יבואנים בענף הרכב הישראלי עוקבים מקרוב אחרי הרעת תנאי הסחר בין ישראל לטורקיה והסנקציות על היצוא לארץ שהטילה בימים האחרונים ממשלת ארדואן. כלי רכב מתוצרת טורקיה אמנם אינם נכללים ברשימת המוצרים האסורים ליצוא לישראל שפרסם השבוע משרד הסחר הטורקי, אך מספר כלי תקשורת בטורקיה ציטטו את שר המסחר שאמר כי לצד רשימת איסור היצוא, בוחן הממשל להטיל גם "מס של 100% על כל המוצרים המיוצאים מטורקיה לישראל". החלטה ברוח זו פורסמה בטורקיה כבר באוקטובר, אולם לא יושמה עד כה.

על פי נתוני התאחדות התעשיינים בשנת 2023, ייבאה ישראל מטורקיה כלי רכב פרטיים ומסחריים בשווי כולל של כ-328 מיליון דולר (ערך רכב לפני מסים), ירידה של כ-2.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יבוא הרכב תפס כ-3.5% מכלל היבוא של ישראל מטורקיה ב-2023. במונחים מספריים, בשנה שעברה יובאו מטורקיה כ-23.6 אלף כלי רכב ביבוא סדיר, נתח של 8.7% מכלל היבוא. זאת בנוסף לעוד כ-4,000 כלי רכב מתוצרת טורקיה, שהגיעו ביבוא עקיף.

עם זאת, בחלוקה לדגמים, יבוא הרכב מטורקיה כולל כמה דגמי מפתח בשוק הישראלי ובהם טויוטה קורולה ו-CH-R, דגמים פופולריים של יונדאי דוגמת יונדאי i20, I10 ו-BAYON, דגמים מסחריים של פורד, פיאט ורנו, משאיות של פורד ושורה של אוטובוסים, שמיוצרים בטורקיה.

בענף אומרים כי אם אכן יוטל מס יצוא של 100% גם על כלי רכב, היבוא הישיר שלהם מטורקיה לישראל יהפוך בלתי כדאי ולמעשה ייעצר. אולם, בענף בוחנים מסלולי יבוא עקיפים דרך מדינות אחרות. לישראל מיובאים מדי שנה אלפי כלי רכב של טויוטה מתוצרת טורקיה ביבוא מקביל דרך "מדינות צד שלישי" באירופה ובמזרח התיכון.

מכוניות בנמל אילת (צילום: יהודה בן איטח, Flash90)
יבוא הרכב מטורקיה ייעצר? | צילום: יהודה בן איטח, Flash90

בענף מזהירים: "ממשלת ארדואן בלתי צפויה"

גורם בכיר בענף יבוא הרכב אמר לגלובס כי "על פי ההיגיון, ממשלת טורקיה תעדיף שלא להרע את תנאי הסחר לתעשיית הרכב הטורקית, שתורמת נתח משמעותי לתל"ג של המדינה. אולם ממשלת ארדואן היא בלתי צפויה ובשנה שעברה היא אף הטילה מכס של עשרות אחוזים על יבוא כלי רכב חשמליים מסין כדי להגן על יצרנית רכב חשמלי מקומית. זאת למרות שסין נחשבת שותפת סחר אסטרטגית של טורקיה".

בענף מציינים כי גם אם מס היצוא לא יוטל לבסוף, להרעת יחסי הסחר עשויה להיות השפעה שלילית עקיפה על יבוא רכב מטורקיה בשל עיכובים ושיבושים בתובלה הימית מהמדינה, שכבר מורגשים בשטח. זו עשויה להיות בעיה קשה במיוחד בתקופה הנוכחית, שבה חברות ספנות רבות להובלת רכב נמנעות מלפקוד ישירות את נמלי ישראל ופורקות כלי רכב המיועדים לישראל בנמלים זרים שונים, כולל טורקיה.

מאגף הסחר במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משרד הסחר הטורקי טרם פרסם את הצו והוא צפוי להיות מפורסם ביום שני הקרוב, עם הרשימה המלאה וכלל המגבלות".

לכתבה המקורית באתר גלובס