N12
פרסומת

לא נגעתם במסופון – אבל שילמתם שוב? התקלה החדשה שמרגיזה את הנוסעים

תקלת תיקוף חדשה גורמת לנוסעים לשלם פעמיים על אותה נסיעה – רק בגלל שעמדו עם כרטיס האשראי קרוב מדי למסופון. עם צפיפות בלתי נסבלת בקווים המרכזיים, אין לנוסעים לאן לברוח מהחייוב הלא רצוני. בחברת דן טוענים שפועלים לפי הנהלים – אבל עד שתימצא טכנולוגיה שתמנע את הכפילויות, ההמלצה היא לבדוק כל חיוב לעומק

אפרת נומברג יונגר
פורסם: | עודכן:
מכשיר תיקוף, אוטובוס דן
מכשיר תיקוף, אוטובוס דן | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של חברת "דן"
הקישור הועתק

תקלת תשלום מטרידה הופכת לרחבה יותר ויותר בתחבורה הציבורית: נוסעים מדווחים כי כאשר הם עומדים בצפיפות ליד המסופון, מכשיר תיקוף הכרטיסים, הטלפון או כרטיס הרב־קו שלהם נסרק מחדש באופן אוטומטי ונגבה מהם תשלום כפול. הבעיה היא לאפליקציות התשלום באשראי, ולא לאפליקציות הייעודיות לתחבורה ציבורית.

הבעיה אמנם מוכרת לרשויות התחבורה, אך עם עומסים הולכים וגוברים בשעות השיא – היא הופכת לבלתי נסבלת עבור נוסעים רבים.

יעל, סטודנטית מתל אביב, מספרת על רגע מתסכל באוטובוס של קו 5 בעיר: עליתי, תיקפתי עם האפליקציה, ואז עמדתי ממש ליד המסופון כי לא היה מקום. פתאום שמעתי צליל בטלפון — ובאפליקציה ראיתי שהתבצע תיקוף נוסף. אפילו לא נגעתי במכשיר. פשוט עמדתי קרוב מדי."

מקרה דומה חווה גם נוסע אחר:" באוטובוס לא היה מקום לזוז. עמדתי עם הגב למסופון – והרב־קו בתיק כנראה נסרק שוב. ראיתי את זה רק כשירדתי מהאוטובוס ונכנסתי לבדוק יתרה. יורדים לך כסף ואתה אפילו לא יודע".

בגלל העומס הבלתי הגיוני

אבל התיקוף הלא רצוני הוא רק תסמין של בעיה רחבה בהרבהעומסים קשים בכל שעות היום, במיוחד בקווים מרכזיים בגוש דן.  אוטובוסים מלאים עד אפס מקום, תדירות ירודה, ובעיקר – מחסור חמור בקווים, הפכו את הנסיעה הציבורית בישראל לסוג של הישרדות יומית.

דווקא בעת שמשרד התחבורה מנסה לקדם תחבורה ציבורית חכמה, נוחה ומודרנית – נוסעים רבים מוצאים את עצמם משלמים על תקלות שאינן באשמתם, פשוט כי אין להם איפה לעמוד מלבד ליד המסופון.

עד שיימצא פתרון טכנולוגי שימנע חיוב אוטומטי מהסמארטפון או מהכרטיס – לנוסעים נותר רק לקוות שיישאר להם מקום לעמוד רחוק מהמסופון.

 מה עושים אם חויבתם פעמיים בטעות?

אם גם אתם גיליתם שחויבתם פעמיים עבור נסיעה אחת, יש מה לעשות:

  • שמרו צילום מסך מהאפליקציה או את פירוט החיובים.
  • פנו לשירות הלקוחות של דן או ישירות למשרד התחבורה.
  • אם הפנייה תימצא מוצדקת – תקבלו החזר מלא לפי הנהלים.
תגובת חברת דן"דן משקיעה משאבים רבים בשביעות רצון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. ביחס לתיקוף ולאופן התיקוף, דן פועלת בהתאם לנהלי והנחיות משרד התחבורה. בהתאם, גם ננקטים אמצעים כדי לוודא שלא נעשה חיוב כפול כאמור. ככל שנוסע סבור שארע מקרה בו חויב פעמיים, באפשרותו לפנות לדן או למשרד התחבורה ובמידה שיתברר כי פנייתו מוצדקת, לקבל זיכוי בהתאם לנהלי משרד התחבורה."