רשות שדות התעופה תוקעת את הרחבת תחנת נתב"ג כדי לשמור על חניונים וחניות עובדים. המשמעות: פגיעה בתוכנית הפיתוח של הרכבת ב-40 מיליארד שקל ובתנועת הרכבות בכלל המדינה.

במשך ארבע שנים עבדו במשותף צוותים של משרד התחבורה, רכבת ישראל ורשות שדות התעופה (רש"ת) כדי לתכנן את העבודות להרחבת תחנת נתב"ג, כשעל פי תוכניות הרכבת היא צריכה לקלוט עוד רכבות רבות עם פיתוח רשת המסילות של ישראל בשנים הקרובות. ואולם, אחרי שהתכנון הסתיים וקבלן כבר נבחר, העבודות נעצרו בחריקת בלמים. ברש"ת החלו להתנגד לתוכניות וטענו לפגיעה בנגישות לטרמינל הנוסעים מהחניונים. גורם המעורה בפרטים טוען כי התנגדות רש"ת נובעת מ"צמצום מקומות החניה וקושי בנגישות לשדה ברכב פרטי בין היתר של העובדים עצמם" בזמן העבודות.

מחלוקת בת שנתיים

המחלוקת החלה לפני כשנתיים, כך עולה ממכתב ששלח בסוף החודש שעבר שי קדם, מנהל אגף תכנון תחבורתי (שעזב מאז את משרד התחבורה), למנכ"ל המשרד משה בן זקן. "עיקר המחלוקת נסובה סביב השפעת הכפלת המסילות והרחבת התחנה, הן בעת ביצוע הפרויקט בשלבי העבודות והן עם השלמתו, על קיבולת הרכבים המגיעים לשדה ועל חניוני הטרמינל", נכתב.

"בעוד רכבת ישראל ביקשה לקדם את החלופה הצמודה לטרמינל שאושרה על ידי משרד התחבורה ומוסדות התכנון, רש"ת ביקשה להזיז את התחנה והמסילות דרומה כך שתחנת הנוסעים תהיה במרחק של כ-300 מ' (קו אווירי) מהטרמינל", וכך למעשה להרחיק את הרכבת מטרמינל הנוסעים כדי לשמור על חניות.

עוד כתב קדם כי נוכח המחלוקת, בתחילת שנת 2023, לאחר שכבר נבחר קבלן זוכה, עצרה רכבת ישראל את תחילת ביצוע הפרויקט - שעתיד היה להסתיים בשנת 2030 בהתאם לתוכנית האסטרטגית. גם יועץ מוסכם שמונה להכריע בין טענות הצדדים צידד בטענות הרכבת והמליץ על החלופה המאושרת.

הכתבה המקורית פורסמה בגלובס