שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צווים המאריכים את תוקפן של הפחתות מס הבלו ומס הקניה המוטלים על בנזין עבור שארית חודש דצמבר. בהתאם לכך מחירו של ליטר בנזין ימשיך לעמוד על 6.94 שקלים לליטר ומציבור המתדלקים ייחסך תשלום מיסים בגובה 40 אגורות לליטר.

הארכת הצו משמעותה אובדן הכנסות ממיסים בהיקף של 40 מיליון שקל לקופה הציבורית ושיישארו במקום זאת בכיסי החברות שמפעילות ציי רכב גדולים ובעלי הרכב הפרטי. לפי נתוני רשות המיסים, מחודש אוקטובר ויתר שר האוצר על הכנסות ממיסים על הדלק בהיקף של כ-500 מיליון שקל.

מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקנייה ומס הבלו החלים על בנזין. המהלך החל בכהונתו של שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן, והומשך בידי סמוטריץ'. בחודשים האחרונים, על רקע הקושי למצוא מקורות מימון להמשך הסבסוד מכספי הציבור חתם סמוטריץ' על צווים שהעניקו את הפטור רק עבור חלק מהחודש, ובהמשך חתם על צווים נוספים שהאריכו את הפטור.

תדלוק, תחנת דלק, דלק, בנזין (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90)
תדלוק, תחנת דלק, דלק, בנזין | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90

הצו האחרון שעליו חתם סמוטריץ' ב-30 בנובמבר 2023 יפוג בחצות הלילה שבין 21 ל-22 בדצמבר והצווים שנחתמו היום נועדו להאריך את תוקפה של הפחתה זו עד לסוף חודש דצמבר 2023 ולמנוע את עליית מחירי הדלק. הצווים הפוטרים את החברות שמפעילות ציי רכב ואת בעלי הרכב הפרטי מתשלומי מס על בנזין, שהיו מעלים ב-35 שקל את המחיר של מילוי טנק בנזין בנפח 50 ליטר.

אובדן ההכנסות ממיסים בגין מתן הפטור ממס עבור התקופה שמתחילת דצמבר ועד לחצות הלילה היום הוערך ב-81 מיליון שקל. לפי רשות המיסים, אובדן ההכנסות בגין מתן הפטור מהמס על הדלק בנובמבר הוערך ב-212 מיליון שקל ועבור אוקטובר ב-172 מיליון שקל. בסך הכל מדובר ב-505 מיליון שקל עבור שלושת החודשים האחרונים. 

הגורמים המקצועיים במשרד האוצר ובבנק ישראל קראו בחודשים האחרונים לסמוטריץ' להימנע מהוצאות מיותרות על רקע הצורך בהידוק חגורה על רקע הוצאות המלחמה הגדולות.