הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל פרסם היום להערות הציבור שתי טיוטות הוראה חדשות, שנועדו לעודד את התחרות בתחום הפיקדונות ולשפר את הצעות הערך שמקבלים הלקוחות. לדברי המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי מדובר ב"צעד נוסף להגברת השקיפות בתחום הפיקדונות, כך שללקוח יהיה ברור מה גובה הריבית שהוא יקבל על הפיקדונות ובהשוואה בין בנקים שונים.

"במקביל אנו משפרים את האפשרות של בנקים לגייס פיקדונות מהציבור תוך הליך זיהוי מקוצר של הלקוח. צעדים אלו צפויים להגביר את התחרות בתחום הפיקדונות ולאפשר ללקוחות הבנקים להשיג את ההצעה המיטבית עבורם", הוסיף חחיאשוילי.

פרסום טיוטה להערות הציבור הוא השלב האחרון לפני החלת הוראות חדשות של בנק ישראל, שמהוות הלכה מחייבת עבור הבנקים. הסיכוי לשינויים דרמטיים בנוסח ההוראות אינו גבוה אך אפשרי. ההוראות צפויות להפוך למחייבות תוך כחצי שנה ממועד פרסום הטיוטה.

הטיוטה הראשונה נועדה להקל על הציבור להפקיד פיקדונות בתאגידים בנקאיים שהם לא מנהלים בהם את הפעילות השוטפת שלהם. צעד זה צפוי לאפשר לפתוח בקלות רבה יותר פיקדונות גם בבנק שאינו הבנק המרכזי של הלקוח, ובכך לעודד תחרות בין הבנקים השונים. 

הטיוטה השנייה היא הוראה חדשה בנושא "פרסום שיעורי ריבית על פיקדונות ועל יתרות זכות בחשבון", והיא מנחה את המערכת הבנקאית להציג מידע על פיקדונות ויתרות זכות בחשבון. במסגרת טיוטת הוראה זו, בנק ישראל קבע שורה של מוצרי פיקדונות בסיסיים שהבנקים יחויבו להציע ללקוחות, כך שהם יוכלו להשוות בין התנאים וההצעות בבנקים השונים בצורה נוחה ופשוטה. 

במסגרת זו נקבעו כללים ומבנה אחיד להצגת המידע לציבור, תוך הגברת השקיפות ופישוט הפרסום של שיעורי הריבית על פיקדונות ויתרות זכות בחשבון. לפי בנק ישראל מטרת ההוראה היא לסייע ללקוחות לבצע השוואה בין מגוון ההצעות בתחום זה וכך להוביל לעידוד התחרות בתחום הפיקדונות.

כספומט בנק פועלים (צילום: אוליביה פיטוסי , Flash90)
צילום: אוליביה פיטוסי , Flash90

בהתאם להוראה, תאגיד בנקאי יציג פרסום מרוכז לציבור הכולל את שיעורי הריבית בסוגי הפיקדונות המקובלים שנקבעו בהוראה. ככל שישנם פיקדונות נוספים שמוצעים על ידי התאגיד הבנקאי, אלו יוצגו בנפרד. בנוסף, קובעת ההוראה הנחיות שונות לצורך הצגה אחידה של המידע – כך למשל יש לציין כי המידע הוא לפני חישוב מס רווחי הון, נקבעו כללים לאופן הצגת ריבית משתנה ועוד.

כמו כן, נקבע בהוראה כי על התאגידים הבנקאיים להציג במסגרת הפרסום הפנייה לכלי המידע ההשוואתי לריביות על פיקדונות המופיע באתר בנק ישראל, כדי לסייע לציבור הרחב להשוות בקלות בין שיעורי הריבית על פיקדונות שמציעים התאגידים הבנקאיים.

לבסוף, נקבעה בהוראה חובה להציע ללקוחות מנגנון חיפוש, שיאפשר להם לקבל מידע ממוקד העונה על צורכיהם אודות סוגי הפיקדונות המוצעים. זאת מתוך תפיסה, שבעוד שלקוחות רבים ואף גופים המעניקים שירותי השוואת מחירים יוכלו להפיק תועלת מהפרסום המרוכז, ישנם לקוחות רבים אחרים אשר זקוקים לכלי שינגיש עבורם את המידע ויסייע להם להתאים את המוצר הנכון לצורכיהם. בנק ישראל מוסיף כי הקים סביבה ייעודית להשוואת ריביות על פיקדונות ואשראי ומזמין את הציבור לעשות בה שימוש לצורך קבלת החלטות פיננסיות רלוונטיות.