היועץ המשפטי של משרד האוצר שם ברקס לשינוי הניהולי שמבקש להוביל במשרד השר בצלאל סמוטריץ'. במכתב שהגיע לידי N12 כותב היועץ המשפטי עו"ד אסי מסינג כי אי אפשר לקיים את הנחייתו של השר לשנות את תחומי האחריות של ראשי האגפים במשרד באופן שיעביר את המילה האחרונה ויכולת קבלת ההחלטות לידי מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר.

המכתב בן 16 העמודים נכתב בתגובה להנחיה ששלח השר סמוטריץ' להנהלת האוצר בדבר הקמת צוות משימה מיוחד לניהול תקציב המלחמה. לפי ההנחיה מנכ"ל המשרד הייזלר יוביל צוות שיהיה אחראי על כלל ההתנהלות התקציבית הנוגעת למלחמה. בצוות יהיו שותפים הממונה על התקציבים והחשב הכללי באוצר - אך הגורם המכריע במחלוקות בצוות יהיה הייזלר.

בשבוע שעבר דיווח N12 כי גורמים באוצר מעריכים שההחלטה של סמוטריץ' באה בעקבות בקשה שקידם ראש אגף תקציבים יוגב גרודס להעברת כספים קואליציוניים ממשרד החינוך וממקורות נוספים - לטובת מנהלת תקומה וביטוח לאומי.

ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גרדוס (צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90)
ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס. ביקש להעביר כספים קואליציוניים ממשרד החינוך למנהלת תקומה וביטוח לאומי | צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

במכתבו כותב מסינג כי מרבית התחומים הנכללים במשימת צוות המשימה המיוחד שעל הקמתו הורה סמוטריץ' הם כאלו הנמצאים בליבת העיסוק והסמכויות של אגף תקציבים או אגף החשב הכללי. "המדובר בשינוי מבני ומהותי של משרד האוצר, אשר משליך על כלל עבודה הממשלה והכולל שינוי בתחומי אחריות וסמכויות הנמצאים בליבת העיסוק של שני האגפים המרכזיים במשרד, והכפפתם למנכ"ל המשרד", ממשיך מסינג.

"השינוי המבני המהותי והמקיף של תחומי האחריות של ראשי האגפים כמפורט בהנחיה בדבר צוות משימות מיוחד, באשר לכל היבטי גיבוש התקציב, הכנתו, התקצוב, ביצועו, הפיקוח והבקרה על ביצועו, אשר עוסקים בליבת העיסוק של אגף התקציבים ואגף החשב הכללי, ומכפיפה אותם ואת שיקול דעתם המקצועי למנכ"ל משרד האוצר, אינו יכול, לטעמי, להתבצע מכוח הנחיה כאמור - גם אם הוא זמני ודחוף לצורכי המלחמה - וזאת לנוכח מכלול הקשיים המשפטיים המהותיים", כותב מסינג בסוף המכתב.

מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר (צילום: יונתן סינדל, Flash90)
מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. "משרת אמון עם תנאי כשירות מזעריים" | צילום: יונתן סינדל, Flash90

במסגרת הנימוקים שמעלה מסינג לחוות הדעת הוא מפרט כי תיאורי האחריות והסמכויות של ראשי האגפים באוצר הוקנו ברובן לפי חוק או מכוחו. עוד הוא מצין כי חלק מהסמכויות נוגע להיבטי שמירת סף, כולל הפעלת שיקולי מדיניות כלכלית רחבה או בעלות אופי מקצועי לחלוטין שהפקיד שמבצע אותן עושה זאת מכוח הכשרתו המקצועית.

במכתב נאחז היועץ המשפטי בהמלצות שהגישה לאוצר ועדת קוצ'יק ב-2017, שעסקה בהמלצות לעניין מבנה הנהלת האוצר. לדבריו, הוועדה ציינה כי רבים מקשיי ההתנהלות באוצר נובעים באופן מובנה ממבנה המשרד - אך לאחר שבחנה מספר חלופות ובהם הכפפת פעילותם המקצועית של ראשי האגפים למנכ"ל המשרד המליצה לשמור את המבנה הנוכחי על כנו.

מסינג מציין כי אף שהמלצות הוועדה לא אומצו באופן רשמי בידי שרי האוצר, בכל זאת נמנעו קודמיו בתפקיד של סמוטריץ' לערוך שינויים במבנה המשרד וקיבלו את ההמלצה המרכזית של הוועדה.

עוד מציין מסינג כי מנכ"ל משרד האוצר הוא "משרת אמון, עם תנאי כשירות מזעריים" וכן "תוך אפשרות למינוי מועמד עם זיקה פוליטית". מכאן הוא גוזר כי יישום ההנחיה של סמוטריץ' היא "הפיכת המשרות של הממונה על התקציבים והחשב הכללי למשרות אמון".