מדד אמון הצרכנים לסיכום שנת 2023 ירד לרמה שלילית של 21%-, בדומה לערכו בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה, כך מדווחת היום (ראשון) הלמ"ס. הירידה נובעת בעיקר מהפגיעה באמון הצרכנים בדבר השינוי הצפוי בשנה הקרובה במצב הכלכלי במדינה והמצב הכלכלי של משק בית הפרטי שלהם.

עוד ב-N12 כלכלה

תחושות המנהלות בישראל ערב יום האישה 2023
תיאמו הסעות לילדים - וגרפו 200 מיליון שקל
"לוחצים על אנשים לחזור לקיבוץ - כדי לא לפצות אותם"
היוזמה החדשה של ברקת נגד יוקר המחיה: מדבקות

מדד אמון הצרכנים נע בטווח שבין מינוס 100 לפלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון - כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים. המתודולוגיה של הסקר תואמת את ההנחיות של ארגון ה-OECD לסקרים מסוג זה.

ב-2023 מדד אמון הצרכנים ירד ל-21%-, בדומה לערכו בשנת 2020. המדד מורכב מארבעה מאזנים: המאזן המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה ירד ל-36%- לאחר שב-2022 הוא ירד ל-30%- מרמה של 1%- בשנת 2021. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה ירד ל-5%- לאחר שב-2022 ירד ל-2%- מ-7% ב-2021.

המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 18%-, בדומה לרמתו בשנים 2022-2021. המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 24%-, לאחר שעמד על 23%- ו-22%- בשנים 2022 ו-2021 בהתאמה.

בלמ"ס מציינים כי התפרצות מגיפת הקורונה בדצמבר 2019 והמשבר העולמי שנוצר ב-2020 לווה באי-ודאות גדולה, שהתבטאה בין היתר בירידה במדד אמון הצרכנים והמאזנים המרכיבים אותו. ב-2021, על רקע יכילות החיסונים חלה עלייה בערך מדד אמון הצרכנים. 2022 אופינה בעליית מחירים מתמשכת והשפעות מלחמת רוסיה-אוקראינה על מחירי האנרגיה.

שנת 2023 לפי הלמ"ס היתה מאתגרת ביותר לחברה הישראלית: "בתשעת החודשים הראשונים הייתה מחלוקת סביב הרפורמה המשפטית, וב-7 באוקטובר 2023 פתח ארגון החמאס במתקפת טרור רצחנית נגד מדינת ישראל ואזרחיה אשר הובילה למלחמת חרבות ברזל. תקופה זו מאופיינת במידה רבה של אי-ודאות בנוגע להתפתחות המלחמה ולהשלכותיה הכלכליות".