N12
פרסומת

ראשי ערים בפריפריה נגד מדיניות רגב: להגביר השקעה בנת"צים ובתחבורה הציבורית

"יש אטימות של הממשלות להשקעה בתחבורה ציבורית בפריפריה", התלונן ראש עירית כרמיאל בדיון בכנסת • ראשי רשויות וחברות מועצות מהצפון והדרום דרשו קידום נתיבי תחבורה ציבורית - בניגוד לעמדת השרה מירי רגב • מ"מ ראש עיריית נתיבות: להגיע לבאר שבע היה לוקח חצי מהזמן אם היה נת"צ

ליאור באקאלו
פורסם: | עודכן:
מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הקישור הועתק

טענות קשות לסחבת, תירוצים ו"אטימות מצד הממשלה" בדיון בכנסת בקידום התחבורה הציבורית בפריפריה: ראשי ערים וחברי מועצות מהצפון והדרום התלוננו על עיכובים משמעותיים בפרויקטים בתחום התחבורה וקראו להגברת ההשקעות בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ותחבורה ציבורית בדיון שקיימה היום (רביעי) בוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה.

עוד בנושא ב-N12:

כבר בטקס חילופי השרים עם חזרתה למשרד התחבורה בממשלה הנוכחית הצהירה השרה מירי רגב על כוונתה לבטל נתיבי תחבורה ציבורית והבטיחה "במשמרת שלי לא יהיו נת"צים ריקים". שאלת מספר כלי הרכב שייסעו על הנת"צים עלתה גם בדיון היום, תוך שזכתה לביקורת מצד נציגי הפריפריה.

"מצב התחבורה בעיר לא טוב, אין בעיר או בכניסות אליה שום נת"צ", התלונן סגן וממלא מקום ראש עיריית נתיבות שי עמר. "להגיע לבאר שבע יכול לקחת היום 35-40 דקות. זה היה לוקח חצי מהזמן אם היה נת"צ". בתגובה לדברים ציינה נציגת משרד התחבורה כי "יש רף מסוים של נסיעות אוטובוס שצריך לעמוד בו כדי להצדיק פתיחה של נת"צ. עד כה נמצא שאין לזה הצדקה בנתיבות". על כך השיב חבר מועצת העיר נתיבות שילה דורי כי "צריך להחליט האם המדד שלנו הוא מספרי או שאנחנו באים לתת ניידות חברתית, שוויון הזדמנויות וגישה לשירותים ציבוריים לתושבי הפריפריה".

נתיב תחבורה ציבורית בחולון
נתיב תחבורה ציבורית בחולון | צילום: N12

מנהלת אגף צירי העדפה במשרד התחבורה חני פרבר ציינה: "אנחנו לא רוצים לעשות נת"צים שיהיו ריקים ואז תהיה ביקורת על זה, כי זה נתיב שיכול לשמש את הציבור בצורה אחרת".

"יש אטימות של מדיניות הממשלות האחרונות בכל הנוגע להשקעה בתחבורה ציבורית בפריפריה", התלונן ראש עירית כרמיאל משה קונינסקי. "בכביש סובב כרמיאל החליטו שאחד הנתיבים יהיה נת"צ, אבל לא הכניסו לשם עוד תחבורה ציבורית ובפועל זה שימש את המשטרה כדי לגייס כספים בדוחות". עוד טען קונינסקי כי "קווי האוטובוס לערי המרכז לא מספקים את הביקוש" והוסיף כי "הכל בגלל חסכון של המדינה בקווים חדשים. מרחק של 10 ק"מ לוקח 40-50 דקות בפקקים".

פרסומת

טענות נוספות של נציגי הפריפריה עסקו בעיכובים ממושכים בזמני ההשלמה של הפרויקטים התשתיתיים. "פרויקט שהיה אמור להסתיים ביולי שעבר יסתיים אולי רק בחודש הבא. פניתי וקיבלתי סימפטיה מלאה משרת התחבורה אבל הדברים עדיין עובדים מאוד לאט", סיפר ראש עיריית קריית מוצקין ציקי אבישר. הוא הוסיף כי העיר מתקדמת להתחדשות עירונית שפירושה ציפוף ופחות מקומות חניה. "לכן נת"צים זה חשוב, גם בקרית מוצקין וגם ביתר הערים באזור מפרץ חיפה".

נתיב תחבורה ציבורית ברמלה
נתיב תחבורה ציבורית ברמלה | צילום: משרד התחבורה

"לא שמעתי על פרויקט אחד שקבעו לו זמן והסתיים במועד, בכל פעם בהסבר אחר: קורונה, מלחמה, עובדים", אמר יו"ר הוועדה חה"כ אברהם בצלאל (ש"ס). "בסופו של דבר בגלל שאין תחבורה ציבורית זמינה וטובה אנשים קונים עוד ועוד רכבים, זה מייצר עוד פקקים, והמעגל ממשיך וממשיך. אני מתבייש שזה המצב שלנו".

בהתייחס לטענות העיכובים ואי העמידה במועדי סיום שהוגדרו לפרויקטים אמרה פרבר כי הסיבה המרכזית לעיכובים היא מחסור בעובדים: "בשנה וחצי האחרונות אנחנו עובדים עם 30% כוח אדם באתרי הבנייה בגלל המחסור בפועלים וכן מנהלים ועובדים נוספים שגויסו למילואים. אנחנו עושים ככל שביכולתנו לחפות על זה ולהריץ פרויקטים יותר מהר". כזכור, הממשלה סירבה להתיר הכנסת פועלים פלסטינים מהגדה לישראל חרף המלצות הגורמים הביטחוניים.