היקף גניבות הרכבים הגיע החודש לשיא של כל הזמנים, כך עולה מנתוני מאגרי המידע הממשלתיים, ביחס לאותה התקופה בשנת 2022. מדובר בעלייה של 14 אחוזים ובהשוואה לכל רבעון ממוצע בחמש השנים האחרונות מדובר בעלייה של כ-82 אחוזים. מכת הגניבות מגיעה להיקף של כ- 18,500 מקרי גניבות רכב בשנה הגורמים נזק כספי המוערך ב - 1.85 מיליארד שקלים.


מלבד הנזק הראשוני, יש גם נזק משני לתופעה והיא התייקרות מחירי הביטוח. נתוני Wobi, סוכנות הביטוח הדיגיטלית המפעילה פלטפורמה להשוואה ורכישה של מוצרי ביטוח, עולה כי בחודש יוני האחרון נרשמה עלייה בשיעור של 1.5 אחוזים ומתחילת 2023, עלייה של -10 אחוזים. בהשוואה לאותה התקופה בשנת 2022, חברות הביטוח העלו את מחירי פוליסות הביטוח בשיעור של כ- 30 אחוזים בממוצע.

ואם זה לא מספיק, יש עוד השלכות נוספות למכת הגניבות שהרשויות אינן מצליחות למנוע או לכל הפחות לבלום את היקפן. הנהגים מתבקשים להתקין מכשירי איתור ייעודיים שעלותם מגיעה עד לאלפי שקלים, ומעבר לכך: חברות הביטוח מבצעות כעת בחינה מעמיקה יותר לפרופיל הנהגים ובכך גדלים גם פערי המחירים בפרמיות בין הפוליסות המוצעות. התוצאה הכוללת למצב שנוצר, היא משפחות רבות בישראל שנאלצות להוציא אלפי שקלים נוספים בכל שנה על אחזקת הרכב.

המשטרה מצמצמת כוח אדם

בספטמבר האחרון פורסם כי עקב מחסור בכוח אדם - המשטרה הנחתה על צמצום הטיפול בארועי גניבה. כחלק מההנחיות שניתנו במכתב שנשלח לשוטרים, שוטרי הסיור התבקשו "להתייעל" ולא לשלוח ניידת במקרה של דיווחים על אירועי גניבה מסוימים. במקום - המדווח יצטרך להגיש תלונה באופן מקוון או להגיע פיזית לתחנת משטרה.

על פי המכתב שקיבלו השוטרים, מדי שנה מתקבלים כ-50,000 דיווחים על גניבות מסוגים שונים. עקב העומס הרב, וחוסר בכוח האדם הנדרש, ההנחיות מורות לשוטרי הסיור לשלוח ניידת רק במקרים הבאים: כאשר החשוד בביצוע העבירה נמצא בזירה, כאשר מדובר בגניבת אמל"ח או נשק, במקרה שהמדווח הוא אדם מבוגר, קטין, או בעל מוגבלויות, או אם יש בזירה ראיות שהשוטרים יכולים לאסוף.

את המשמעות של ההחלטה הזו אנחנו כבר רואים עכשיו בשטח, וההערכות הן שעליית המחירים תימשך עד לכשיימצא פתרון, ומספר גניבות הרכב יפחת משמעותית. רק במצב זה יצליחו חברות הביטוח לייצב את המאזן השלילי בענף ביטוח הרכב.