עד כמה מעבר ספינות בים סוף קריטי לכלכלה הגלובלית?
ההובלה בים סוף, המכונה גם הים האדום, קריטית לא רק לישראל. למעשה, כל תנועת הסחורות מהמזרח לכיוון הים התיכון ואירופה עוברת בנתיב הימי הזה. גם כישבואן בספרד או בצרפת מזמין מוצרים מהמזרח, האונייה עם הסחורה שלו נדרשת לעבור בים סוף. בשורה התחתונה, תנועת האוניות והספינות שם משפיעה על מדינות רבות והעיכובים בה צפויים להשליך על כולם.

ממשל ביידן: שוקלים ברצינות תקיפה נגד החות'ים בתימן
חברת ההובלה הימית הגדולה עוצרת פעילות בים סוף
"האיראנים עשו טעות, זה מהלך שמשפיע על כל העולם"

במקום להגיע לים התיכון בדרך הקצרה שעוברת בים סוף ובתעלת סואץ, האניות שמגיעות ממזרח אסיה יקיפו את כל יבשת אפריקה, וייכנסו לים התיכון דרך מצר גיברלטר. משם הם יפליגו תחילה לישראל ורק לאחר מכן ימשיכו לתחנות הבאות שלהן בנמלי אירופה מבלי לשנות את סדר העצירה. כתוצאה מכך, אונייה שהייתה אמורה להגיע לישראל ממזרח תוך כ-20 יום תגיע עכשיו רק לאחר 40 יום, ומשם זמן ההפלגה לאירופה יארך עוד כ-10 ימים בממוצע

האם חברות הספנות הבין-לאומיות רואות באיום החות'י בעיה גלובלית או בעיה ישראלית מקומית?
בתחילה חברות הספנות אכן ראו את איומי המורדים החות'ים לפגוע באניות הקשורות לישראל שמפליגות במצר באב אל-מדנב בעיה ישראלית מקומית. בחברות ספרו כי התקיפות מתמקדות באוניות שמשנעות סחורה ומכולות לישראל. אלא שבשבוע שעבר הותקפה אונייה שכלל לא עשתה את דרכה לישראל, והדבר שינה את התפיסה בקרב חברות הספנות.

דיווח בסעודיה על השתלטות על ספינה ישראלית (צילום: לפי סעיף 27 א')
האונייה גלקסי לידר שהחות'ים חטפו סמוך לחופי תימן | צילום: לפי סעיף 27 א'

עם זאת, חברת הספנות OOCL מהונג קונג הודיעה שלא תספק יותר משלוחים ישראל בתקווה שהדבר יזכה אותה בהגנה מהחות'ים על תנועת האניות שלה בסמוך לחופי תימן. בישראל חוששים כי הדבר עלול להביא לתגובת שרשרת מחברות נוספות.

כמה חברות הודיעו על הפסקת השיט בים סוף והאם יש נוספות שצפויות לעשות זאת?
נכון לבוקר זה, הודיעו רק חמש חברות ספנות בין-לאומיות על הפסקת שיט בים סוף. אם חברות אלו נמנות כמה מהשחקניות הגדולות בעולם בתחום ההובלה הימית כ-MSC, Hapag-Lloyd ו-Maersk. בימים הקרובים צפויות חברות נוספות להודיע על מהלכים דומים.

מטיילים על סיפון האניה גלקסי לידר שנחטפה (צילום: רויטרס)
תימנים מטיילים על סיפון הספינה גלקסי לידר שהחות'ים חטפו | צילום: רויטרס

מה הסחורות שתלויות בהובלה ימית שאספקתן צפויה להיפגע?
למעשה כמעט כל דבר משונע כיום באוניות. הטסת סחורה במצרכים היא גם יקרה יותר וגם מורכבת עבור מוצרים כבדים או כאלו שיש לשנע בכמויות גדולות. כתוצאה מכך, הרוב המוחלט של המוצרים משונע דרך הים.

מוצרים אלו כוללים חומרי גלם ורכיבים לייצור, כלי רכב וחלקי חילוף, מוצרי חשמל לסוגיהם ממקררים ועד טוסטרים קטנים ואפילו מוצרי הלבשה והנעלה. היבוא לישראל מבוסס כולו על תנועה ימית וכ-30% ממנו מגיע מהמזרח דרך ים סוף.

