ומעלה, בהתאם לפרמטרים שונים ומספר הלילות עליהם מפצים. אנחנו מתנגדים למתווה פיצויים נוסף וייחודי לענף הזה".
הסמכות שבידי השרה רגב
התיקון לחוק טיבי שאושר בשנה האחרונה בוועדת הכלכלה מעניק לשרת התחבורה את הסמכות להגביל בחוק את התקופה החייבת בפיצויים בזמן חירום. אלא שבשלב זה, ללא מתווה מוסדר, במשרד התחבורה לא מוכנים להפעיל את הסמכות ולקצר את התקופה החייבת בפיצוי ליומיים בלבד.
בשעה שסמוטריץ' ורגב רבים, התוצאה היא שבלא מתווה מוסכם, המוני הישראלים שנתקעו בחו"ל שלא באשמתם עם פרוץ המערכת נגד איראן ייאלצו להגיש תביעות פרטיות בניסיון לקבל פיצוי.

נציגי חברות התעופה התייחסו לתוצאה במהלך הדיון בוועדת הכלכלה. "מה שנאמר היום יכול היה להיאמר ברגע הראשון", אמר בדיון נציג חברת ארקיע עו"ד רז נזרי, "זה מקרה מובהק שבו מה שלא ישלמו עכשיו בזול ישלמו בהמשך יותר ביוקר". מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ' הוסיף כי "ערימות של תביעות מגיעות לחברות התעופה ואנחנו כרגע מתעללים בלקוחות כשאנחנו לא עונים להם".
במשרד האוצר מחזירים את הכדור למשרד התחבורה: "לאורך כל תקופת המלחמה פעל משרד האוצר לתמוך בפעילות המשק וגיבש מתווים מרחיבים מאד ובמרכזם מתווה סיוע לעסקים ולעובדים", נמסר מהאוצר. "בתחילת 2025 אושר תיקון לחוק שירותי תעופה, שנועד להסדיר את נושא הפיצוי לנוסעים במצבים מיוחדים. התיקון הסמיך את שרת התחבורה באישור הכנסת לקבוע בצו את הפיצוי לנוסעים שיינתן על ידי חברות התעופה בהתאם למאפייני המצב המיוחד. על משרד התחבורה לבחון את קידום הצו בהתאם לאמור בחוק".

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים חה״כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) מסר: "שר האוצר שרק לאחרונה מצא 3.7 מיליארד שקל לחלוקת המזון בעזה, מסרב להקצות כמה מאות מיליוני שקלים לפיצוי אזרחי ישראל שנפגעו מפעולה יזומה של הממשלה. אם אלה היו תושבי עוטף קדומים או נוסעים שטסו לאומן - הקואליציה תוך יומיים הייתה מוצאת פתרון וכסף".