גזר דין מוות לתחנות הכוח הנוספות במזרח השרון ובחדרה? מכתב שהעביר היום (ראשון) משרד התחבורה לוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) ושהגיע לידי N12 חושף כי נציגי המשרד צפויים להתנגד לקידום תכנון תחנת הכוח החדשה בצומת אייל בסמוך לכפר סבא לראש העין ולהרחבת תחנת הכוח של OPC בחדרה. דיון הוות"ל בתוכניות נקבע למחר.

במקביל, מכתב ששלח רכז האנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר מבהיר כי במשרד תומכים בקידום שתי תחנות הכוח ומציין כי "מי שהוזלת מחירי החשמל והפחתת יוקר המחייה עומדות לנגד עיניו, לא יכול להתנגד לאישור התוכניות הנ"ל". 

עוד ב-N12 כלכלה:

חשש: הפסקות חשמל בנות שעות ארוכות בגוש דן
ההתאוששות נחלשת? ירידה במספר המשרות הפנויות
ביטוח לאומי: ב-2036 לא נוכל לשלם קצבאות
"לא רק ביטחון זה חיי אדם": הקרב שייקבע את עתיד ישראל

במכתב ששלח היום מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן ליו"ר הוות"ל ובו הבהיר כי המשרד מתנגד לקידום תכנון תחנות הכוח, הוא פרס את הנימוקים להתנגדות: "הטיעונים המרכזיים להתנגדות המשרד כפי שהוצגו, הינם בהתבסס על כך כי תחנת הכוח המזרחית ריינדיר, תפגע באפשרות ההרחבה והשדרוג של כבישי הרוחב לחיבור יהודה ושומרון".

גורמים המעורים בתהליכי התכנון טוענים כי מאחורי ההתנגדויות של משרדי הממשלה עומד לחץ שמפעיל ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. עוד נטען כי חרף טיעוני מנכ"ל משרד התחבורה, לא מקודם תכנון של מחלף או כביש רוחב בסמוך לאתר המיועד להקמת תחנת הכוח ריינדיר. ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לגבי הסטטוס התכנוני של פרויקט תשתיתי מסוג זה.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן (צילום: אליחי מנחם, דוברות השומרון)
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן | צילום: אליחי מנחם, דוברות השומרון

בהמשך מכתבו מציין בן זקן גם סיבות ביטחוניות לפיהן מיקום התחנה בעייתי, בהן הקרבה לבתי העיר קלקיליה ואיום רחפנים. "לאור האמור, ברקע התנגדות משרדי ממשלה רבים ובראשם משרד האנרגיה ... והן מטעם שלא ראוי לקיים בעיצומם של ימי מלחמה דיון בנושאים שבמחלוקת. אנו מבקשים להוריד את הדיון מסדר היום של הוות"ל שנקבעה ליום ה-18 למרץ", כתב בן זקן בסוף המכתב.

מנגד, במשרד האוצר חיזקו את עמדת גופי התכנון ערב הדיון. במכתב ששלח היום רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר יונתן פלורסהיים ליו"ר הוות"ל נתן אלנתן ומנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח הוא ציין את חשיבות יצירת תחרות בין תחנות הכוח באזור המרכז. עותק של המכתב נשלח בין היתר למנכ"ל משרד האנרגיה.

נציג האוצר ציין במכתבו כי עמדות רשות החשמל וחברת נגה תומכת אף היא בתחרות. בהתייחסות לתחנת הכוח של ריינדיר הוא כתב כי "אישור תוכנית זו תאפשר תחרות בין תחנות הכוח השונות, ותביא בסופו של יום להוזלת עלויות החשמל לצרכני החשמל" וכי "היעדר תחרות יביא לעלויות עודפות של מיליארדי שקלים וייתכן אף יותר מכך".

גורמי המקצוע: נדרשת עוד תחנת כוח

עמדת משרד התחבורה מצטרפת להערכות לפיהן משרד האנרגיה יתנגד אף הוא לקידום התחנות בישיבת הוות"ל מחר. מוקדם יותר היום נמסר ממשרד האנרגיה כי אנשיו פנו למינהל התכנון בבקשה לדחות את הדיון האמור לחודש יוני לאחר השלמת עבודת הצוות הבין-משרדי בנושא "הבטחת אספקת צורכי החשמל של המשק הישראלי". 

הבוקר נחשף ב-N12 כי במינהל התכנון טוענים שהסחבת שבה נוקט משרד האנרגיה בתכנון תחנות הכוח החדשות עלולה לגרום למצב שבו תוך שנים ספורות, תושבי גוש דן יסבלו מהפסקות חשמל ממושכות בנות מספר שעות ביום.

מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (צילום: ניב קנטור)
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח | צילום: ניב קנטור

בסביבת ריינדיר הביעו חשש כי העלאת תכנון התחנה לאישור בישיבת הוות"ל מחר עלול לחסל את הסיכויים להקמתה. הוות"ל כבר המליצה על קידום שתי התחנות, זו של ריינדיר וזו של OPC בחדרה, אך הממשלה החליטה שלא לעשות זאת לאחר ששר האנרגיה דאז ישראל כ"ץ טען כי צורך בשתי תחנות נוספות, בניגוד לעמדת הדרגים המקצועיים. בעקבות העמדה של כ"ץ, הממשלה החליטה בישיבתה במאי אשתקד לאשר רק את קידומן של תחנת הכוח קסם בצומת קסם ואת הרחבת תחנות הכוח של דוראד באשקלון.

בגופי התכנון טוענים כי בניגוד לעמדה שהביע השר כ"ץ, גורמי המקצוע תומכים בתכנון תחנות כוח נוספות בגז טבעי במרכז הארץ, שיתמכו בצמיחה הצפויה במספר המתגוררים בגוש דן. במכתב ששלח בתחילת ינואר מנכ"ל החברה הממשלתית נגה, שמנהלת את מערכת החשמל, אל מנכ"ל משרד האנרגיה, הוא כתב כי "בתוכנית הפיתוח לייצור לשנת 2040, לפי מיטב חישובנו העדכניים, נזדקק לכל הפחות לשתיים מתוך שלוש התחנות הללו [כפר סבא, קסם וחדרה] ואולי אף לכולן".

ישראל כ"ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר האנרגיה הקודם ישראל כ"ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד ציין גולדשטיין כי "בכדי לממש את הצורך לאספקת חשמל למשק ולגוש דן, בהקדם האפשרי, וכן למען התחרות, אנחנו ממליצים לתת לכל שלוש התחנות את האפשרות להתחרות ביניהן". למען הסר ספק, בסיום מכתבו הוסיף מנכ"ל נגה כי "אנו ממליצים לוות"ל ולממשלה לאשר את הקמת תחנות אלו ולאפשר להן תחרות אמיתית למען אמינות אספקת החשמל לגוש דן ולצורך הגברת התחרות".

תחרות מלוכלכת נגד תחרות

החשש הוא שהסתפקות בתכנון תחנת כוח נוספת אחת בלבד באזור המרכז ללא מכרז בין מספר שחקניות תמנע תחרות, ותאפשר למפעיל תחנת הכוח להכתיב למדינה מחירים גבוהים. מחירים אלו יגולגלו בהמשך לא רק לתעריפי החשמל שמשלמים משקי הבית אלא גם לתעריפים שישלמו מפעלי התעשייה ומתקני ההתפלה - ומשם יגולגלו שוב לצרכנים הביתיים דרך העלאת מחירי המוצרים ותעריפי המים.

תחנת הכוח קסם (הדמיה: אתר קסם אנרגיה)
הדמיית תחנת הכוח קסם בצומת קסם | הדמיה: אתר קסם אנרגיה

בשבועות האחרונים מתנהל מאבק ייצרי בין יזמי תחנת הכוח קסם ובין תחנת הכוח המתחרה ריינדיר. במכתב ששלחו יזמי תחנת קסם ליועצת המשפטית של הוות"ל הם דרשו לעצור את הדיון בתחנת ריינדיר בטענה כי לא אושר לה קו סולר הדרוש לרציפותה התפקודית. היועצת המשפטית דחתה את הדברים וציינה כי "מוטב היה לולא הייתה מרשתכם מתעברת על תחנה לא לה ומתמקדת בקידום תשתיות לאומיות בתנאי תחרות חופשית לטובת כלל הציבור". היעדרו של חיבור הסולר צוין גם בין הסיבות להתנגדות לתחנת ריינדיר במכתבו של בן זקן.

בשבוע שעבר פנה ראש עיריית ראש העין שלום בן משה במכתב לראש הממשלה ולשר האנרגיה אלי כהן בעקבות מכתבים שנשלחו לשר מקבוצה של ראשי רשויות שהביעו התנגדות להקמת תחנת הכוח ריינדיר. במכתב ששלח בן משה הוא טען כי חתימתו על מכתבי ההתנגדות זויפה, וכי עמדת עיריית ראש העין היא כי יש לקדם את תחנת ריינדיר ולא את תחנת קסם.