N12
פרסומת

"הרבה חברות מפסיקות פעילות לארץ": כך מוביל המצור החות'י להעלאת מחירי התובלה לישראל

עליות המחירים בהבאת סחורות מהמזרח לישראל כבר כאן • יבואנים מספרים כי מחירי הובלת המכולות זינקו בעשרות ואף מאות אחוזים • "מכולה מסין שהיתה אמורה לעלות 2,000 דולר תעלה עכשיו 7,000 דולר" • במקביל צפויים עיכובים ממושכים בהבאת הסחורות של בין 20 ל-60 יום

מעיין פרתי
פורסם:
מורדים חות'ים על רקע הספינה גלקסי לידר שנחטפה
לוחמים חות'ים על רקע הספינה החטופה גלקסי לידר | צילום: רויטרס
הקישור הועתק

השיבושים בתובלה הימית מובילים לעליות מחירים: יבואנים וקמעונאים בישראל מספרים על התייקרויות של עשרות ומאות אחוזים במחירי הובלת הסחורות מהמזרח בעקבות הפסקת השיט בים סוף על רקע פעילות המורדים החות'ים בתימן.

הבאת "מכולה מסין עם עגלות ושקיות שהייתה אמורה לעלות 2,000 דולר תעלה עכשיו בגלל האיום החות'י 7,000 דולר - פי שלושה וחצי במחיר בגלל העיקוף של יבשת אפריקה", מעריך מנכ"ל רשת המזון ויקטורי אייל רביד. "המכולה גם תגיע באיחור של למעלה משבועיים".

"מחיר הבסיס להובלה ימית בלבד כרגע עומד על 2,800-3,200 דולר למכולה במקום 1,850 דולר למכולה", מספר רבי רווח, יבואן מזון מהמזרח. להערכתו, בחודש ינואר המחיר להובלת מכולה צפוי לזנק כבר ל-5,000 דולר. לדבריו, נוסף עליות המחירים קיימת דחייה של חודש וחצי בהגעת האניות בשל הצורך בעקיפת אפריקה.

גם ברשת מקס סטור מדברים על זינוק במחיר ההובלה אך בשיעור צנוע יותר, של מ-2,000 דולר למכולה ל-3,000 דולר.

תימן, מיצרי באב אל מנדב
תימן ומצרי באב אל-מנדב שמחברים בין האוקיינוס ההודי לים סוף | צילום: 123RF‏

הזינוק במחירי ההובלה נובע מהצורך להקיף את יבשת אפריקה כדי להוביל סחורה ממזרח אסיה לישראל בעקבות חסימת מצר באב אל-מנדב המחבר בין האוקיינוס ההודי ומפרץ עדן ובין ים סוף ומפרץ אילת. בשבועות שחלפו מפרוץ המלחמה בין ישראל וחמאס הגבירו המורדים החות'ים בתימן את מקרי התקיפה נגד אוניות המפליגות בסמוך לחופי המדינה.

פרסומת

בעקבות זאת הודיעו בשבוע האחרון כמה מחברות התובלה הימית הגדולות בעולם כי הן מפסיקות להוביל את כלי השיט שלהן בים האדום. במקום זאת יובלו האניות במסלול ארוך בהרבה סביב יבשת אפריקה.

ההערכות לגבי פרק הזמן המדויק שתוסיף הקפת אפריקה להובלת סחורות מהמזרח לישראל חלוקות, אך נעות בכלליות בין 20 ל-60 יום. יבואן המייבא לישראל מוצרי מזון כאורז, ערמונים ומוצרי גלם מציין כי העיכובים והזינוק בעלויות אינן המכשול היחיד: "הבעיה [היא] שהרבה חברות מפסיקות פעילות לארץ".