אם בעבר הרכבים הקוריאנים והיפנים היו אלו ששלטו על השוק, אין ספק שבישראל של 2024 המהפכה הסינית כבר כאן. יותר מ-20 מותגי רכב סינים נמצאים כבר בישראל, ובעתיד הקרוב צפויים להגיע עוד כמה שמות חדשים לארץ שיצטרפו ל-BYD, ל-Geely, ל-Chery, ועוד - כשבסיכומו של השליש הראשון של השנה, קרוב לרבע ממכירות הרכב החדש הן מתוצרת סין, ורובן הן כמובן חשמליות.

גיל מלמד, עורך אתר The Car, אמר לחדשות 12: "שליש מהמכוניות בעולם מיוצרות בסין. לקח הרבה מאוד שנים עד שסין התחילה לייצא - מהרגע שהיא בחרה לייצא לאירופה, היא משתמשת בישראל כנקודת קפיצה בדרך לשם". 

גיל מלמד עורך "The car"
גיל מלמד, עורך האתר "The Car"

אבל למרות הנראות הנוצצת והטכנולוגיות שמציפות את הרכבים הסינים, בעולם יש מי שמודאגים מאוד מההשתלטות על השוק. בארה"ב מדווחים על החשש מכך שבייג'ינג תוכל להשתמש בתוכנות שברכבים כדי לרגל אחרי נהגים אמריקנים, מה שמהווה איום לא רק על הכלכלה - אלא גם על הביטחון הלאומי. רק לפני כמה ימים העלה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את המס של כל רכב מסין מ-25 אחוזים ל-100 אחוזים - ובכך המערב מעלה שלב במלחמת הסחר מול הסינים.

מכונית חשמלית
"שליש מהמכוניות בעולם מיוצרות בסין". מכוניות חשמליות, ארכיון

מני ברזילי, מומחה סייבר, שיתף בשיחה עם חדשות 12: "בארה"ב חוסמים טכנולוגיה סינית מתוך החשש לריגול ואיסוף מידע כלכלי וביטחוני על אזרחים אמריקנים. אין ספק שכשמדברים על מכוניות חכמות, כמות המידע היא הרבה יותר גדולה. לכן, מלחמת האנטי-טכנולוגיה הסינית, שמטרתה למנוע חדירה לביטחון האמריקני והאירופי - הולכת להיות עוד הרבה יותר משמעותית".

מני ברזילי מומחה סייבר
מני ברזילי, מומחה סייבר

החשש מזליגת מידע וחדירה לפרטיות של הסינים בתוך הרכבים שהם מייצרים, הוא משהו שמטריד לא רק את האמריקנים. "המכוניות החכמות האלה כל הזמן אוספות עלינו מידע", הוסיף ברזילי. "שיחות שלנו עם אנשים, לאן אנחנו נוסעים, כמה אנחנו נוסעים - הדברים האלה מאוד רגישים".

מכונית חשמלית
מכונית חשמלית, ארכיון

למרות הרצון לעבור לרכבים חשמליים ובעיקר לעודד צריכה ירוקה יותר בישראל, החל משנת 2026 צפוי כל בעל רכב חשמלי לשלם 15 אגורות לכל קילומטר נסיעה. מדובר במהלך שצפוי להכניס לקופת המדינה יותר משני מיליארד שקלים עד שנת 2028 - אבל גם צפוי לעלות לא מעט לנהגים. "המדינה צריכה להחליט אם היא רוצה להיטיב עם רכב חשמלי, ואם כן אז לקבוע איך", אמר מלמד. "אין ספק שרוצים להשלים הכנסות בעיקר לנוכח המצב שאנחנו נמצאים בו היום - אז רכב זה תמיד המקום הכי קל להשיג בו עוד מיסים".

למרות האזהרות בעולם, הישראלים מאמצים בשמחה את המותגים הסינים, וכל עוד המדינה תאפשר זאת - החברות הסיניות ימשיכו לקבל בזכותנו דריסת רגל משמעותית בשוק המערבי.