המצור הימי על ישראל: ענקית הספנות הדנית מארסק הסירה מאתר האינטרנט שלה בחו"ל את האפשרות לבצע הובלה אל ומנמלי ישראל. בדיקה באתר מגלה כי האפשרות Ashdod הוסרה עבור המשתמשים הבין-לאומיים של אתר החברה ומונעת מהם לבחון את מחירי השילוח הימי או את לוחות הזמנים להובלה. עם זאת, התחברות עם חשבון של יבואן ישראלי עדיין מציגה את הנמלים המקומיים. 

"הרבה חברות מפסיקות פעילות לארץ": השלכות המצור
 האיום החות'י, הכלכלה הגלובלית - והכיס שלנו | עושים סדר
 חברת ההובלה הימית הגדולה עוצרת פעילות בים האדום
 "האיראנים עשו טעות, זה מהלך שמשפיע על כל העולם

בדיקות באתרים של חברות ספנות גדולות נוספות העלו כי ישראל הוסרה גם מאתרים שלהן. ההסרה של נמלי ישראל מאתרי החברות חוסמת הלכה למעשה את האפשרות לבצע שילוחים של מכולות וסחורה לארץ מהמזרח.

בחלק מהמקרים פנייה פרטנית דרך הטלפון העלתה כי אפשר בכל זאת לבצע שילוח דרך החברה לישראל, תוך בקשה לשמירה על דיסקרטיות. נראה כי לפחות עבור חלק מהחברות הסרת נמלי ישראל מאתרי האינטרנט שלהן נועדה להטעות את המורדים החות'ים בתימן ולצמצם את הסיכון לאוניות.

ההגבלות החדשות, שנעשות בשלב זה בלי הודעות רשמיות, מצטרפות להכרזות של מספר חברות ספנות שכבר שהודיעו כי לא יגיעו לישראל ולא יקבלו הזמנות מיבואנים ישראלים. עם חברות אלו נמנית חברת הספנות הגדולה Evergreen, חברת וואן מסינגפור וחברת OOCL מהונג קונג. 

מטיילים על סיפון האניה גלקסי לידר שנחטפה (צילום: רויטרס)
מבקרים על סיפון האניה גלקסי לידר שהחות'ים חטפו לחופי תימן | צילום: רויטרס

"בימים האחרונים יותר ויותר אתרי אינטרנט של חברות ספנות פשוט 'מורידים' את נמלי ישראל - אשדוד וחיפה - ממסד הנתונים שלהם בעת חיפוש לוחות זמני הפלגה מנמל לנמל", סיפר מומחה לשילוח ימי שביקש לשמור על עילום שם.

"הדבר מעיד על רצונן של חברות הספנות להרחיק את עצמן מהשוק הישראלי לאור התוקפנות של החות'ים כלפי אוניות העוברות במצר באב אל-מנדאב, בין אם הן קשורות לישראל או לא.

לדבריו, "צמצום מספר החברות שמציעות שירות ימי מהמזרח לישראל יגרום בעתיד הקרוב לעומס על החברות שכן ימשיכו לפקוד את נמלי ישראל - ללא קשר לנתיב ההובלה - ובהתאם לעליית מחירים. סאת במקביל למצוקת מקום בהובלה האווירית מהמזרח לישראל, שרק מקשה על המצב".

מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
מורדים חות'ים בתימן | צילום: רויטרס

במקביל נמשכת מגמת העלאת מחירי ההובלה הימית לישראל מהמזרח. בדיקה עדכנית מגלה כי שינוע של מכולה שלפני המלחמה עלה 1,900 דולר מוצע כעת במחיר של 3,500 דולר. מכולה גדולה שהובלתה לישראל מהמזרח עלתה לפני המלחמה 2,300 דולר עולה כעת 6,950 דולר.