N12
פרסומת

הרשתות הגדולות משלמות עמלות נמוכות, המסעדות הקטנות קורסות: "זו השתלטות מתוחכמת על השוק" | הביקורות על וולט גוברות

נגד חברת המשלוחים הגדולה בישראל נפתחה חקירה בקרב רשות התחרות, והיא מתקרבת לנקודה שבה אולי תוכרז כמונופול • בינתיים, המסעדות הקטנות נאלצות להעלות מחירים כדי להמשיך לשרוד - ומי שמשלם את המחיר הוא הצרכן

הדר רשתי
הדר רשתי
תכנית חיסכון
פורסם:
הקישור הועתק

"בכל 10 שקלים שאני מעלה ללקוח, 3.2 מתוך זה מגיע לוולט", כך סיפר בעל מסעדה קטנה במרכז לתוכנית חיסכון אתמול (ראשון). חברת המשלוחים הגדולה בישראל ספגה לאחרונה ביקורת רבה בנוגע לדמי הטיפול והעלאת המחירים לצרכנים. כעת מתברר שהסיבה שהצרכנים סופגים את מרב העלויות, היא שהרשתות הגדולות משלמות עמלה נמוכה, ולעסקים הקטנים לא נותר אלא לגלגל את ההתייקרויות ללקוחות, בעיקר כדי לשרוד ולא כדי להרוויח.

"מה שהם עושים זו דרך להשתלט על השוק בצורה טכנולוגית ומתוחכמת, ששווה לשוק האפור", סיפר בעל המסעדה שמתח ביקורת חריפה על העמלות הגבוהות של רשת המשלוחים. את הריאיון הוא עורך בפנים מטושטשות בעקבות החשש שוולט תתנקם בו על הביקורת. "וולט בקלות יכולים להוריד את קצב העבודה והתנועה שלנו, אז כבעל עסק קטן שאין לו את האמצעים להתמודד עם מפלצות הטכנולוגיה הללו - אני צריך להיזהר".

מספר מסעדנים טוענים כי בחלק מהמקרים וולט מאפשרת בולטות לרשתות הגדולות, על פני המסעדות הקטנות, שטוענות כי העמלות שהן משלמות עשויות להגיע לעשרות אחוזים בחודש. "אני משלם לוולט 32 אחוז מכל מכירה, זה פוגע לי בהכנסה ומקצץ את הרווח עד לרמה של כמעט הפסד בחלק מהחודשים".

שליחים וולט תן ביס
שליחים ברחובות, ארכיון | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אילן זיגדון ממסעדת סבא ג'בטו ביקר את וולט בפנים גלויות: "בהיעדר פיקוח ותחרות, וכל עוד וולט לא מוכרזת כמונופול, העמלות הגבוהות ימשיכו להביא להעלאת מחירים במסעדות, ובסוף מי שמשלם על זה זה אך ורק הצרכן. כי למסעדות אין ברירה אלא להעלות מחיר".

חברת משלוחה, שמנסה לייצר אלטרנטיבה לוולט מתקשה לעשות זאת. הפערים בין החברות נותרים עצומים ובחלק מהמקרים, כך טוען מנכ"ל החברה, דניאל רחמים, כאשר ביצע מספר פניות לרשתות הגדולות וקרא להן להצטרף, קיבל תשובה שלילית.

פרסומת

"וולט היא חברה מפירת חוק שניסתה לייצר הסכמי בלעדיות ובהחלט היו מסעדות שהחליטו להתנתק מאיתנו רק כדי להיות בקרוסלה המיוחדת של 'רק בוולט'".

שליחי וולט בתל אביב
שליחי וולט בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הטענות הקשות נגד וולט הגיעו ממספר מסעדנים ולא רק מבעלי חברות משלוחים. בינתיים, רשות התחרות פתחה בבדיקה נגד וולט בעקבות התלונות שהגיעו שהעלו חשד להסדרי בלעדיות עם המסעדות. בוועדת הכלכלה של הכנסת דנו בהעלאת דמי התפעול - ברקע הקריאה להכריז על וולט כמונופול.

תגובת חברת וולט: "הטענות והנתונים העולים בכתבה שקריים, ואין לנו הסכמי בלעדיות משום סוג עם אף בית עסק".