פרטים חדשים על ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את הזכיין המקומי נחשפו הלילה (בין שישי לשבת) בכתבה שפורסמה ב-CNBC. על פי הכתבה, מה שקדם לרכישה הם חודשים של ירידה דרמטית במכירות של הרשת בעקבות חרם צרכנים ברחבי העולם, ובמיוחד במדינות בעלות רוב ערבי ומוסלמי, שהחרימו את המותג על רקע מה שהם תופסים כתמיכה במלחמה בישראל, מה שהרשת מכחישה.

במוקד המחלוקת עמדה החלטה של עמרי פדן הבעלים של הרשת בישראל לחלק ארוחות לחיילים אחרי הטבח של ה-7 באוקטובר, כך נכתב. עמרי פדן החזיק בזיכיון בישראל במשך כשלושה עשורים והפעיל 225 חנויות המעסיקות 5,000 עובדים.

הפגנות נגד מקדונלדס (צילום: getty images)
הפגנות נגד מקדונלד'ס בקנדה | צילום: getty images

"מבוהלים מהדיסאינפורמציה"

בחודש ינואר, תיאר מנכ"ל מקדונלד'ס, כריס קמפצ'ינסקי, "השפעה עסקית משמעותית" על שוק המזרח התיכון של הרשת ובכמה מדינות מעבר לאזור, כמו מלזיה ואינדונזיה בעלות רוב מוסלמי, כתוצאה מהמלחמה ומה שהוא כינה "מידע מוטעה" שנקשר לחברה.

"אנו מבוהלים מהדיסאינפורמציה והדיווחים הלא מדויקים לגבי עמדתנו בתגובה לסכסוך במזרח התיכון", נמסר בהודעת מקדונלד'ס בנובמבר. "תאגיד מקדונלד'ס אינו מממן או תומך בממשלות כלשהן המעורבות בסכסוך הזה, וכל הפעולות של השותפים העסקיים המקומיים של בעלי רישיון הפיתוח נעשו באופן עצמאי ללא אישור של מקדונלדס".

ההתנערות לא עזרה, לפי CNBC, המכירות של זיכיונות מקדונלד'ס במספר מדינות ערב צנחו בין 50% ל-90% מחודש לאחר החרם. בנוסף, בלבנון, מפגינים תקפו והשחיתו מסעדות מקומיות של מקדונלד'ס, והמוני מפגינים פרו-פלסטינים בלונדון הקיפו כמה מסניפי הרשת בצעקות "תתביישו לכם". מניית החברה ירדה ב-10% מתחילת השנה וב-5.5% ב-12 החודשים האחרונים.

ואיך תפתור העסקה את הבעיות של מקדונלד'ס? הרכישה "תעניק לה יותר שליטה על המותג שלה, לאחר הפסדים הקשורים לפעולות של הזכיין הישראלי שלה", כתבה מוניקה מרקס, פרופסור לפוליטיקה במזרח התיכון באוניברסיטת ניו יורק באבו דאבי, בפוסט ב-X. 

 הכתבה פורסמה לראשונה בגלובס