בגלל טראמפ: המהלך שיעכב עוד יותר את קו הרכבת הקלה החדש בירושלים
משרד האוצר הוציא את קרונות וקטרי הרכבת ממכרז הקו הכחול שתוכנן להיפתח ב-2030 • הסיבה: לחץ אמריקני למנוע התקשרות עם חברת הענק הסינית CRRC • לאחרונה חשפנו כי השב"כ החל לבחון את מעורבות החברה הסינית לאחר דרישת ממשל טראמפ להבהרות בנושא • ומה הקשר להשקעת הענק של יונדאי בארה"ב

בלחץ ממשל טראמפ הוציא משרד האוצר את הקרונות והקטרים ממכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, כך דיווחנו אתמול ב"מהדורה המוקדמת". ההחלטה נועדה להימנע מהתקשרות עם החברה הסינית CRRC בשל לחץ אמריקני, וצפויה לעכב משמעותית את הפרויקט שעלותו כ-9 מיליארד שקלים, ולפגוע בשירות העתידי לתושבי ירושלים.
קבוצת Jtrain, המורכבת מחברות דניה סיבוס ודן, זכתה במכרז הקו הכחול בסוף שנת 2023. המכרז המקורי כלל את כל היבטי הפרויקט: הקמה, הפעלה, תחזוקה ומימון, כולל של הקרונות עצמם. אלא שמאז ספקית הקרונות הפולנית המקורית במכרז, חברת Pesa, נטשה את הפרויקט בשל קשיים כלכליים שנבעו בין השאר מעליית פרמיית הסיכון של ישראל כתוצאה מהמלחמה.
בדצמבר האחרון סיכמה Jtrain עם התאגיד הסיני CRRC על אספקת קרונות הרכבת לקו, במסגרת חוזה ענק בהיקף של חצי מיליארד אירו (כ-1.9 מיליארד שקלים). אלא שבפברואר חשפנו ב"מהדורה המוקדמת" כי השב"כ והמטה לביטחון לאומי החלו לבחון את מעורבות החברה הסינית בפרויקט, לאחר שממשל טראמפ דרש מישראל הבהרות בנושא.

הממשל האמריקני הפעיל מאחורי הקלעים לחצים כבדים ובישראל חששו כי אי-היענות לדרישה האמריקנית עלולה להוביל להטלת מכסים. בין היתר התנגדו האמריקנים שקו הרכבת החדש יעבור ליד שגרירות ארה"ב בירושלים. הלחצים הנוכחיים מגיעים לאחר שכבר לפני כשלוש שנים נחשף כי הממשל לחץ על ישראל לא לאפשר לחברות סיניות, בהן CRRC, להשתתף במכרזי הרכבת הקלה של הקווים הסגול והירוק בגוש דן.
CRRC מוגדרת כ"חברה צבאית סינית" על ידי הפנטגון, אף שהיא פועלת גם בארה"ב. בתקופת הנשיא ביידן פנו חברי קונגרס אמריקנים לשרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, בדרישה לחקור את החברה בטענה שהיא עוקפת סנקציות נגד איראן. בעבר אף חקרה מועצת האיחוד האירופי את CRRC על בסיס הטענה כי ממשלת סין מסבסדת את הצעות החברה.

נראה כי בסיפור הנוכחי מעורבים אינטרסים כלכליים מורכבים. לוביסטים של חברת יונדאי הדרום-קוריאנית, המתחרה של CRRC, היו מעורבים בהפעלת הלחץ על גורמים בממשל האמריקני. במקביל הכריז לאחרונה טראמפ על השקעה משמעותית של יונדאי בארה"ב בסכום של 20 מיליארד דולר.
הקו הכחול צפוי לחבר בין שכונות גילה ותלפיות בדרום ירושלים לרמת אשכול ורמות בצפונה. הקו יתפרס על כ-31 ק"מ ויכלול 53 תחנות, ומתוכנן להיפתח לציבור סביב שנת 2030. כעת, בעקבות הצורך למצוא פתרון חלופי לאספקת הקרונות, צפוי עיכוב משמעותי בהשלמת הפרויקט.