תימן, מיצרי באב אל מנדב (צילום: 123RF‏)
תימן ומצר באב אל מנדב. הרוב המוחלט של המוצרים משונע דרך הים | צילום: 123RF‏

איך צפויה סגירת ים סוף לתנועה להשפיע על מחירי ואספקת מוצרים לצרכנים?
לפי ההערכות צפויה בשלב זה עיכובים של כשישה שבועות באספקת סחורות, אך בשל המחסור באוניות ובמכולות זמינות העיכובים עלולים להחמיר. העיכוב בהגעת מוצרים יוביל לירידה בהיצע שיתורגם להעלאות מחירים לצרכנים.

כבר היום חברות הספנות גובות מחירים הגבוהים ב-50% עבור שינוע מכולות בהשוואה לתקופה שלפני האיום החות'י. לשם השוואה, בתקופת משבר הקורונה מחירי שינוע המכולות זינקו בשיעור של כ-1,000% בשל בעיות בשרשרת האספקה והדבר עלול לחזור על עצמו. במקרה כזה סביר שהמחירים של כלל המוצרים המיובאים דרך הים יעלו.

מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
מורדים חות'ים. חברות הספנות כבר העלו את מחירי שינוע המכולות ב-50% | צילום: רויטרס

אילו מוצרים צפויים להתייקר במיוחד בשל בעיות האספקה?
בטווח הקרוב הבעיה בשינוע סחורות מהמזרח צפויה להשפיע במיוחד על תחום ההלבשה. זאת משום שמלאי הבגדים נרכש מראש עבור עונה מסוימת, ומי שהסחורה שלו תתעכב עשוי להעלות את מחירה אחרת יימצא ייאלץ עצמו מוכר בהפסד.

עליית מחירים צפויה גם בתחום מוצרי החשמל, ובמיוחד הגדולים שבהם כמקררים, שכן מספר הפריטים מסוג זה שניתן להעביר במכולה מצומצם. תוספת המחיר שתושם על הובלת כל מכולה תתחלק בין מספר פריטים קטן יותר - למשל 15 מקררים במכולה - בניגוד למאות פריטים קטנים יותר כמו במקרה של טוסטרים.

צבא ארה"ב יירט 14 כטב"מים ששיגרו החות'ים מתימן (צילום: U.S. Central Command)
ספינת קרב אמריקאית. הבעיה בשינוע סחורות מהמזרח צפויה להשפיע במיוחד על תחום ההלבשה | צילום: U.S. Central Command

האם יש חלופות להובלת סחורה דרך הים?
מאחר וישראל נחשבת למדינת אי וממעטת בקבלת סחורות דרך היבשה משכנותיה, אין לה באמת חלופות ליבוא מוצרים דרך הים. זאת לעומת מדינות אירופה שאפשרויות יבוא הסחורה שלהן דרך היבשה מגוונות יותר.

חלופת ההובלה האווירית, שגם כך מוגבלת, מצומצמת בימים אלו עוד יותר על רקע הפסקת הגעתן של רוב חברות התעופה לישראל מאז פרוץ המלחמה. טיסות המטען נפסקו כמעט לחלוטין ומעט המטען שכן מגיע מובל במטוסי נוסעים, שגם תדירות הגעתם נפגעה. מוצרי חשמל, מכוניות, חלקי חילוף וגם בגדים בכמויות מסחריות כאמור גם כך לא ניתן להוביל אווירית.

ספינת המשא CMA CGM (צילום: רויטרס)
אונייה של חברת CMA CGM שהודיעה שתפסיק לשוט בים סוף. לישראל אין חלופה לתובלה ימית | צילום: רויטרס

מה הפתרון המסתמן לאיום החות'י?
במדינות אירופה מתחילים לחשוש מהתקיפות וההגבלות של החות'ים על התנועה הימית בים סוף, לאחר שהבינו שגם אצלם עלולים לסבול מעיכובים והשלכות נוספות. בשלב זה רוב העיניים נשואות לכיוון ארה"ב בתקווה שתכריז מלחמה כנגד החות'ים - הבית הלבן כבר מסר כי הוא בוחן מהלך - אך גם מדינות נוספות מבינות כי עליהן לפעול.

נוסף לישראל נפגעת גם התנועה הימין לירדן הסמוכה וגם מצרים חסומה ליבוא סחורות דרך ים סוף והכנסותיה מתעלת סואץ צפויות להיפגע. לא מן הנמנע שנחזה בקרוב בהיווצרות קואליציה של כמה מדינות שייצאו למהלך צבאי משותף נגד החות'ים.

מפקד סנטקום גנרל קורילה על סיפון USS Carney
מפקד סנטקום גנרל קורילה על סיפון USS Carney. באירופה מקווים שארה"ב תפעל