התאריך המיועד לפתיחת תחנות חדשות של הרכבת הקלה בירושלים חלף מזמן. לפני חמישה חודשים היו אמורות להיפתח תחנות שישמשו את התושבים בשכונת קריית יובל בדרום העיר ונווה יעקב בצפון, וקו הנסיעה שמסתיים כיום בתחנת הר הרצל אמור היה לפעול במלואו כבר בחודש פברואר, דרך צומת אורה ועד לתחנה שהוקמה סמוך לבית החולים הדסה עין כרם. 

עבודות הבנייה של הרכבת הקלה בבירה נעשות בשיתוף פעולה בין חברת שפיר הישראלית לבין חברת כאף (CAF) הספרדית. הפרויקט מחזיק בהיסטוריה ארוכה של עיכובים ודחיות. יותר מ-13 שנים חלפו מאז הקמת "הקו האדום" של הרכבת הקלה בירושלים ועד היום, ותחנות המסלול המלא עדיין לא נפתחו לשימוש הציבור.

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: כפיר, הרכבת הקלה)
הרכבת הקלה בירושלים | צילום: כפיר, הרכבת הקלה

ל-N12 נודע כי הסיבה לעיכובים נשענת כעת על סירובן של שלוש חברות אירופיות מספרד, שווייץ ופינלנד להגיע לארץ ולבצע את בדיקות הבטיחות של הישורת האחרונה. עבודות הבנייה אמנם הסתיימו, אך עם פרוץ המלחמה נולד אתגר חדש: הטיסות הוקפאו ועובדי חברות קבלן שמבצעים את בדיקות הבטיחות ההכרחיות, מסרבים להגיע לישראל כיוון שמדובר ב"אזור מלחמה".

החברות האירופיות הללו אינן שותפות בעצמן בפרויקט אלא משמשות קבלני משנה. נציגי החברות כבר הגיעו לישראל אך ברגע שפרצה המלחמה, העובדים שבו לביתם. מאז מנסים בפרויקט הרכבת הקלה לשכנע את החברות לשלוח את העובדים, אך אלו מאפשרות משלחות קצרות טווח שלא מספיקות כדי להשלים את תהליך האינטגרציה: בדיקה של מערכת השליטה והבקרה על תנועת הרכבות, מערכות האיתות, מצלמות הדרך ועוד. 

הרכבת הקלה, ארכיון (צילום: אסף שילה)
עיכוב של חודשים בפתיחת התחנות, ארכיון | צילום: אסף שילה

עיכוב בפתיחת הקו גורם נזק לתושבים שנאלצים להמשיך להשתמש ברכב הפרטי ונזק כלכלי לחברות 'כאף' ו'שפיר' המפסידות מאות אלפי שקלים בשל העיכובים. "הבדיקות נעצרו לחלוטין ואין צפי לגבי מתי הן יתחדשו", טוען גורם הבקיא בפרטים ששוחח עם N12. "כרגע קצב ההתקדמות איטי וכדי שפעילות הקו תושלם, יש צורך שכל החברות ישלחו צוותים מלאים שיישארו בישראל ברציפות עד להשלמת התהליך". 

במהלך הלחימה השמיע ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז ביקורת חריפה על ישראל כשהטיל ספק בכך שהמדינה מצייתת לחוקי הדין הבינלאומי בלחימה בעזה. בחודש הראשון ללחימה, עזבו את הארץ עובדי החברה הספרדית השותפים בבניית הרכבת, אך כבר באמצע חודש נובמבר חזרו לישראל בדרישת המעסיקים. "העובדים מבחינתם נוחתים במדינה שנמצאת במלחמה, חוששים לחייהם וסופרים את הימים עד שהם חוזרים חזרה", מתאר גורם הבקיא בפרטי התקדמות התכנית. "מבחינת החברות האירופיות, המבחן האמיתי לגבי חזרה לשגרה בישראל הוא מה יעשו חברות התעופה הזרות".

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: Leonid Pilnik, 123RF)
צילום: Leonid Pilnik, 123RF

תושבי הבירה שמו לב שעבודות הבנייה הסתיימו, והביעו תסכול מהקיפאון במצב. יובל, בת 29 שעוברת לגור בדירה חדשה בירושלים בקרוב מספרת: "אחת הסיבות העיקריות שבחרתי לעבור לשכונת קריית יובל היא שידעתי שיפתחו את קו הרכבת הקלה עוד באוקטובר. העובדה שהקו עוד סגור משנה משמעותית את יכולת הניידות שלי בתוך העיר".

היא מוסיפה: "העיכוב בפתיחת התחנות פוגע ביכולת שלי להגיע מדי בוקר לעבודה או לפגוש חברים בערב. החלופות הקיימות בתחבורה הציבורית בבירה לא טובות באותה המידה. חשוב לי להימנע משימוש ברכב פרטי גם מבחינה אקולוגית ולצערי כרגע הפרויקט תקוע וגם אין צפי מתי הקו יתחיל לעבוד".

מחברת כפיר הרכבת הקלה נמסר בתגובה: "לאורך החודשים האחרונים, ועל אף המלחמה, הרכבת הקלה המשיכה לתפקד ולהעניק שירות לנוסעים בבירה באופן מלא. עם זאת, פתיחת הרחבות הקו האדום מחייבת מעבר מבחני מערכות ואינטגרציה אשר כוללת מעורבות של מומחים מחו"ל, המתעכבים בעקבות השלכותיה של המלחמה. יצוין שמצבים בין-לאומיים נוספים כגון המשבר בשרשראות האספקה משפיעים גם הם על תהליך התקדמות פתיחת ההרחבות. על אף הנאמר, עבודות ההקמה, נסיעות המבחן והגעת רכבות חדשות נוספות נמשכת (שלוש רכבות חדשות צפויות להגיע לירושלים במהלך השבוע הבא). בימים אלה, אנו פועלים למציאת פתרונות להתגברות על האתגרים שהציבה המלחמה לפתיחת הארכותיו של הקו בהקדם".