בתי המלון נגד Booking.com: דורשים פיצויים על עשרים שנה
לראשונה בתולדות ענף המלונאות האירופי, יותר מ-10,000 בתי מלון, מ-30 מדינות שונות, הגישו בקשה לתביעה ייצוגית תקדימית נגד Booking.com. המלונות מאחדים כוחות בדרישה לפיצויים בעקבות עשרים שנה של שליטה במחירים, מניעת תחרות וגביית עמלות מופרזות, שהובילו לטענתם לאובדן הכנסות ישירות. מ-Booking.com נמסר: "סעיפי שוויון המחיר אינם בעלי השפעה אנטי תחרותית"


בצעד היסטורי, יותר מ-10,000 מלונות ברחבי אירופה הגישו תביעה ייצוגית נגד ענקית התיירות המקוונת Booking.com, בדרישה לפיצויים על שני עשורים של מדיניות תמחור מגבילה שלטענתם חנקה את התחרות וניפחה את העלויות.
ההליך המשפטי, שתואם על ידי Hotel Claims Alliance (HCA), קרן שהוקמה למטרת התביעה, ונתמך על ידי למעלה מ-30 איגודי מלונות לאומיים וקבוצת הגג האירופית HOTREC, מגיע בעקבות פסיקה משנת 2024 של בית המשפט האירופי לצדק (ECJ) שהכריזה על מה שמכונה "סעיפי המחיר הטוב ביותר" כהפרה של חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי.

סעיפים אלה, שהוטמעו בחוזים של Booking.com במשך שנים, מנעו ממלונות להציע מחירי חדרים נמוכים יותר באתרי האינטרנט שלהם או בפלטפורמות אחרות, מה שאילץ אותם לשמור על שוויון עם המחירים המופיעים ב-Booking.com. התובעים טוענים שהמדיניות הובילה לעמלות גבוהות באופן מלאכותי ולהגבלת התחרות ההוגנת בשוק התיירות הדיגיטלי. "כבר שנים שמלונאים אירופים סובלים מתנאים לא הוגנים ועלויות מופרזות", אומר אלכסנדרוס ואסיליקוס, נשיא HOTREC. "תביעה ייצוגית זו שולחת מסר ברור: שיטות עבודה פוגעניות בשוק הדיגיטלי לא נסבלות".
התובעים, הכוללים מלונות מכל רחבי האיחוד האירופי ואף צפון אירלנד לאחר הברקזיט, תובעים פיצויים עבור התקופה שבין 2004 ל-2024. התיק נדון בבית משפט הולנדי, שכן Booking.com ממוקמת באמסטרדם, וצוות משפטי מקצועי הנתמך על ידי מימון ליטיגציה מנהל את התיק, מה שאומר שבתי המלון המשתתפים אינם נושאים בעלויות משפטיות מראש.

למרות מעמדה הדומיננטי של Booking Holdings ששלטה ב-71 אחוז מהשוק האירופי בשנת 2023, על פי מחקר של HOTREC והאוניברסיטת למדעים יישומיים במערב שווייץ החברה התמודדה עם אתגרים משפטיים הולכים וגדלים בנוגע לשיטות העסקיות שלה. פסיקת בית המשפט האירופי סימנה נקודת מפנה, וקבעה כי פלטפורמות הזמנות דיגיטליות יכולות להישאר רווחיות מבחינה כלכלית מבלי להטיל סעיפים מגבילים כמו אלה הנידונים בתביעה.
מלונות מוזמנים להצטרף לפני המועד האחרון באוגוסט
בשל הביקוש הגבוה, מועד ההרשמה להצטרפות לתביעה הייצוגית הוארך ל-29 באוגוסט 2025. המלונות, אלו שהיו רשומים ב-Booking.com בין השנים 2004 ו-2024, יכולים להירשם באתר www.mybookingclaim.com. התהליך מתואר כמהיר, נטול סיכונים ומנוהל על ידי אנשי מקצוע מנוסים. "עכשיו זה הזמן לעמוד יחד ולדרוש תיקון", אומר אלסנדרו נוקארה, המנכ"ל של איגוד בתי המלון האיטלקיים. "סוף סוף יש לנו הזדמנות לתקן עוול ארוך שנים בתעשיית המלונאות".
בעוד שהתביעה דנה בפרקטיקות השנויות במחלוקת של Booking.com, מלונות רבים מודים שהפלטפורמה נותרה כלי שיווקי חיוני. קשה להשוות את טווח החשיפה העצום שלה ואת בסיס הצרכנים שלה, אך פסיקת בית המשפט וההליכים המשפטיים הבאים עשויים לעצב מחדש את אופן הפעולה של פלטפורמות ההזמנות הדיגיטליות בעתיד.
מחברת Booking.com נמסר: "הטענות שהועלו על ידי ארגון HOTREC אינן נכונות ועלולות להטעות. פסק הדין של בית הדין לצדק של האיחוד האירופי (ECJ) לא קבע כי סעיפי שוויון המחיר של Booking.com הם אנטי תחרותיים או כי הם משפיעים על התחרות. לפיכך, פסק דין זה אינו פותח פתח לתביעות נזיקין. נמשיך להבהיר, ככל שיידרש ובאמצעות ההליכים המשפטיים המתאימים, כי סעיפי שוויון המחיר אינם בעלי השפעה אנטי תחרותית. נבקש גם להבהיר כי לא קיבלנו כל הודעה רשמית בדבר תובענה ייצוגית".
